wat nu met de wet van bernouilli?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 166

wat nu met de wet van bernouilli?

Uit de wet van bernouilli volgt dat de de snelheid van een vloeistof toeneemt als de druk afneemt en dat de snelheid van een vloeistof afneemt als de druk toeneemt. Hoe komt het dan dat als je het uiteinde van een tuinslang dichtknijpt, en dus de druk verhoogt, dat het water er dan sneller uitspuit?

Ik kan mijn vraag misschien wel als volgt verklaren:

Het water wordt door de slang gepompt, en gedurende een tijd delta t, stroomt er een vaste hoeveelheid delta V door de slang, als je nu het uiteinde dichtknijpt, moet dezelfde hoeveelheid water door een smallere doorgang in hetzelfde tijdsinterval, dus moet het water wel sneller stromen, en bijgevolg spuit het water er sneller uit.

Maar wat dan met de wet van bernouilli???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

Het debiet (hoeveelheid stof per tijdseenheid) moet constant blijven. Dus ergens midden in de slang is het debiet gelijk aan het debiet bij de afgeknepen uitgang.

Het volumedebiet is snelheid maal oppervlak. Als je het oppervlak dus kleiner maakt (afknijpen) dan moet de snelheid wel groter worden.

Ik geloof trouwens niet dat de druk hoger wordt. Waarom zou dat zo zijn?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

einstone schreef:Uit de wet van bernouilli volgt dat de de snelheid van een vloeistof toeneemt als de druk afneemt en dat de snelheid van een vloeistof afneemt als de druk toeneemt.  Hoe komt het dan dat als je het uiteinde van een tuinslang dichtknijpt, en dus de druk verhoogt, dat het water er dan sneller uitspuit?

Ik kan mijn vraag misschien wel als volgt verklaren:

Het water wordt door de slang gepompt, en gedurende een tijd delta t, stroomt er een vaste hoeveelheid delta V door de slang, als je nu het uiteinde dichtknijpt, moet dezelfde hoeveelheid water door een smallere doorgang in hetzelfde tijdsinterval, dus moet het water wel sneller stromen, en bijgevolg spuit het water er sneller uit.

Maar wat dan met de wet van bernouilli???


Ik denk dat wanneer je dat uiteinde samendrukt, daar de uitgang waardoor de watermoleculen zich moeten 'persen' nauwer is geworden. Dus zal dit even voor de vernauwing zorgen voor een ophoping van de moleculen, veel botsing onderling, dus hoge druk. Maar eens ze erdoor zijn geraakt is er voldoende ruimte en neemt de druk dus snel af en daardoor 'spuit het water sneller'.

Wat blijkbaar consistent is met de wet van Bernouilli.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

Ik denk dat wanneer je dat uiteinde samendrukt, daar de uitgang waardoor de watermoleculen zich moeten 'persen' nauwer is geworden. Dus zal dit even voor de vernauwing zorgen voor een ophoping van de moleculen, veel botsing onderling, dus hoge druk. Maar eens ze erdoor zijn geraakt is er voldoende ruimte en neemt de druk dus snel af en daardoor 'spuit het water sneller'.

Wat blijkbaar consistent is met de wet van Bernouilli.
niet mee eens, als je de slang dichtnijpt maar niet aan het uiteinde, ergens middenin, dan gaat jou argument niet meer op...
Ik geloof trouwens niet dat de druk hoger wordt. Waarom zou dat zo zijn?
intuïtief zou ik zeggen van wel, waarom niet?

misschien mag je bij de wet van bernouilli (als die hier al van toepassing is, maar kzou niet weten waarom niet) niet te hard vertrouwen op intuïtie, maar dan blijft mijn vraag, waarom zou de druk niet verhogen als je de slang dichtknijpt??

Berichten: 718

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

Als er een vernauwing in de slang is dan is er terplaatse meer druk nodig om hetzelfde waterdebiet er doorheen te krijgen. Daarom moet de drukval in de leiding tot aan de vernauwing afnemen (de druk aan aan de bron blijft immers ongewijzigd) en dat zorgt er weer voor dat er minder water door de leiding stroomt. Dus: minder drukval over de leiding en meer drukval over de vernauwing. De druk neemt inderdaad toe ten opzichte van de situatie dat je de slang niet dicht knijpt. Die druk wordt in de vernauwing omgezet in een hogere snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

De druk neemt inderdaad toe ten opzichte van de situatie dat je de slang niet dicht knijpt. Die druk wordt in de vernauwing omgezet in een hogere snelheid.
Dat dacht ik ook, maar dat is toch tegen de wet van bernouilli in?

Wet van bernouilli : P + 1/2*ro*v² + ro*g*h = cte

Dus wanneer de druk toeneemt (en je blijft op dezelfde hoogte), moet de snelheid wel afnemen om de vergelijking constant te houden.

Berichten: 718

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

Nee, vlak voor de vernauwing heb je een lage snelheid en een hoge druk. In de vernauwing neemt de snelheid toe en de druk neemt af.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: wat nu met de wet van bernouilli?

Aha, dankjewel, nu snapk het :shock:

Reageer