draait maan rond middelpunt aarde?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 86

draait maan rond middelpunt aarde?

Ik heb even een nogal ingewikkeld vraagje mijns inzien. De maan draait niet echt rond de aarde, ze maakt eigenlijk haar baan om een punt dat zich in de aarde bevindt, niet het middelpunt. de aarde draait eveneens omdat punt heen. Vraag 1: Klopt dit?

Vraag2: wat is dat punt dan? Het zwaartepunt?

Als ik dat hoorde dacht ik eraan dat een niet perfecte bol, wat ons aarde ook is, geen middelpunt heeft, nogal wiedes dat de maan dan niet rond het middelpunt van de aarde draait.

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: draait maan rond middelpunt aarde?

Ge schreef:Ik heb even een nogal ingewikkeld vraagje mijns inzien. De maan draait niet echt rond de aarde, ze maakt eigenlijk haar baan om een punt dat zich in de aarde bevindt, niet het middelpunt. de aarde draait eveneens omdat punt heen. Vraag 1: Klopt dit?

Vraag2: wat is dat punt dan?          Het zwaartepunt?

Als ik dat hoorde dacht ik eraan dat een niet perfecte bol, wat ons aarde ook is, geen middelpunt heeft,  nogal wiedes dat de maan dan niet rond het middelpunt van de aarde draait.

  :shock:
Dis is inderdaad waar. De maan (en eigenlijk ook de aarde) draaien om elkaar heen. Dit zie je het beste als ze beiden dezelfde massa hebben.

Ze draaien om het massamiddelpunt
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 86

Re: draait maan rond middelpunt aarde?

Als de aarde en de maan rond het massamiddelpunt draaien, dan maakt de aarde toch ook een kleine hoek met het ecliptica vlak aangezien de maan er een hoek mee maakt van 5°8'47"?

Reageer