Hoe kan men dioxines afbreken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hoe kan men dioxines afbreken?

Ik moet een paper shrijven over dioxines en nu vraag ik mij af hoe deze juist ontstaan en hoe ze dan worden afgebroken om de emissie van dioxines in het milieu te beperken.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Alvast bedankt :shock:

Re: Hoe kan men dioxines afbreken?

Als je een paper moet schrijven zou ik me eerst orienteren op de artikelen die daarover zijn verschenen. Overigens zijn niet alle dioxines even gevaarlijk. Er is een rekeneenheid voor: de TCDD is de gevaarlijkste: concentratie maal factor 1. Er zijn andere dioxines die een lagere giftigheid hebben (de zg WHO-TEQ waarde). Daarnaast zijn er ook nog op dioxines gelijkende chemicalien die hieronder vallen. De EU wetgeving geeft dat aan (wetgeving over max hoeveelheid in diervoeder). Recent heeft zich een geval voorgedaan van dioxines in aardappelschillen. Dit had te maken dat men een klei (gewonnen in een mijn, dus "natuurlijk") gebruikte die meer dan de toegestane hoeveelheid bevatte. In het verleden zijn een aantal klei-mijnen in Duitlsand om die reden gesloten.

Over het ontstaan: iemand heeft eens gezegd dat als je iets verbrand wat chloride (bijv keukenzout) bevat én een organisch product, dan heb je het al. Dus het zal wel doorgaan. Daarnaast zijn de dioxines zeer stabiel. Ze breken eerst af boven 1200C (twaalfhonderd graden). Dus we zullen er nog wel even last van hebben. Waarom dat pas de laatste 10-20 jaar bekend is? Na de ramp in I-Seveso is men gaan proberen om dioxines te analyseren. Nu ligt de detectiegrens op ca 1 picogam/kg.

Conclusie: er is veel bekend. Zoek maar eens goed op het internet

Berichten: 2

Re: Hoe kan men dioxines afbreken?

Bedankt voor de info, ik zal eens op internet zoeken.

Reageer