Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Bij een nucleaire explosie wordt er massa in energie omgezet, althans een gedeelte daarvan.

Mijn vraag is stel je hebt een atoombom, vergelijkbaar met Hiroshima, 30kton, Mijn vraag is hoe hoog kan de druk in zo'n atoombom worden (gedurende korte tijd), hoe heet kan het binnen in zo'n bom worden en hoe snel loopt de druk in zo'n bom op en daalt het weer, in hoeveel micro of nano-seconden moet je dan denken?

En hoe hoog kan de druk in een waterstofbom oplopen, van een Megaton?

Hoe heet kan het in een waterstofbom worden en met wat voor snelheid loopt de druk in zo'n bom op, dus in hoeveel micro of nanoseconden?

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik eens ergens gelezen heb dat de feitelijke explosie van een kernbom (de splijting of fusie), ongeveer één 100miljoenste seconde (!!) duurt.

De temperatuur bereikt in korte tijd zoiets van een 100 miljoen graden. Hoe groot de druk precies wordt weet ik niet, maar het zal zeker vele miljoenen atmosfeer zijn. Bij convensionele explosieven kan de druk al makkelijk 20.000 bar bereiken.

Berichten: 212

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

De zon is eigenlijk ook een enorme waterstofbom.

Alleen is zijn massa zo ongeloofelijk groot, dat hij niet kan exploderen.

De druk die de kernfusie in de kern veroorzaakt is dus in evenwicht met de druk die de zwaartekracht veroorzaakt in de kern.

Een waterstofbom zal dus een druk en temperatuur opbouwen die vergelijkbaar is met het zonnecentrum.

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Bij een bom die gebruik maakt van kernsplijting (plutonium) lopt de temperatuur niet zo ver op. maar ongeveer 100.000 graden bij een bom met behulp van kernfusie (waterstofbom) loopt de temperatuur op tot 100 miljoen graden. deze bommen zijn ook veel sterker ik weet niet hoe groot de snelheid van de drukgolf is.

ik weet wel dat er bommen zijn met allerlei verschillende hoeveelheden druk. van een paar kiloton tot vele megatonnen.

Bij een kernspleitings bom krijg je een wolk van +/- 13 Km hoog

maar bij een waterstofbom loopt dit op tot 40 km deze bommen zijn dan ook veel vernietegender dan de reguliere atoombom en hebben minder nadelige efecten op de langere termijn (radioactiviteit).

Berichten: 416

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Huukrion schreef:Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik eens ergens gelezen heb dat de feitelijke explosie van een kernbom (de splijting of fusie), ongeveer één 100miljoenste seconde (!!) duurt.

De temperatuur bereikt in korte tijd zoiets van een 100 miljoen graden. Hoe groot de druk precies wordt weet ik niet, maar het zal zeker vele miljoenen atmosfeer zijn. Bij convensionele explosieven kan de druk al makkelijk 20.000 bar bereiken.
Die 20.000bar bij convensionele explosieven, dat zal dan ook wel de druk zijn die in een lawinepijl kan worden? Of is de druk in een lawinepijl nog meer dan 20kbar?

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

De temperatuur bereikt in korte tijd zoiets van een 100 miljoen graden. Hoe groot de druk precies wordt weet ik niet, maar het zal zeker vele miljoenen atmosfeer zijn. Bij convensionele explosieven kan de druk al makkelijk 20.000 bar bereiken.


Het atoom is als een spiegel.

Als wij spelen met het atoom, zien we het gezicht van het atoom.

Een fusiebom valt de fissiebom zijn ruimte aan en de fissiebom creëert ruimte (enorme druk).

Bvb. Een H-bom met juist genoeg kracht om een Pu-bom pissed te maken, maar niet om de terugslag te verminderen.

Het moeilijkste is aan het materiaal geraken en het tijdstip van de eerste explosie fijnregelen op bvb. 1 meter voor de bom de grond zou raken.

H+H=H2

H2+(1/2 O2)= H2O-druk

Pu moet splitsen om ruimte te creëren.

De waterwereld valt de vuurwereld aan?

Is dit waarom mensen in de hel geloven?

Berichten: 109

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Het atoom is als een spiegel.

Als wij spelen met het atoom, zien we het gezicht van het atoom.

Een fusiebom valt de fissiebom zijn ruimte aan en de fissiebom creëert ruimte (enorme druk).

Bvb. Een H-bom met juist genoeg kracht om een Pu-bom pissed te maken, maar niet om de terugslag te verminderen.

Het moeilijkste is aan het materiaal geraken en het tijdstip van de eerste explosie fijnregelen op bvb. 1 meter voor de bom de grond zou raken.

H+H=H2

H2+(1/2 O2)= H2O-druk

Pu moet splitsen om ruimte te creëren.

De waterwereld valt de vuurwereld aan?

Is dit waarom mensen in de hel geloven?
Heb je gisteren teveel gezopen ofzo?

On-topic: ik kan me voorstellen dat de druk simpelweg niet bekend is. Temperatuur is namelijk relatief makkelijk te meten vanaf een afstand (door straling-meting, lichtspectrum en derg). Echter druk is niet op die manier te meten. Je zou de sensor bij de bom moeten plaatsen, en de korte meettijd gaat dan voor problemen zorgen. Theoretisch zal het wel te bepalen zijn maar ik denk dat er dan toch een grote foutmarge in zou zitten.

Berichten: 416

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

De temperatuur bereikt in korte tijd zoiets van een 100 miljoen graden. Hoe groot de druk precies wordt weet ik niet, maar het zal zeker vele miljoenen atmosfeer zijn. Bij convensionele explosieven kan de druk al makkelijk 20.000 bar bereiken.


Het atoom is als een spiegel.

Als wij spelen met het atoom, zien we het gezicht van het atoom.

Een fusiebom valt de fissiebom zijn ruimte aan en de fissiebom creëert ruimte (enorme druk).

Bvb. Een H-bom met juist genoeg kracht om een Pu-bom pissed te maken, maar niet om de terugslag te verminderen.

Het moeilijkste is aan het materiaal geraken en het tijdstip van de eerste explosie fijnregelen op bvb. 1 meter voor de bom de grond zou raken.

H+H=H2

H2+(1/2 O2)= H2O-druk

Pu moet splitsen om ruimte te creëren.

De waterwereld valt de vuurwereld aan?

Is dit waarom mensen in de hel geloven?


Ik weet niet wat je hier allemaal mee bedoeld, maar het feit is dat ik niet om een filosofische uitleg vraag. Dit hoort mijns inziens ook niet in dit topic thuis, maar eerder bij filosofie ofzo. En ik ben het dan ook een klein beetje met Roel80 dan eens. Ik vraag me namelijk af als je zoiets als dit hier in dit topic neer zet of dat voor een ander niet een beetje lacherig overkomt.

Re: Hoe groot kan de druk zijn in een atoombom?

Excuses, mijn fantasie slaat soms op hol.

Reageer