Automotor te heet

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Automotor te heet

Een automotor produceert warmte. Om deze warmte kwijt te raken, wordt gebruik gemaakt van luchtkoeling (rijwind) en een koelsysteem met koelvloeistof. Maar soms produceert de motor veel warmte of werkt het koelsysteem niet naar behoren. Dit had ik gistermiddag, ik was vanuit het werk naar huis gereden en kwam op de afslag Tilburg in de file te staan (ja, een echte file, het duurde dik een kwartier voordat ik eindelijk bovenaan de afslag was). Op een gegeven moment (ongeveer 100 m voor het stoplicht) begon ineens het lampje van de koeling te branden. Omdat ik geen metertje heb voor de temperatuur (oude auto), heb ik geen idee hoe warm precies. Ik heb even de motor uitgezet omdat ik toch stil stond en toen ik weer een paar meter kon rijden weer aangezet. Voorbij het stoplicht, toen ik weer echt kon rijden, ging het lampje netjes uit. Zo ernstig zal het dus niet geweest zijn.

Nu vraag ik me het volgende af:

1. Hoe ernstig is dit?

2. Is er echt iets mis met mijn auto, of komt het gewoon door het stilstaan-optrekken-stilstaan-optrekken-stilstaan enz. ?

3. Wat is de beste actie in zo'n geval? Even een paar minuten langs de weg met de motor uit wachten, blazers op koelen zetten of juist verwarmen (warmte van motor naar binnen verplaatsen?), zoveel mogelijk systemen uitzetten, anders?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Automotor te heet

Ik denk dat er tóch iets mis is met je autootje. Als je zoiets krijgt op een gloeiend hete zomerdag, alla. Maar op een winderige oktoberdag mag dat niet gebeuren.

eenvoudig te checken:

Je radiator zit uitwendig halfvolvol vuiligheid,

of de regeling van de ventilator van de radiator is niet in orde (dat is bij dat ding waarschijnlijk aan-uit, dus dat is eenvoudig te checken)

of je hebt te weinig koelvloeistof.

lastiger te checken:

of je koelwaterpomp circuleert niet goed,

of je radiator zit inwendig halfvol met rotzooi, (bij oudere auto's niet ondenkbaar)

of de voeler voor je waarschuwingslampje is van slag, dat kan ook nog natuurlijk.

Ik denk dat het ernstig genoeg is om eens naar te (laten) kijken. Een te warme motor loopt niet lekker, verbrandt niet lekker ( en verbruikt dus meer) en als de boel eens onverhoopt ongecontroleerd uit de hand loopt heb je het risico van allerlei kostbare ellende. :)

beste actie op zo'n moment: zo min mogelijk warmte toevoeren (zoveel mogelijk verbruikers uit) en de kachel van je interieur op vol open. Als die kachel goed helpt, dan is er waarschijnlijk iets mis met je andere warmte-afvoer, de radiator.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

Hij gaat morgen sowieso naar de garage voor een beurt/check. Ik heb de auto kort geleden gekocht van een sjacheraar, dus dat leek me wel zinvol. En de verwarming laat naar mijn mening ook te wensen over, zelfs als ik alles vol op warmte zet wordt het nog niet echt warm vind ik. Ook duurt het ontwasemen van het voorruit me veel te lang, zeker 5 minuten terwijl ik al op de snelweg zit (niet dat ik dan niets zie, ik veeg het met zo'n sponsding weg). En dan is het nog oktober... Dus dat wilde ik ze al extra naar laten kijken.

Denk je dat dit met elkaar samen kan hangen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Automotor te heet

Als ik dit lees is het eerste waar ik aan denk een gebrekkige circulatie. Dus de koelwaterpomp functioneert maar minnetjes, of er zit teveel rommel in het systeem (neerslag van roestdeeltjes en andere troep, en dat slaat neer waar de stroomsnelheid het laagst is, in de radiatoren van koeling en interieurverwarming).

