Betoog schrijven

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Betoog schrijven

Hoe moet je een betoog schrijven ? .. wat is dat ? .. ik snap 't niet .. :shock: Heeelp !

Berichten: 510

Re: Betoog schrijven

Hoe moet je een betoog schrijven ? .. wat is dat ? .. ik snap 't niet ..  Heeelp !
:shock:

Betoog

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Betoog schrijven

Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 21

Re: Betoog schrijven



Heb je een voorbeeld.. of een uitleg, van wat het is ?


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Betoog schrijven

Een betoog is een tekst waarin je je mening over een bepaalt standpunt onderbouwd en verdedigd. je kan het nog altijd het beste zien als een schriftelijk debat. alleen heb je geen directe tegenargumenten van je tegenstander. deze verzin je zelf en je maait deze daarna meteen weer onderuit.

belangrijk is om met feiten je mening te onderbouwen en niet met een mening je mening te onderbouwen (tenzij dit de mening van een expert op dit gebied is).

grove opbouw:

inleiding: introductie met het onderwerp (waar gaat het over, wat is je standpunt)

kern: eigen argument met goede onderbouwing, tegenargumenten en reacties hierop.

conclusie: terugverwijzing naar de inleiding. nog een keer je standpunt en een mooi einde eraan breien. slotconclusie ofzo waarbij je zowel jou eigen als de eventuele argumenten van de tegenstander belicht.

hoop je hiermee genoeg geholpen te hebben. groeten ik
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: Betoog schrijven

ik dank u hartelijk! oh wijze meester !

Re: Betoog schrijven

bij een betoog moet j een stelling hebben en argumenten,, met die argumenten maak jij je stelling stevig. je moet laten zien in een betoog dat jij t met jou stelling eens bent en waarom

(dat doe je met je argumenten), j kan ook tegenargumenten gebruiken bij un argument van jou, dan reageer jij weer op die tegenargument en daardoor maak jij je eigen stelling beter en duidelijker wat je wil bereiken met je betoog.

Re: Betoog schrijven

Ik moet een betoog scrijven over propaganda en ideologie maar ik zou niet weten wat ikerin moet zetten :shock: Wie kan mij helpen??

Re: Betoog schrijven

Begin eerst eens je onderwerp af te bakenen. Ideologie is een nogal ruim begrip en propaganda heeft een lange geschiedenis. Misschien is Lenins kunstdoctrine en het daaruit voortvloeiende sociaal realisme iets voor je? Zoek [kan op google maar liever in de bibliotheek natuurlijk om blunders te vermijden] eens naar de Soviet Schrijvers Conventie [1934], marxistische literatuurkritiek e.d. Dan ben je al een eind op weg.

Reageer