OT

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

OT

Kan iemand de OT geven van C en H in de volgende reactie?

CH4 + H2 -> CH6

Van H2, 0

Maar bij de rest? Is de OT van H gelijk aan +1 of -1 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: OT

deze kan je makkelijk opzoeken in een periodiek systeem.

sommige hebben een vaste waarde. De som van de OT moeten gelijk zijn aan de lading die de molecule heeft.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: OT

De totale lading van de moleculen moet toch nul zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: OT

je kan ook te maken hebben met een ion en dan moet de totale lading gelijk zijn aan de lading van het ion. dat had ik in mijn eerste bericht niet goed verwoord zie ik.

Dus je kan de waardes allemaal opzoeken in een periodiek systeem (bij jou hebben die allemaal een vaste waarde). je kan het dan controleren door de som te maken.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: OT

De OT van H kan +1/-1 zijn

De OT van C kan +2/+4/+6 of -2 zijn

Ik heb mij vergist ik bedoelde C2H4 + H2 -> C2H6

Sorry :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: OT

bij de meeste moleculen is de negatieve trap rechts, en de linkse positief.

bv NaCl: Na +I, Cl -I

bij de oxidatietrap van C kan je makkelijk al 2 schrappen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 74

Re: OT

OT van C gelijk aan +6 :shock: Staat in de vierde groep hé

Om te weten of een element een positieve of negatieve OT heeft moet je naar de ENwaarde kijken... C heeft een grotere EN dan H dus zal C een negatieve OT krijgen...

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: OT

C: [ He ] 2s22p2

dus:

+4

-2

-4

Daar zie ik niet echt veel zessen in staan. Of ik heb de les van gisteren niet goed begrepen.

C2H4 + H2 -> C2H6

C2: -2

H4: +1

H2: 0

C2: -3

H6: +1

redox klopt. En C kan hier -3 zijn want het is ook nog eens verbonden met een ander C atoom en dan is het volgens mij een nul verbinding.

Zo zou ik het zien, maar kan natuurlijk ook verkeert zijn.

Berichten: 74

Re: OT

Zo zou ik het zien, maar kan natuurlijk ook verkeert zijn.
Het enige wat volgens mij verkeerd is, is de manier waarop je 'verkeerT' geschreven hebt :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: OT

methaangas schreef:OT van C gelijk aan +6   :shock:  Staat in de vierde groep hé

Om te weten of een element een positieve of negatieve OT heeft moet je naar de ENwaarde kijken... C heeft een grotere EN dan H dus zal C een negatieve OT krijgen...
dat weet ik dan ook in 1 keer. in het middelbaar hadden ze enkel het regeltje vertelt van links en recht en aan univ verwachten ze dat je dat weet.

Nase, van die -2 had ik ook in gedachten :?:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: OT

Het bepalen van het oxidatiegetal (of oxidatietrap) van een atoom kan gedaan worden met behulp van de electronegativiteit. De binding (die uit twee elektronen bestaat) wordt in gedachten zo gesplitst, dat het meest elektronegatieve atoom de bindingselektronen krijgt. Omdat koolstof elektronegatiever is dan waterstof, wordt een C-H-binding als volgt gesplitst:

C-H ---> C- + H+

Het koolstofatoom heeft nu één negatieve lading en waterstof een positieve. Als bij methaan alle vier bindingen op deze manier gesplitst worden, heeft het koolstofatoom een lading van -4 en elk waterstofatoom een lading van +1. Dit zijn tevens de oxidatiegetallen.

Bij een koolstof-zuurstofverbinding is dit net andersom, omdat zuurstof electronegatiever is (dit geldt ook voor koolstof-stikstofbindingen):

C-O ---> C+ + O-

C-N ---> C+ + N-

Nu heeft koolstof dus een positieve lading. Als je bijvoorbeeld alle bindingen van methanol (CH3OH) zou splitsen, dan zou waterstof weer lading (en oxidatiegetal) +1 krijgen, zuurstof -2 en koolstof -2 (3 negatieve ladingen van de C-H-binding en 1 positieve van de C-O-binding).

Als er twee dezelfde atomen aan elkaar gebonden worden, dan wordt de binding in het midden gesplitst en elk atoom krijgt één bindingselektron:

C-C ---> C· + ·C

De koolstofatomen hebben hier geen lading. In ethaan (C2H6) bijvoorbeeld hebben de koolstofatomen oxidatiegetal -3 (3 negatieve ladingen van de C-H-bindingen, de C-C-binding levert geen lading op).

Bij dubbel- en driedubbelbindingen gelden dezelfde regels, alleen worden de eventuele ladingen dan dubbel of driedubbel geteld:

C=C ---> C: + :C

C=O ---> C2+ + O2-

C=N ---> C2+ + N2-

C≡N ---> C3+ + N3-

Met deze regels kan voor verschillende koolstofatomen in een molecuul het oxidatiegetal bepaald worden.

Reageer