Springen naar inhoud

Sprookje "Chocola, Wts.Bewijs & Evolutie"

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

FE3333

FE3333

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 18:23

Column
SPROOKJE "CHOCOLADE-REEP, WTS.BEWIJS & EVOLUTIE"
31 october 2006, Door Frank Eeken

Het kan soms moeilijk zijn in het leven om met mensen te praten die bij alles wat gezegd of geclaimed wordt om bewijzen vragen, wat conversatie vertraagd, wat niet werkelijk de bedoeling kan zijn aangezien sommige mensen menen dat debat tussen mensen de kern is van voortuitstrevende, vernieuwende en moderne snelle democratie en maatschappij. Op een bepaald moment in het leven, meestal gedurende volwassenheid of bewustheid, dienen mensen te leren om elkaar te vertrouwen (een gevoelskwestie) zonder de wijzende en beschuldigende vinger van de Goddelijk gemaakte vader '(wetenschappelijk) bewijs' te wijzen naar de ander om te zeggen dat zijn of haar realiteit niet klopt of niet wordt geaccepteerd omdat het niet voldoet aan wat men ergens gelezen heeft in de bibliotheek.

# Zoon - " Papa, mag ik een reep chocolade, ik wil er één ?"
# Vader - " Kan je bewijzen tonen dat je er echt een wil ? "
# Zoon - " Ik heb heel veel honger "
# Vader - " Bewijs dat. Toon bewijs "
# Zoon - " Nou, mijn buik is aan het draaien en maakt geluiden "
# Vader - " Van waar ik sta, bewijst dat niets...."
# Zoon - " Hoe kan ik het dan bewijzen, als anderen niet onderzoeken, dan kan ik nooit bewijs tonen"
# Vader - " Dan moet jij initiatief nemen om onderzoek te doen...."
# Zoon - " Maar ik ben geen onderzoeker en ik krijg wekelijks niet zoveel zakgeld van jou om dit te financieren..."
# Vader - " Dat is jouw probleem, zo zijn nu eenmaal de regels in het wetenschappelijk verkeer"
# Zoon - " Mijn hedendaagse verkeer is dat ik trek heb in een chocolade reep"
# Vader - "Jij beweert, dus jij moet bewijzen, als je niet kan bewijzen dan kan je ook niet beweren"
# Zoon - "Misschien als jij misschien de moeite neemt om je oor op mijn buik te leggen, dan zou je zelf kunnen vaststellen dat....."
# Vader - "Dat zou ik kunnen doen, maar bij voorbaat zou het niets bewijzen, het zou toeval kunnen zijn"
# Zoon - "Zou het helpen als mijn zusje en moeder ook een chocolade reep willen ?"
# Vader - "Nee, testimonials zijn geen bewijs, volgens mijn visie"
# Zoon - "Misschien is jouw visie niet juist ?"
# Vader -"Jawel die is wel juist, maar jij bent een beetje gestoord, niet realistisch en uitermate vervelend bezig, sodemieter op met je zielige fantasie'
# Zoon - "Nou sorry hoor, maar wie zegt dat jij me zo als een stuk vuil kan behandelen ?"
# Vader (geirriteerd) - "Luister eens zoon, kleintje van me, altijd moet je naar mij luisteren en mij geloven, want ik heb vele jaren gestudeerd en ik ben immers je vader"
# Zoon (geirriteerd) - "Bewijs het. Toon bewijs"
# Vader (luidde verheven stem) - "Misschien moet ik je het huis uit gooien en je onterven"

Geen gelukkig einde -
Naar aanleiding van een ogenschijnlijke simpele aardse vraag, na twee weken van discussie en conversatie kreeg de zoon geen chocolade reep. De zoon, als individu onderdeel van het volk, was niet in staat gebleken om bewijs aan te tonen van z'n zoetige wens, welke hij veronderstelde okay was omdat andere kinderen op school ook om chocoladerepen vroegen. Dezelfde wens. Een wens die de vader niet kon herkennen omdat ie verschillend was van wensen die vader zelf had in zijn jeugd. De wens van de zoon was verschillend van die wat vader bij voorbaat meende normaal was omdat de bibliotheek van vader geen boeken bevatte waaruit onderzoek naar zo'n wens bleek. De bibliotheek bevatte geen boeken waarin clinical trials beschreven werden over dit soort wensen van dit soort mensen of waarin referenties stonden naar vooraanstaande medische publikaties waarin zulke soort wensen werden bezien.

De zoon overleed aan honger. En de vader zei: "Het was niet ik. Het was het gebrek aan bewijs, de bibliotheek". Oorzaak, de wens van de zoon ? Of, terwijl de eed van ouderschap aangenomen met de hand op het menselijk hart zegt om te zorgen voor de gezondheid van diens kinderen, wegens vader's gebrek om een up-to-date en medemenselijke bibliothecaris te zijn voor wie medemenselijkheid, de medemens en diens wens, diens dagelijkse realiteit niet zwaarder wogen in het dagelijkse leven dan (door hem) Goddelijk gemaakte bewijzen ? Evolutie van de mensheid ?

In wie wordt 'geloof't ?
Mede-menselijkheid of (door een mens gecreeerde) Goddelijkheid ?
" I shall not commit the fashionable stupidity of
regarding everything I cannot explain as fraud "
< Carl Jung >

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2006 - 19:08

Als de vader nu iets harder in de bieb gezocht had had hij kunnen weten hoe e.e.a. in z'n werk gaat. Ook had hij empathie kunnen tonen.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2007 - 12:02

Column
SPROOKJE "CHOCOLADE-REEP, WTS.BEWIJS & EVOLUTIE"
23 maart 2007, Door The Don

# Zoon - " Papa, mag ik morgen naar een sessie met Jomanda?"
# Vader - "waarom zoon? "
# Zoon - " Ik heb zo'n stekende pijn in mijn zij"
# Vader - " maar jongen ben je al naar de huisarts geweest?"
# Zoon - " Nee ik heb het verteld aan mijn vriendje en zijn moeder zei dat ik genezen kon worden door Jomanda"
# Vader - " Maar een huisarts weet waarschijnlijk beter dan Jomanda wat je mankeert"
# Zoon - " Maar zijn moeder had migraine en dat is nu weg"
# Vader - " Ga nou maar eerst naar de huisarts..."
# Zoon - " Maar die man is helemaal niet leuk, en hij schrijft allemaal vreemde recepten uit..."
# Vader - " Die medicijnen zijn ontwikkeld om je beter te maken "
# Zoon - " Maar Jomanda kan mij beter maken zonder medicijnen"
# Vader - "Hiervoor is geen enkel bewijs dus ga eerst maar naar de huisarts! "
# Zoon - "Ik heb geen vertrouwen in mijn huisarts"
# Vader - "Daar gaat het toch niet om, die man heeft gestudeerd en zal best wel weten wat je mankeert"
# Zoon - "Ik ga toch eerst naar Jomanda, baat het niet dan schaad het niet toch ?"
# Vader - "dat wordt wel gezegd maar ik zou toch eerst naar de huisarts gaan"
# Zoon - "Ach jij bent onderzoeker en jij stelt je geest gewoon niet open voor dit soort dingen?"
# Vader -"nee inderdaad vindt ik en de rest van intelligent Nederland Jomanda een kwakzalver en oplichtster"
# Zoon - "wat ben jij kortzichtig zeg!"
# Vader (geirriteerd) - "Luister eens zoon, kleintje van me, altijd moet je naar mij luisteren en mij geloven, want ik heb vele jaren gestudeerd en ik ben immers je vader"
# Zoon (geirriteerd) - "nee ik ga eerst naar Jomanda"
# Vader (luidde verheven stem) - "Dan zoek je het ook maar uit!"

Geen gelukkig einde -

Zoon overlijd 3 dagen later aan een scheur in zijn ontstoken blindedarm....
De reactie van Jomanda was meelevend maar ze ging niet in op onderzoeken voorgesteld door skepsis, ze vond de onderzoeken te wetenschappelijk waardoor ze haar energie (lees kwakzalverij) niet tot voldoende uiting kon laten komen.
Jomanda geeft aan niet wetenschappelijk getest te kunnen worden omdat haar krachten niet meetbaar zijn...
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2007 - 15:34

Sorry, ik kan het eventjes niet laten...

:) :) schaakmat!!! [rr]
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2007 - 18:10

:) Mooie versie Don [rr] Er zit wel een probleem in, dit stuk

Het feit dat de vader misschien gestudeerd heeft en day hij de vader is zegt in principe niet veel over de juistheid van zijn opmerkingen. Niet zomaar alles voor waar aannemen, dus ook (zeker) niet van je ouders.

