Springen naar inhoud

Hybridisatie in de ruimte

• Log in om te kunnen reageren

Mastermax

Mastermax

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2004 - 14:28

Hallo allemaal!!!
Ik heb een vraag, hij is helaas niet zo duidelijk, maar ik zal proberen het uit te leggen.
Kan iemand mij misschien een paar voorbeelden geven, en me de berschillen uitleggen van de verschillende vormen in de ruimte van deze:
-Trionaal
-Tetraeder
-Trigonale bipiramide
-T-shaped
-Seasaw
-tetragonale bi piramyde.

Ik begrijp hoe je de lewis structuur moet opstellen, maar als er vervolgens gevraagd wordt naar de vorm in de ruimte, weet ik niet wat ik moet schrijven.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk was,

Maxime.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2004 - 14:45

de vorm in de ruimte wordt bepaald door de hoeken tussen de moleculen. deze is afhankelijk van de hybridisatie. weet je deze, dan weet je welke hoek je hebt tussen de moleculen.

kijk zeker ook eens hier, want deze tpic gaat over hybridisatie (oa hoe je deze moet berekenen)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2004 - 20:28

Dit heeft allemaal te maken met VSEPR (valence shell electron pair repulsion). Een korte zoektocht op Google levert de volgende handige pagina's.

Link 1
Link 2

Mastermax

Mastermax

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 21:53

Ten eerste heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Ik wil nog even een vraag stellen, en zelfs MET jullie links kan ik van verschillende het verschil niet zien. Zoals bij BF3, hier kan ik niet zien of hij trigonaal is, waarom is dit zo, hoe bereken je dit? Ik kna wel berekenen wat voor vorm het is, hier is het Sp2 want 0(vrije e) + 3 = 3
Dus: Sp2. Zover kan ik het, allen de echte ruimtelijke voorstelling kan ik dus absoluut niet. Of heb ik dat inzicht gewoon niet...... :shock:

Ik hoop dat jullie mij een duidelijke manier kunnen geven, want ik heb oop nog verder op google gekeken maar ik kan niets vinden.

In ieder geval alvast bedankt!!

Maxime

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2004 - 00:11

Zoals je zelf al zegt, zijn er 3 elektronenparen om het booratoom. Als je op de eerste link van mijn vorige post klikt, dan zie je dat de structuur bij 3 electronenparen trigonaal planair is. In normale mensentaal is dit dus een vlakke driehoek, met de fluoratomen op de hoeken en het booratoom in het midden. Hoe het centraalatoom gehybridiseerd is (sp2 in dit geval), heeft hiermee minder te maken.

Je moet als eerste de electronenparen om het centraalatoom tellen om te kijken welke basisstructuur het vormt.

Daarna kun je kijken hoeveel van deze electronenparen vrije electronenparen zijn, en dus voor de eigenlijke structuur niet meetellen. Zonder de basisstructuur te veranderen, laat je deze electronenparen weg, en je kijkt wat je overhoudt.

Ammoniak heeft bijvoorbeeld drie bindende en een vrij electronenpaar. In totaal dus vier electronenparen, wat een tetraedrische basisstructuur levert. Omdat er n vrij electronenpaar bij is, laat je (voor de echte structuur) dit hoekpunt van het tetraeder weg, en je hebt nog drie hoekpunten en het centraalatoom over. Deze structuur heet trigonaal piramidaal.

Mastermax

Mastermax

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2004 - 18:13

Ik snap het!!! Ik leer die dingen van die Website knal van buiten en dan zal het zeker wel lukken. Ik heb alleen nog een vraag......
Bij BoortriFluoride zou ik zelf zeggen dat er een dubbele binding is, en bij boor en -lading en bij een F een +LAding; dan zou de de octetregel van Lewis kloppen. In ons boek staat dat de juist manier is om de Octetregel te negeren :?: , en vervolgens alleen 3 enkele bindingen te maken, en zo zou het kloppen.
Ik begrijp niet waarom ik eerst de Octetregel moet kennen en nu vervolgens weer niet te gebruiken :shock: Zeer raar. Ik heb vrijdag een examen, ik hoop iemand me kan helpen, bedankt!!!

Maxime

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 00:41

Het is wel mosterd na de maaltijd, maar toch...

De octetregel zegt dat een element uit de tweede periode nooit meer dan 8 electronen in de buitenste schil mag hebben. Het kunnen er wel minder zijn. Als boor in boortrifluoride een negatieve lading zou hebben en fluor een positieve lading, dan zouden er twee tegengestelde ladingen naast elkaar zitten, wat erg ongunstig is. Bovendien is fluor het meest electronegatieve element en een positieve lading is daar erg ongunstig. Je kunt zeggen dat fluor in verbindingen altijd enkele bindingen vormt. Daarom bevat het boor in boortrifluoride slechts een electronensextet.

Het is wel mogelijk dat een positieve lading naast een negatieve lading bestaat, als anders de octetregel overschreden zou worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij nitraat (NO3-): Het centraal gelegen stikstofatoom bevat een positieve lading, en twee enkelgebonden zuurstoffen bevatten elk een negatieve lading . Een derde zuurstofatoom zit met een dubbele binding aan het stikstofatoom vast. Voor de lading zou het beter zijn dat er tw dubbelgebonden en n enkelgebonden zuurstof aan het stikstof zouden zitten, maar dan zou het stikstofatoom 10 valentieelectronen hebben en dat is onmogelijk.

Mastermax

Mastermax

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 10:32

Bedank!!!
Ik heb gisteren mijn examen gehad en het ging wel ok denk ik.
In ieder geval niet zo slecht als de 3 die ik op het proefwerk kreeg :shock:

Nou ja ik wou dus ff bedanken voor jullie hulp!!
Maxim

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures