synapomorfie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

synapomorfie

Wat betekent dit?

Ik heb wat sites afgegaan en kwam uiteindelijk tot deze verklaring 'een kenmerk gedeeld door 2 of meerdere taxa, dewelke zijn afgeleid van een gemeenschapelijke voorouder'

Is dit eigenlijk gewoon een typisch kenmerk voor een bepaalde taxon?

Berichten: 150

Re: synapomorfie

Yep, een synapomorf kenmerk is een afgeleid kenmerk dat aanwezig is bij alle soorten van een bepaald taxon. Denk daarbij bv aan de vlieghuid van een vleermuis. De oorspronkelijke zoogdieren hadden geen vlieghuid, deze is later ontstaan en aanwezig bij alle afstammelingen van de directe voorouder van de vleermuis.

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: synapomorfie

Synapomorf = afgeleid kenmerk dat alleen die ene groep heeft.

Zoogdieren hebben een chorda, maar andere groepen ook. een chorda is plesiomorf voor zoogdieren.

Chordaten hebben een chorda, andere groepen niet, een chorda is synapomorf van chordaten.

denk ook aan haren van zoogdieren, veren van vogels.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: synapomorfie

Bij elke nieuwe splitsing bij een stamboom hen je een kenmerk gegeven die typisch is voor die splitsing

bv: zoogdieren zijn levendbaren

dat is een kenmerk dat hen typeerd die ene eenheid dit is een apomorphy

nu kan je een aftakking nemen die 2 groepen bevat, het kenmerk dat deze groepen afscheid van al de rest =synapomorphy

dus een kenmerk (apomorphy) dat ze delen (syn)

vb: zo hebben de crocodillen en vogels synapomorphien

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: synapomorfie

sorry...sorry maar ik kan t niet laten..als bioloog die erg geinteresseerd is in fylogenie etc...wil ik toch ff zeggen dat je met zoogdieren en levendbarend net ff een iets verkeerd voorbeeld hebt genomen..denk maar aan t vogelbekdier...ook een zoogdier, maar niet levendbarend... :shock: ...moest t toch ff kwijt...

Reageer