Veranderd door Assassinator, 23 maart 2007 - 18:11

'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

FE3333

FE3333

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 14:58

Geen gelukkig einde - Zoon overlijd 3 dagen later aan een scheur in zijn ontstoken blindedarm....
De reactie van Jomanda was meelevend maar ze ging niet in op onderzoeken voorgesteld door skepsis, ze vond de onderzoeken te wetenschappelijk waardoor ze haar energie (lees kwakzalverij) niet tot voldoende uiting kon laten komen. Jomanda geeft aan niet wetenschappelijk getest te kunnen worden omdat haar krachten niet meetbaar zijn...

Wederom voor de zoveelste maal bewezen: ".....terwijl de eed van ouder-(moderator)schap aangenomen met de hand op het menselijk hart...", "geen gelukkig einde", "Misschien moet ik je het huis uit gooien en je onterven". Want nogmaals dit bericht, aangezien het eerder al geplaatst was, in de hoop dat het dit keer niet censuur-achtig 'skeptisch' 'vaderlijk' verwijderd wordt. ""Luister eens zoon, kleintje van me, altijd moet je naar mij luisteren en mij geloven, want ik heb vele jaren gestudeerd en ik ben immers je vader". Uiteraard kan het ook zo zijn dat er een geweldig 'rationeel' excuus is of ik iets over het hoofd zie. Ik hoop dat maar want eigenlijk zou ik het een beetje te zielig vinden voor woorden. Aan de andere kant zijn we wel wat gewend inmiddels gedurende the Story of Jomanda.

Maar in iedergeval, het bericht was, in trent van:

Grappig:
3x bewijs geleverd:
(1) "....zonder de wijzende en beschuldigende vinger van de Goddelijk gemaakte vader '(wetenschappelijk) bewijs' te wijzen naar de ander om te zeggen dat zijn of haar realiteit niet klopt of niet...."
Inderdaad spijtig voor de zoon, echter indien vader beter had geweten, had gewild of had gekund....
(2) "....terwijl de eed van ouderschap aangenomen met de hand op het menselijk hart zegt om te zorgen voor de gezondheid van diens kinderen..."
De reactie van vader was echter meelevend:
..En de vader zei: "Het was niet ik. Het was het gebrek aan bewijs, de bibliotheek"..
(3) Daar gaat de evolutie ? De / jouw bibliotheek is niet in / op orde:
Alles over Jomanda online
http://www.bboard.de...92570491nx32253

"Het kan soms moeilijk zijn in het leven om met mensen te praten die bij alles wat gezegd of geclaimed wordt om bewijzen vragen..."
< Carl Jung >

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2007 - 21:59

Sorry hoor, maar... Wat moeten we nou met je vorige post? Je voegt helemaal niets toe! (Of ligt het aan mij, dat ik er niets van kan maken?) En dan nu... Reclame!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 01 mei 2007 - 12:38

Ligt niet aan jou Ypsilon, ik snap er ook geen jota van en heb het nu al 3x gelezen. Met de beste wil van de wereld kan ik er nog geen touw aan vastknopen. Dat is ook de reden dat ik het vorige bericht verwijderd heb. Dat had niets met censuur te maken.

Voor FE3333: je krijgt de kans jezelf te verduidelijken. Zoniet, dan gaat hier een slot op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

FE3333

FE3333

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 00:58

ik snap er ook geen jota van en heb het nu al 3x gelezen. Met de beste wil van de wereld kan ik er nog geen touw aan vastknopen. Dat is ook de reden dat ik het vorige bericht verwijderd heb. Dat had niets met censuur te maken. Voor FE3333: je krijgt de kans jezelf te verduidelijken. Zoniet, dan gaat hier een slot op.

Wederom grappig, je bewijst nogmaals het sprookje, maar je zegt het niet te snappen..... ?

Ik vind het wel censuur. Of je moet beweren dat het normaal is op dit forum dat je enkel postings op dit forum wil hebben die jij snapt, conform jouw snap-vermogen, conform jouw bibliotheek (zie het sprookje). Zoals sommigen van mening zijn dat de blik op de mens, wetenschap en geneeswijzen enkel dient te zijn conform de eigen bibliotheek, die zij snappen. Jouw lees-, snap-vermogen, jouw bibliotheek of mijn uitleg vermogen.

De zoon in het sprookje deelde mede dat hij chocolade wilde. De vader snapte dit niet.
(1) # Zoon - " Papa, mag ik een reep chocolade, ik wil er één ?"
(2) # Vader - " Kan je bewijzen tonen dat je er echt een wil ? "
(3) # Vader (luidde verheven stem) - "Misschien moet ik je het huis uit gooien en je onterven".
Jij snapt een mededeling, mijn posting, niet en jij verwijderd de mededeling:. Sprookje: "...met de wijzende en beschuldigende vinger naar de ander om te zeggen dat zijn of haar realiteit niet klopt of niet wordt geaccepteerd omdat het niet voldoet aan wat men ergens gelezen heeft in de bibliotheek" ?
(1) # FE3333 - "bla bla bla bla......."
(2) # Ger - "Voor FE3333: je krijgt de kans jezelf te verduidelijken"
(3) # Ger - "Zoniet, dan gaat hier een slot op"

Geen gelukkig einde - Zoon overlijd 3 dagen later aan een scheur in zijn ontstoken blindedarm....
De reactie van Jomanda was meelevend maar ze ging niet in op onderzoeken voorgesteld door skepsis, ze vond de onderzoeken te wetenschappelijk waardoor ze haar energie (lees kwakzalverij) niet tot voldoende uiting kon laten komen. Jomanda geeft aan niet wetenschappelijk getest te kunnen worden omdat haar krachten niet meetbaar zijn..

Inderdaad spijtig voor de zoon, echter indien vader beter had geweten, had gewild of had gekund....

De / jouw bibliotheek is niet in / op orde:
Alles over Jomanda online
http://www.bboard.de...92570491nx32253

'The Don' weet niet precies waar hij het over heeft omdat zijn (Jomanda-)bibliotheek wat te stoffig is. Hij roept maar wat (lees kwakzalverij) terwijl de (Jomanda-)realiteit..... En dat ten bate van..... Evolutie van de mensheid ? Of ten bate van Don's ego, omdat hij niet anders weet, wil of kan...... ?

Wat snap je precies en concreet niet ? B.v. welke zin, welk zinsverband etc. ?

Veranderd door FE3333, 02 mei 2007 - 01:00

< Carl Jung >

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2007 - 01:26

Ik snap niks van jouw laatste 2 posts fe3333. :???:

Of ten bate van Don's ego, omdat hij niet anders weet, wil of kan...... ?

Gedraag je toch een beetje normaal man :!:
Waar is dit voor nodig :( :(
Het raakt bovendien kant noch wal aangezien don juist een zeer zinnig punt maakt.

Samenvatting tot nu toe: jij komt met een verhaaltje waarin jij klaagt over iets wat met de evolutieleer te maken heeft (je klaagt dat mensen die de evolutieleer begrijpen niet meegaan in vage, ongefundeerde alternatieve hypothesen. Je klaagt dat die mensen die de evolutieleer wel begrijpen de bewijslast van hun alternatieve hypothesen leggen bij de mensen die de evolutieleer niet begrijpen), een vaag verhaal welk op weinig gebaseerd lijkt te zijn. Don toont met humor aan wat er kan gebeuren als je bewijzen negeert.
Ondertussen heb je in dit topic nog steeds niet jouw vage stelling onderbouwt waardoor er geen discussie mogelijk is.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 02 mei 2007 - 08:29

1. Dit is een wetenschapschapsforum, geen sprookjesforum.
2. Ik snap niets van jouw sprookjes.
3. Jij vraagt welke zin ik niet snap: van de eerste tot de laatste.
4. Ik ben zo arrogant te denken dat het niet aan mij of de rest van de wereld ligt, maar aan jou.
5. Het is totaal geen censuur. Als ik volgens jouw redenatie zou werken zou zo ongeveer heel Psychologie en Sociologie op slot staan.
6. Je hebt je kans gehad, maar gaat door op dezelfde vaagheid.
7. Zoals beloofd komt hier een slotje op. Niemand zal mij kunnen betrappen op een belofte die ik niet nakom.
8. Als je het hier niet mee eens bent open je maar een nieuw topic in het feedbackforum waarin je aangeeft waarom niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures