Stille Motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Stille Motor

Er wordt tegenwoordig flink onderzocht over stillere motors.

Er blijken zelfs motors te zijn waarvan je geen geluid hoort.

Hier wil ik graag mijn commentaar op geven.

Soms rijd je wel eens op de fiets, en dan hoor je opeens een motorgeluid, maar je ziet niets.

Later komt er een auto om de hoek rijden die je bijna heeft aangereden, maar je toch heeft gemist omdat je kon horen dat hij eraan kwam.

Dit soort situaties zal je misschien wel vaker tegenkomen in het verkeer.

Als er een stille motor is, hoor je nauwelijks geluid en dus ook niet dat er een auto aan scheurt.

Dan komt hij opeens een zijstraatje uit en...

BAF!

Je bent aangereden en je wordt met een gebroken been en een gat in je hoofd naar het ziekenhuis afgevoerd.

Dit gaat dus eigenlijk om het zintuig 'horen'.

Zonder horen is het verkeer gevaarlijker.

Als je al blind bent en je hoort ook nog geen motors, nou dan is het stront aan de knikker.

Dan heb je nog maar 3 zintuigen over.

En waarom denk je dat mensen de toeter en de fietsbel hebben uitgevonden?

Ikzelf gebruik tijdens het fietsen het grootste deel mijn oren.

Zelf ben ik al een klein beetje doof en ik kan de motor nog net goed horen.

Ik wil hiermee zeggen tegen mensen die van plan zijn een stillere motor uit te vinden:

NIET DOEN! ;) ;) :shock:

Herzie de gevolgen hier van.

Want horen is gewoon belangrijk.

Groetjes,

Rex V.

Berichten: 14

Re: Stille Motor

Zo heb ik het zelf nog nooit bekeken, maar ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Als het bijvoorbeeld heel mistig is, wordt geluid gedempt. Dit zorgt ervoor dat je een auto veel moeilijker kan horen en zien aankomen. Ik ken een geval bij mij in de buurt die door een dergelijke situatie een ongeluk heeft gehad. Hij zat ook op de fiets en hoorde en zag de auto niet aankomen tijdens het oversteken. Deze persoon is later aan zijn verwondingen overleden.

Aan de andere kant zeg ik dat sommige mensen (ik denk met name jeugd) sowieso geen auto horen aankomen, omdat zij een mp3-speler of walkman in hun oortjes hebben (met natuurlijk het volume op 10). Overigens betekend dit niet dat je geen sterk standpunt hebt, want die heb je denk ik wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Stille Motor

Dat probleem bestaat al een tijdje. Volgens mij zijn ze daarom ook bezig extra geluid toe te voegen aan auto's enz. Ik weet niet precies op wat voor manier, maar ik weet wel dat het probleem bekend is.

Berichten: 212

Re: Stille Motor

Het geluid van een auto wordt voornamelijk veroorzaakt door de banden, die met hun profiel over het asfalt rollen wat krachtige luchttrillingen veroorzaakt. De motorgeluiden zijn daarbij vergeleken zwak.

Berichten: 142

Re: Stille Motor

Het geluid van een auto wordt voornamelijk veroorzaakt door de banden, die met hun profiel over het asfalt rollen wat krachtige luchttrillingen veroorzaakt. De motorgeluiden zijn daarbij vergeleken zwak.


dat geluid van die banden word harder naar mate je harder rijdt, maar ik denk dat dit in het stadsverkeer niet op gaat, ik weet toch bijna zeker dat wanneer een auto 30km/h rijd je de motor harder hoort dan de banden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Stille Motor

Ponyhaar schreef:Het geluid van een auto wordt voornamelijk veroorzaakt door de banden, die met hun profiel over het asfalt rollen wat krachtige luchttrillingen veroorzaakt. De motorgeluiden zijn daarbij vergeleken zwak.


dat geluid van die banden word harder naar mate je harder rijdt, maar ik denk dat dit in het stadsverkeer niet op gaat, ik weet toch bijna zeker dat wanneer een auto 30km/h rijd je de motor harder hoort dan de banden


Inderdaad, in de bebouwde kom is het lawaai van de motor het hardst. Op de auto(snel)weg en gewone buiten-de-bebouwde-kom-wegen is het geluid grotendeels afkomstig van de banden.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Stille Motor

Als het bijvoorbeeld heel mistig is, wordt geluid gedempt.
Dan heb je nooit goed opgelet.

Als het mist wordt geluid als gevolg van de waterdruppels juist veel beter voortgeplant. Het lijkt alleen vaak stillen omdat er minder verkeer is en dat het minder hard rijdt.

Re: Stille Motor

Ik zie af en toe nog wel eens reclame over auto's met stille motors.

Wordt daar dan nooit wat aan gedaan, zelfs als ze dit probleem kennen?

Berichten: 187

Re: Stille Motor

vliegtuigmotoren? ik wordt gek van de vliegtuigen hier :shock:

Reageer