[Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Moderator: physicalattraction

Reageer

[Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

er is een absoluut nulpunt, 0 Kelvin. is er ook een absoluut warmte punt de maximale warmte??

grt

Berichten: 1.404

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Een interresante vraag!

Ik dacht van niet, maar moet bekennen dat ik er nog niet grondig heb over nagedacht.

Berichten: 212

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Niets kan sneller als het licht, dus wanneer de deeltjes die snelheid (bijna) bereiken zal de maximale hitte bereikt zijn.

Zal in ieder geval in de miljarden graden lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Voor kernfusie is 150 miljoen Kelvin nodig en dat denken ze te kunnen bereiken. Dus dan zou het in ieder geval hoger moeten zijn. Volgens mij zijn er ook sterren met dit soort binnen temperaturen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 212

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Over kernfusie gesproken, die 150 MLN graden geldt voor waterstof-helium fusie.

Voor het fuseren van helium naar zwaardere elementen zijn steeds hogere temperaturen nodig.

Het zwaarste element dat in sterren dmv kernfusie kan worden gevormd is ijzer, bij temperaturen van 7 miljard graden.

Alles wat zwaarder is, zal juist energie absorberen en de ster stort in.

Deze instorting levert dus de energie voor de vorming van zwaardere elementen die in de daaropvolgende supernova explosie het heelal in worden geblazen.

De temperatuur van de binnenkern zal daarbij oplopen tot de waarde die nodig is om het zwaarste element, uranium te vormen, dat zal dan wel de hoogste temperatuur zijn die in de natuur voorkomt.

Berichten: 510

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Vlak na de oerknal was de temperatuur maar liefst 10 miljard Kelvin :shock: Of er ooit hogere temperaturen zijn gemeten, ik zou het echt niet weten.

Berichten: 109

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Is het niet zo dat bij de oerknal temperaturen werden bereikt van 10e30 K ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Ja op 10-42 seconde na de oerknal was de temperatuur zo'n 1030 K (volgens een astronomy-boek)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Maar bij welke temperatuur bereiken de deeltjes nou de lichtsnelheid, oftewel de hoogst mogelijke temperatuur???? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Ik vraag me af hoe ze in Binas aan't gewicht van het heelal komen... :shock:

Edit: Oké Oké het is een offtopic vraag.

Berichten: 683

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Maar bij welke temperatuur bereiken de deeltjes nou de lichtsnelheid, oftewel de hoogst mogelijke temperatuur?
Bij benadering van de lichtsnelheid gaat de kinetische energie van een deeltje met massa naar oneindig.
Ik vraag me af hoe ze in Binas aan't gewicht van het heelal komen.
Deze topic gaat over temperatuur, niet over het gewicht van het heelal.

Berichten: 212

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Bij benadering van de lichtsnelheid gaat de kinetische energie van een deeltje met massa naar oneindig.


Dat betekend dus in de praktijk dat er een oneindige hoeveelheid energie nodig is om de temperatuur nog hoger op te voeren.

Oftewel het temperatuurmaximum.

Vraag blijft: hoeveel Kelvin, Celsius of desnoods Fahrenheit is dat??????

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Ik denk wel dat er een limiet bestaat voor de hoogste tempratuur. Je kan zeker al niet meer energie uit iets halen dan het massa heeft.(zo is het toch hé?)

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Ik vraag me af hoe ze in Binas aan't gewicht van het heelal komen.
Deze topic gaat over temperatuur, niet over het gewicht van het heelal.


Ja ja,ik heb mijn bericht al geedit ... :shock:

Berichten: 416

Re: [Thermodynamica] Bestaat er ook een absoluut hittepunt ?

Een heel interessante vraag.

Er is wel een laagste temperatuur, 0K ofwel -273,15*C, maar ik heb zelf een dergelijke vraag aan KEN gesteld, via www.steljevraag.nl

En als antwoord kreeg ik dat er theoreties GEEN bovengrens voor de temperatuur bestaat, dwz. dat de temperatuur theoreties oneindig hoog kan worden. Waarschijnlijk was de temperatuur van de oerknal op tijdstip t=0 (dus niet t=1e-43s (1e32K)) oneindig hoog.

Over temperatuur dat als de temperatuur maar hoog genoeg wordt de deeltjes de snelheid van het licht bereiken, daar is een oneindige hoeveelheid energie voor nodig, omdat de massa van die deeltjes dan ook tot het oneindige toeneemt.

Maar ik denk zelf, dat als materie, hoe elementair het ook mag zijn, bij zulk soort temperaturen niet eens meer kan bestaan, dan heb je gewoon harde gammastraling, met een steeds kleinere golflengte, die theoreties dus ook oneindig klein kan worden.

Reageer