Springen naar inhoud

intelligentie-proeven bij knaagdieren

• Log in om te kunnen reageren

anzaya

anzaya

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2004 - 14:05

heeft er hier iemand ervaring met eenvoudige intelligentie-testjes op knaagdieren (zoals doolhofproeven)? Of zijn er op dit moment lopende of net afgeronde onderzoeken naar bewustzijn bij dieren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2004 - 14:48

ik weet niet of het met intiligentie te maken heeft, maar misschien kan je, dat is niet zo moeilijk, onderzoeken of knaagdieren een voorkeur hebben voor links of rechts, weet niet of je er iets mee opschiet, maar stel dat ze een voorkeur voor een van beide hebben is het wel interesant om te weten waar dit zo is

igne

igne

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2004 - 22:44

ik ben tijd terug naar een lezing van Jan van Hooff geweest. Hij vertelde over intelligentie/gedragsexperimenten bij ratten. Ik weet niet of op internet er ergens iets over te vinden is, ik zal kort proberen te vertellen wat het inhield.
Ze maakten een vrij ingewikkeld doolhof, met maar ťťn juiste weg. Hierin werd een rat gezet. Na een keer of 10 had de rat de weg gevonden en kon hij in 1 keer naar de uitgang lopen.
Dan werd er een schotje weggehaald. hierdoor kan de rat op twee manieren lopen, een korte (nieuwe) route of een langere (de oude) route. de rat loopt uiteraard gewoon de lange route, tot hij bij het punt komt waar het schotje is weggehaald. hij twijfelt eventjes maar vervolgt dan snel zijn weg naar de uitgang waar een beloning op hem wacht.
de eerstvolgende keer dat de rat weer in het doolhof wordt gezet, loopt hij dŪrect de kůrte (nieuwe) route!!! zonder ook maar een moment te twijfelen!!!
De onderzoekers denken dat dit te maken heeft dat de rat tijdens zijn eerste zoektochten een soort kaart in zijn hoofd te hebben gemaakt, waardoor hij heel goed overzicht heeft.

Ik weet niet of je zelf intelligentie experimenten wil doen of gewoon geinteresseerd bent, maar dit is dus wel een gaaf voorbeeld (vind ik :shock:)

anzaya

anzaya

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 13:07

ik vind het ook een heel leuk voorbeeld, ik ga zelf intelligentieproeven doen en daarvoor eerst even kijken wat we het leukst vinden om te doen. alleen kon ik jammer genoeg verder niet veel vinden over jan van hooff op internet,maar ik zoek nog wel even door.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures