[Scheikunde] omrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde] omrekenen

even een simpele vraag

bv je hebt 0,20Kg/kg NaOH, als ik hier de molariteit van wil weten, dacht ik dit te interpreteren als 0.2kg per liter water dus 200 gram. Deze 200 delen door de massa van het molucuul geeft de molariteit.

Doe ik iets verkeerd hier want ik vind een redelijk hoge waarde.

interpreteer ik de kg/kg verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] omrekenen

0.20kg van die 1kg is NaOH, dus er schiet nog 0,80kg oplosmiddel over.

0.80kg = ~0.80 liter water

dus nu die 200 gram NaOH omzetten naar mol en dat dan delen door 0.80 (hoeveelheid water in liter). Dit geeft je molariteit :)

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] omrekenen

awww merci die tweede kg staat dus voor het totaal gewicht:)

dank voor het snelle antwoorden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

Mogen we zomaar aannemen dat 200 g NaOH in 800 g water het volume van de oplossing niet beïnvloedt? Want die molariteit druk je uit in mol per (liter oplossing) niet in mol per (liter oplosmiddel) volgens mij.

:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] omrekenen

Je drukt molariteit wel uit in mol per liter oplosmiddel hoor jan :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

Je drukt molariteit wel uit in mol per liter oplosmiddel hoor jan  :wink:
Je kunt knipogen :wink: wat je wilt, maar daarom krijg je zomaar nog geen gelijk van me....

http://en.wikipedia.org/wiki/Molarity
Molarity

Molarity (M) denotes the number of moles of a given substance per litre of solution. For instance: 4.0 litres of liquid, containing 2.0 moles of dissolved particles, constitutes a solution of 0.5 M. Such a solution may be described as "0.5 molar." This can be misinterpreted as "0.5 moles of solute per 1.0 liter of solvent" which assumes the solute has no volume and/or no volume change occurs on mixing the solute with the solvent. This is why preparation of a solution of known molarity involves adding an accurately weighed amount of solute to a volumetric flask, adding some solvent to dissolve it, then adding more solvent to fill to the volume mark. (Working with moles can be highly advantageous, as they enable measurement of the absolute number of particles in a solution, irrespective of their weight and volume. This is often more useful when performing stoichiometric calculations.). See molar solution for further information.
http://dbhs.wvusd.k12.ca.us/webdocs/Soluti...s/Molarity.html
Notice how the phrase "of solution" keeps showing up. The molarity definition is based on the volume of the solution, NOT the volume of pure water used. For example, to say this:

"A one molar solution is prepared by adding

one mole of solute to one liter of water"

is totally incorrect. It is "one liter of solution" not "one liter of water."

Be careful on this, especially when you get to molality.
en ik kan nog wel even doorgaan met dit soort waarschuwingen quoten..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] omrekenen

It is "one liter of solution" not "one liter of water."
Je drukt molariteit wel uit in mol per liter oplosmiddel
:)
which assumes the solute has no volume and/or no volume change occurs on mixing the solute with the solvent
Je krijgt hier een vergelijking van massa's, ik zie niet wat dit te maken heeft met volumes? Uiteindelijk blijft de vergelijking geldig dat er 200 gram NaOH opgelost is in 800 gram oplosmiddel, en vermits 0,001l = 1 gram (met een luttele afwijking bij verschillende temperaturen) weet je dus ook zeker dat er 800 gram water aanwezig is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

Echt, knipogen hélpt niet:

solute: opgeloste stof (bijv keukenzout)

sovent: oplosmiddel (bijv water)

solution: oplossing (bijv zout water)

"one litre of solution" betekent één liter oplossing, niet 1 liter oplosmiddel. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] omrekenen

Ok m'n engels liet het precies wat afweten :)

Maar het is mij altijd zo aangeleerd, en ik heb het ook nog nooit anders gehoord, ik vermoed dus dat wikipedia er met de pet naar gooit hoor. Of er zijn gewoon 2 mogelijke definities van molariteit :?:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

Nee, wikipedia gooit er niet met de pet naar, de meeste andere sites ook niet.

de waarden van mol/(liter oplossing) en mol/(L oplosmiddel) zijn voor verdunde oplossingen niet zo groot, maar wel degelijk aanwezig.

IN een correct recept voor het klaarmaken van 1 mol/L oplossing staat:

Doe 1 mol stof in een maatkolf.

Vul deze niet geheel met water, roer of schudt totdat alle stof opgelost is.

(en nou komt het)

Vul aan tot 1 L

en NIET:

neem één mol stof en één liter oplosmiddel en voeg bijeen.

Vooral bij hogere concentraties krijg je tot tientallen procenten afwijking !!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] omrekenen

Doe 1 mol stof in een maatkolf.

Vul deze niet geheel met water, roer of schudt totdat alle stof opgelost is.

(en nou komt het)

Vul aan tot 1 L
Ok maar dan blijf je toch dezelfde massa houden? Het is niet omdat het oplost dat de massa plots verandert. Dus in deze vraag klopt de redenering helemaal :?: (knipoog).

Maar ik begrijp wel wat je wil aantonen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] omrekenen

Voordat Jan, jou oplost in een liter water, zou ik stoppen met knipogen. :)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

0.20kg van die 1kg is NaOH, dus er schiet nog 0,80kg oplosmiddel over.  

0.80kg = ~0.80 liter water  

dus nu die 200 gram NaOH omzetten naar mol en dat dan delen door 0.80 (hoeveelheid water in liter). Dit geeft je molariteit
en dus klopt dit niet.

200 g NaOH≈5 mol NaOH

volgens jou dus 5 mol/0,8 L = 6,25 mol/L = 6,25 M

Ik weet niet wat het eindvolume gaat zijn in werkelijkheid als ik de 200 g in een maatkolf doe en er 800 mL water bij kiep, maar ik schat ong. 900 mL NaOH oplossing in mijn kolf te krijgen.

molariteit volgens mij dus 5 mol/0,9 L ≈ 5,55 M

Dat is een verschil van maar liefst 11 %. :) (grote ogen die niet meer knipperen :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] omrekenen

Scheikunde is alweer een tijdje geleden maar je kan in totaal 1070 gram NaOH oplossen in een liter water bij 20 graden. Dus die 200 lost helemaal naadloos op. 800 mL water bij die 200 gram doen, levert dan toch een 800 mL oplossing NaOH op? Dus het volume verandert dan toch niet in dit geval? De NaOH gaat tussen de watermoleculen zitten.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] omrekenen

Dus het volume verandert dan toch niet in dit geval? De NaOH gaat tussen de watermoleculen zitten.
Nee, ook niet juist. Je 1070 g NaOH met een dichtheid van ca 2,1 g/cm³ heeft een eigen volume van bijna 0,5 L.

1070 g NaOH ≈ 26,75 mol NaOH

Dat gevoegd bij 1 L water geeft een totaal volume van 1,5 L. In de praktijk is dat minder, omdat er ruimte is tussen de watermoleculen, die deels kan worden opgevuld door de opgeloste stof. Hoeveel die vermindering is is stofafhankelijk.

http://www.chembuddy.com/?left=CASC&right=...=density_tables

de dichtheid van die oplossing van 52 massaprocent NaOH in water (1070 g in 1070 + 1000 g = 2070 g oplossing) bedraagt volgens bovenstaande tabel ongeveer 1,53 g/cm³

1070 g NaOH + 1000 g water = 2070 g

ρ = 1,53 g/cm³

V= m/ρ ≈ 1,35 L

en dat is 35 % meer dan die liter.

Ik heb nu vier manieren om de hoeveelheid NaOH in die oplossing uit te drukken:

1) met een massapercentage van zowat 52 m% (0,52 kg/(kg oplossing))

2) met een concentratie van 1070 g / 1350 mL = 800 g/L

3) met een molaLiteit van 26,75 mol/(kg oplosmiddel)

4) met een molaRiteit van 26,75 mol/1,35 L = 19,8 mol/(L oplossing)

(cijfers ietsje afgerond uiteraard)

En mag ik in verband met de discussie in dit topiv vooral wijzen op de eclatante verschillen tussen de molaliteit en de molariteit. Het is maar een lettertje, maar het verschilt hier ruim 25 % ;)

Dat gaat ver voorbij een door de vingers zien van een verschil dat geen verschil maakt en dus geen verschil is.

Met wat interpoleren in die tabel uit de link moet het jullie nou wel lukken om het eindvolume uit te rekenen voor 200 g NaOH in 800 mL water, en zo op de juiste molariteit uit te komen.

waar is de zakjapanner..... :)

oh ja, hier ging het over:
thevarioboot schreef:even een simpele vraag

?
:) :) :) :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer