Springen naar inhoud

Kansberekening?

• Log in om te kunnen reageren

Jws

Jws

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 11:26

Ik weet niet of deze vraag wetenschapsforumwaardig is :) maar..

Laatst kreeg ik de vraag hoeveel de kans was om een driecijferig getal te raden, met de getallen van 0 tot 9. maar beredenering was toen 1 op 1000.. namelijk:

0 tot 9 = 10 getallen met drie posities 10*10*10=1000 posities of

Of de kans dat je één getal van 0 tot 9 goed gereden hebt is 0.1 het is een driecijferig getal dus 0.1*0.1*0.1=0,001

Maar omdat het al heel lang geleden is dat ik dit soort dingen op school heb moeten doen begon ik te twijfelen over mijn beredenering… klopt dit?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 11:30

Je redenering klopt onder een erg belangrijke veronderstelling die we vaak niet expliciet vermelden: dit geldt als elke uitslag even waarschijnlijk is. Wanneer je 'iemand' laat raden, is dit over het algemeen natuurlijk niet zo (1000 zal wellicht vaker gezegd worden dan 768, bijvoorbeeld).

Dat even terzijde: als we ervan uitgaan dat het "willekeurig" geraden wordt, dan zijn er 1000 ('even waarschijnlijke') mogelijkheden, dus de kans om er precies één te raden is 1/1000.

Vragen van alle niveaus zijn hier welkom, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Jws

Jws

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 12:07

Hartelijk bedankt.. zat ik toch goed.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures