PIR

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

PIR

In verband met een onderzoek, ben ik op zoek naar informatie over de werking van een passief infrarood detector (PIR). Wat is precies het werkingprincipe ervan? En wat kunnen onderlinge verschillen in de werking tussen verschillende merken zijn ? Ik weet dat het vaak in aanwezigheidsdetectie wordt gebruikt, maar kent het ook andere toepassingen ? En zijn er andere technieken die typisch gebruikt worden in aanwezigheidssensoren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: PIR

Zoals de naam al zegt, zendt een PIR geen IR licht uit, maar ontvangt het. In de beveiliging is een PIR en bewegingsdetector die verplaatsing van een bepaald spectrum (lichaamswarmte) en een te verwachte omvang (menselijk lichaam) detecteert.

Een ifrarood camera wordt ook wel gebruikt voor "spionage"doeleinden, of het opsporen van warmtebronnen in bijvoorbeeld energie verdeelkasten, waarmee o.a. slechte contacten kunnen worden opgespoord, die brand kunnen veroorzaken.

Berichten: 142

Re: PIR

andere manier van "aanwezigheidsdetectie" kan bijvoorbeeld met ultrasone sensoren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: PIR

Een goed voorbeeld van een IR detector is het element silicium (in een electrisch veld): Dit element kan IR licht (golflengte ~ 1 um) goed absorberen en maakt daar ladingsdragers. In een extern electrisch veld worden deze gescheiden en apart gecollecteerd. Je hebt dan dus licht omgezet in stroom, in feite net zoals in een zonnencel. Deze stroom is recht evenredig met de IR licht intensiteit en zo heb je dus een maat voor de hoeveelheid IR licht die de detector "zag".
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 4

Re: PIR

Goed, ik weet al enkele interessante dingen meer, nu, maar is het mogelijk om mij iets meer te vertellen over die omzetting naar ladingsdragers ? Heeft waarschijnlijk iets te maken met halfgeleider technologie ? Ik ben nog een groentje op het gebied van elektronica (het onderzoek gaat over het gebruik van aanwezigheidsdetectoren in verlichtingssystemen en dus de invloed ervan op het totale energieverbruik van het gebouw, ik ben in het kader ervan wel geïnteresseerd in de principiële werking van zo een detector). Heeft zo een PIR eigenlijk parasitair verbruik ? Zoals ik het mij voorstel dus niet, omdat het alleen maar straling omzet in elektrische ladingen. Naar ik veronderstel zal het onderliggende systeem (dat zorgt voor schakeling van de lampen), wel enig parasitair verbruik hebben. Maar hoe zou die schakeling dan volgens jullie geschieden ? Dus hoe worden die opgewekte stroom gebruikt om zo actief lampen te gaan schakelen ?

Een hele boterham, ik weet het, maar ik krijg van fabrikanten eigenlijk weinig bevredigende antwoorden...

Reageer