NB, ik ben geen monteur, wel ervaringsdeskundige :) (ik rijd ook oudere autootjes)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

Ik ben benieuwd. Ik neem aan dat de auto het nog wel zo'n 120 kilometer uit zal houden. Dat is wat ik nog ongeveer zal rijden voordat ik hem aflever bij de garage. Ik zal wel laten weten wat ze er daar van zeggen. In elk geval vast bedankt! :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Automotor te heet

3. Wat is de beste actie in zo'n geval? Even een paar minuten langs de weg met de motor uit wachten, blazers op koelen zetten of juist verwarmen (warmte van motor naar binnen verplaatsen?), zoveel mogelijk systemen uitzetten, anders?
In de eerste plaats ben ik het helemaal eens met Jan!

Nog een mogelijkheid is een kapotte thermostaat (blijft dicht staan)!

Wat vraag 3 betreft.

Verwarming vol open en aanjager vol aan (desgewenst het raam openzetten). In feite breng je een tweede circulatiesysteem op gang. Dit heeft alleen geen zin als er zowiezo geen circulatie is (wat me in jouw geval lijkt te gebeuren).
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 582

Re: Automotor te heet

als de motor te warm wordt dan wordt de viscositeit van de olie te laag.

Gevolg is dat de olie niet meer voldoende smeert op de kritieke plaatsen zoals de zuigers.

Er onstaat dan metaalcontact met alle gevolgen van dien, sterk verhoogde slijtage.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

Ach, ik ben er mee thuis gekomen zonder brandende lampjes, en doordat de klant een afspraak verzet heeft hoef ik er nu nog maar zo'n 200m mee te rijden voordat ie bij de garage aankomt (garage is om de hoek). Ik zal ze daar van het probleem vertellen en dan mogen ze het fijntje oplossen. Ik had trouwens het idee dat de verwarming nog minder enthousiast was dan gister, maar dat kan ook komen doordat het vandaag gewoon kouder was. Er is in elk geval iets mis, dat moge duidelijk zijn. :?:

Bedankt iig voor de tips, ik ben er weer iets wijzer door geworden! :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Automotor te heet

Nog een mogelijkheid is een kapotte thermostaat (blijft dicht staan)!
Die had ik nog over het hoofd gezien :) .

Maar in elk geval succes ermee. Bedenk je één ding: het zal wel weer wat kosten, en dat is niet leuk. Maar ik kocht 5 jaar geleden mijn fiestaatje, daar ligt intussen een nieuwe koppeling in, nieuwe ontsteking, nieuwe remleidingen, nieuwe radiator, nieuwe oliedrukzender.

aanschaf: € 1300

grotere reparaties totaal: € 1400

gereden kilometers: 50 000.

Jaarlijkse afschrijving van bovenstaande: € 550, plus rente, zeg € 600.

dat is € 0,06/km.

Ik hoef je niet voor te rekenen wat een nieuwe auto gekost zou hebben?? :?:

kortom, zo af en toe een forse garagerekening neem ik voor lief.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

Ach, één voordeel bij die oude autootjes: je kunt overal gemakkelijk bij, dus dat drukt de kosten voor manuren weer! :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 5

Re: Automotor te heet

Ach, één voordeel bij die oude autootjes: je kunt overal gemakkelijk bij, dus dat drukt de kosten voor manuren weer! :)


welke auto (merk/type) betreft dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

Een Seat Marbella 900 Fun uit '94. Maar bij de oude VW Golf (type II) en Peugeot 205 ('87 resp '88) was dat ook al zo. En als ik dat dan vergelijk met de Citroën C3 en C5 en de huidige VW Golf waarbij ik onder de kap heb gekeken, zijn die oude autootjes een verademing.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 49

Re: Automotor te heet

volgens mij is het zo dat als de thermostaat kapot zou zijn dat hij juist open blijft staan en dus nooit op bedrijfstemperatuur komt.

ik heb dat zelf een keer meegemaakt met een wat oudere auto, de thermostaat was toen stuk, de temperatuur meter sloeg bijna niet uit, daardoor bleef de choke aan staan, en daardoor bleef hij stationair heel veel toeren lopen.

dus volgens mij is dat geen optie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Automotor te heet

De uitslag: de koppakking is waarschijnlijk kaduuk. :) Er zit olie in de radiator, en da's niet volgens de tekening. Nu is zo'n koppakking niet duur, maar de halve motor moet uit elkaar gehaald worden en da's wel duur. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 582

Re: Automotor te heet

Ruilmotor misschien.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer