[scheikunde]Replicator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde]Replicator

Voor het vak Technologie en innovatie van mijn opleiding moeten wij een innovatie bedenken en uitwerken. Als groep hebben wij gekozen voor een soort van replicator zoals die in de serie star trek te zien is. Wij gaan hier uit van een apparaat wat d.m.v. molekuul cartridges producten als voedsel in elkaar kan zetten. Na het nuttigen van bijvoorbeeld het voedsel kan het bordje weer door de machine worden afgebroken. Nu vroegen wij ons af of er personen op dit forum zijn die een nuttige mening over deze techniek hebben.

We hebben de volgende vragen geformuleerd:

- Is het mogelijk dat in de toekomst deze techniek beschikbaar komt?

- Word met de komst van dit apparaat een eind gemaakt aan het milieu probleem?

Artikel over replicator in star trek:

http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_%2...%28Star_Trek%29

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde]Replicator

Het is onmogelijk om te zeggen of deze techniek ooit in de toekomst zal bestaan. Ik acht de kans dat het zal ontstaan onwaarschijnlijk.

Met dit apparaat zal je geen einde maken aan het millieu probleem. Je moet de moleculen ergens uit winnen. Dit is een extra stap in productie, wat extra energie kost.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [scheikunde]Replicator

tja.. replicators

hmmm... leuke gedachtegoed maar u vraag is: kan dit ooit werken?

ik vgl het een beetje met een kopie-machine:

eenmaal ieder deeltje van het Mendeljev tabel opgeslegen, kan je daarna zoveel 'produceren' als wilt. zolang de voorraad strekt (vgl met kopie machine: zolang er genoeg blanco blaadjes inzitten).

maar het grootste probleem is: hoe moet dat werken? :?:

bedoel, kan men zomaar een materie ontleden in moleculekes tot atoompjes.

dan ben ik benieuwd welke 'new harddisk' dit mag wezen. ne zigadriver mss :-D

en dan heb ik het nog maar over 'dode dingen'.

hoe zit dat met eten en drinken. :)

eventjes deze tekst door nemen:

"Theoretisch, werkt het door subatomic deeltjes te herschikken, die overal in het heelal overvloedig zijn, om de molecules te vormen die door de dichtbije formule worden vereist. Het apparaat schikt dan de molecules in overeenstemming met bovengenoemde formule om tot de substantie (b.v., om water te materialiseren, zou replicator waterstof en zuurstof eerst molecules in immense hoeveelheden vormen, en zou hen die dan aan de chemische formule van definitief water overeenstemmen schikken) te leiden. De moeilijkheid ligt in die zin dat het aantal berekeningen dat een computer zou moeten presteren te verwezenlijken die, en naar rato van ontwikkeling van de computerindustrie, grootteordes vanaf het overzicht van vandaag verbaast. Specifieker, werkt replicator door de vernietigende omzetting van bulkkwestie in energie, dan hervormend het in een pre-afgetast kwestiepatroon. Het principe is gelijkaardig aan dat van een vervoerder maar op kleinere schaal. In tegenstelling tot die, echter, die een kwestiepatroon op het quantumniveau in real time dupliceren, moeten replicators kunnen om het even welk duizenden verschillende materialen op de vraag leveren. Als de patronen op het quantumniveau moesten worden opgeslagen, een onmogelijke hoeveelheid gegevensopslag (of een reeks oorspronkelijke exemplaren van de materialen) worden vereist. Om dit op te lossen, worden de patronen opgeslagen in geheugen op moleculair niveau."

Brrrrr... dit gaat mijn petje te boven -maar dit ligt aan mijn hoor ;-) -

véél succes :-)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer