Springen naar inhoud

Symboliek org. chemie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 05 december 2004 - 19:58

De hoogleraar had geen antwoord op mijn erg simpele vraag; misschien is hier een slimmerik die het weet.

Waarom wordt het plusje bij een positief C atoom altijd omcirkelt, zoals je altijd ziet bij carbocationen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 07:45

In mijn boek wordt niet alleen het plus-teken omcirkeld,ook het min-teken.In de tekst die er bij behoord heeft men het juist over de manier dat het molecul gevormd is.Ik geloof niet dat je er iets moet achter zoeken.De bedoeling is alleen het teken de nodige aandacht te geven.Als je iets belangrijk vind dan trek je er toch een lijntje onder of een cirkeltje er rond.Ik weet niet of daar echt regels voor bestaan.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2004 - 11:42

Het plusteken wordt omcirkeld omdat het minteken omcirkeld wordt.

Het minteken wordt omcirkeld om aan te geven dat het een minteken is en niet een H-atoom; de H wordt meestal weggelaten, zodat er alleen een streepje overblijft. Het verschil tussen zo'n H-zijgroep en een minteken is zonder die cirkel niet goed te maken. Om consequent te blijven wordt ook de plus omcirkeld.

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 12:47

Dank Jan,dat was klaar en duidelijk.

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 14:13

Mijn dank is groot :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures