kleuren fasen krachtstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

kleuren fasen krachtstroom

Wat zijn de relaties tussen "oude" en "nieuwe" kleuren van de drie fasen van krachtstroom.

Oud: blauw voor de nul, groen R fase, bruin S fase, rood T fase en groen/geel voor de aarding

Nieuw: we spreken niet meer over R, S en T maar over L1, L2 en L3, en de fase-kleuren bij mij zijn zwart grijs en bruin.

Welke "nieuwe" kleuren/fasen corresponderen met L1, L2 en L3 (L1=bruin/L2=grijs/L3=zwart, klopt dat??) en met welke "oude" kleuren komt dat overeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: kleuren fasen krachtstroom

eventjes denken,..

wij -in België- gebruikten rood, zwart, bruin, en blauw + PE geel/groen.

de blauwe was voor de nullijn.

de rood: L1 / de zwart: L2 / de bruin: L3

maar eigenlijk, volgens mij mag je gerust de bruine gebruiken voor L2, hoor.

het belangerijkste is: ken de fase opeenvolging. via een fase-meter!

en de rest, qau kleuren (zwart, rood, bruin), wees daarin consequent in, in uw eigen gebruik :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2

Re: kleuren fasen krachtstroom

ik heb op school geleerd:

bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3), blauw (N), geel/groen (PE).

GR. GERTJAN

Berichten: 36

Re: kleuren fasen krachtstroom

Belangrijker is erop te letten dat je sowieso deze codering gebruikt:

Aarde=groen/geel

Nul=blauw

De resterende kleuren in de kabel zijn dan bruin, zwart en grijs. Wat ook voorkomt is dat er voor de 3 fasen een bruine, zwarte en zwarte(met een wit streepje) gebruikt wordt. Als je maar zorgt dat je consequent bent met de aarde en de nuldraad!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: kleuren fasen krachtstroom

@Nuckstar: om een reply toe te voegen, gebruik de knop: "nieuw antwoord" onder- of bovenaan deze topicpagina
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: kleuren fasen krachtstroom

Hallo ik zit ook met deze vraag , de schuur waarin ik bezig ben hebben de machines oude stekkers zegge 4 polig met R S T en deze kleuren rood/bruin,zwart,bruin,geel groen , nu heb ik een compressor aangesloten die ook de goede kant om draait, maar kan het evengoed verkeerd zitten ? want ik lees over fasen moet dat in een volgorde zitten ? nu moet ik deze stekker aansluiten met L1,L2,L3 en aarde dat is geel groen dat weet ik dan wel. en ik heb een paar contact dozen open gemaakt waar de kleuren ook weer anders zitten, nu zou ik graag willen weten wat de kleuren moeten zijn voor een 4 polige stekker met L1,L2,L3 en aarde maar die weet ik. en er is een zaag waar in de oude stekker rood op de aarde zat en groen op een fase kan dit kloppen of gaat er dan stroom de aarde in alvast bedankt groeten nico

---------------

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kleuren fasen krachtstroom

De fasen moeten inderdaad in een bepaalde volgorde zitten. Dit bepaalt nl. de draairichting van de motor. Als je twee fasen omwisselt, dan draait de motor de andere kant op.

Wat de kleuren betreft, energiebedrijven gebruiken voor het aansluiten van woningen kabels met speciale kleuren, rood voor L1, geel voor L2 en blauw voor L3. De gecombineerde nul/aarde is dan geel/groen, maar kan ook zwart zijn.

Voor binnenhuis gebruik moet je het doen met de kleuren die de kabel biedt.

Voor L1 neem je bij voorkeur de bruine, voor L2 de zwarte die naast de bruine ligt, en voor L3 de daarnaast liggende zwarte. De nul is dan blauw, en aarde geel/groen. Dat is de gebruikelijke opbouw van een 5-aderige kabel.

Sinds een paar jaar is grijs ook weer terug. Heel vroeger, tot 1970 ongeveer, was grijs de aarde, maar tegenwoordig mag grijs gebruikt worden als een variant van zwart, dus als fase of schakeldraad. Dat is gedaan om in een kabel beter onderscheid te hebben tussen de diverse aders. Maar ook bij installaties in buizen is het handig. Zo kun je bij een hotelschakeling makkelijk het verschil zien tussen de wisseldraden en de lampdraad.

Berichten: 2

Re: kleuren fasen krachtstroom

okee bedankt,

maar als ik het goed begrijp, zolang de motor goed omdraaid is het dus altijd goed .

Dan heb ik dat iig goed gedaan ,maar nu heb ik ook een las apparaat(electroden)

hoe weet ik dat dit goed zit ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kleuren fasen krachtstroom

Geen idee of de fasevolgorde bij een lasapparaat belangrijk is. Mijn eerste gedachte is dat het niks uitmaakt, maar om het zeker te weten moet je de inwendige schakeling kennen.

Berichten: 2

Re: kleuren fasen krachtstroom

hallo ik weet wat de kleuren schema,s zijn

oud:

nul = groen

fase = rood

aarde = wit of grijs

een goede manier om de oude schema te onthouden

als je niet kleurenblind bent!!

de groene draad is de veilige draad

de rode draad is de veilige draad

nieuw:

nul = blauw

fase = bruin

aarde = groengeel

nou ik hoop dat dit je op weg helpt zo niet PM me op jakelong

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kleuren fasen krachtstroom

Jakelong,

Wat je hier vertelt gaat over éénfasige systemen. Daarvoor is de kleurcode voor de meesten van ons wel duidelijk.

Maar het ging in de vraag om 3 fasen, met name de vraag hoe kenmerk je de afzonderlijke fasen.

En verder is het de bedoeling dat reacties via het forum verlopen. Als je via PM verdergaat, dan hebben overige forumbezoekers daar niet zo veel aan.

Berichten: 2

Re: kleuren fasen krachtstroom

ok ik zat dus fout

en vergeet dat wat ik over dat PM zij

Reageer