Springen naar inhoud

precisie en accuraatheid statistiek

• Log in om te kunnen reageren

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 20:08

Zou er iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen precisie en accuraatheid in de statistiek? De formules heb ik wel, maar ik zou graag willen weten wat het essentiele verschil is tussen deze waarden...

Dank bij voorbaat!!!
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:12

Accuratie is gekoppeld aan systematische fouten terwijl precisie (of nauwkeurigheid) gekoppeld is aan toevallige fouten.

Een simpele korte vuistregel;
- Bij een precieze meting zullen alle meetuitslagen relatief dicht bij elkaar liggen, ook al ligt het geheel van uitslagen soms ver van de echte waarde.
- Bij accurate meting zullen de meetuitslagen verder van elkaar verwijderd kunnen zijn maar zal het gemiddelde van de gevonden waarden nog grosso modo overeenkomen met de echte waarde.

a) *     *     *     X     *    *        * 
b)                ***X***
c)           ****    X     
d) *   *  * *    *   X

a: accuraat - niet precies
b: accuraat en precies
c: precies - niet accuraat
d: niet accuraat en niet precies

• Gast

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:14

Accuraatheid is een combinatie van precisie en juistheid.

Precisie is te deffinieren als een meervoudige meting van hetzelfde monster waarbij de waarden dichtbij elkaar liggen; allemaal onder de werkelijke waarde, allemaal op de werkelijke waarde of allemaal boven de werkelijke waarde.

Juistheid of onjuistheid is de verdeling rondom de werkelijke waarde. Liggen alle waarden boven de werkelijk waarde, dan is de meting onjuist.
Of andersom, het gaat erom dat de waarden gelijkmatig verdeeld zijn; evenveel getallen onder de werkelijke waarde als boven de werkelijke waarde. Het is niet belangrijk hoe dicht de getallen op elkaar liggen.

Accuraat is n precies n juist.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:30

Naar analogie met de Engelstalige vakliteratuur wordt in het Nederlands toch accuratie gedefinieerd zoals jij juistheid uitlegt.

Juistheid heb ik in deze nooit zo gebruikt gezien, misschien dat juistheid wel de combinatie van precisie en accuratie is - dat weet ik niet - maar deze twee zijn weldegenlijk onafhankelijk en worden zoals ik eerder poste gedefinieerd.

Ik heb ook nog even een andere bron gezocht waar andere (maar gelijkaardige) illustraties gebruikt worden:
http://honolulu.hawa...L5/accprec.html

• Gast

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:37

Juistheid is in het engels bias :shock:

Wat er in mijn post staat is de enige juiste uitleg :?:

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 23:14

Wat een hulp zeg... :shock:

Maar is er een verschil tussen de uitleg van TD en van AndreB? Volgens mij komt dat op hetzelfde neer... of benk verkeer?
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2004 - 23:16

De uitleg van Andre zal correcter zijn, blijkbaar is mijn cursus (die ik hiervoor raadpleegde) niet volledig.

In grote mate komt het wel daar op neer, als je een verschil wilt uitleggen tussen accuratie en precisie - met dat verschil dat er voor accuratie blijkbaar een extra voorwaarde wordt opgelegd. Op deze (engelstalige) site vind je de uitleg nogmaals, mt inbegrip van 'bias': http://en.wikipedia.org/wiki/Accurate

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 14:12

Ok, ik heb wel het verschil begrepen nu. Maar ik heb nog een vraagje. Wij moeten voor een labo analytische chemie statistisch gaan bewijzen welke meettoestellen de besten zijn. 1 van die testen is dus precisie en accuraatheid bewijzen. De formule die we hebben voor de precisie te berekenen tussen 2 datasets (dus voor mijn labopartner en mij) is de volgende: volgens de F-test: F = Sa/Sb Dus de verhouding van de 2 standaardafwijkingen voor een zelfde toestel, maar door een andere persoon. Nu vraag ik mij af... moet je steeds de grootste standaardafwijking delen door de kleinse of omgekeerd? Ik dacht eerst de grootste door de kleinste omdat dat uiteindelijk een duidelijk beeld geeft van het verschil tussen die 2 standaardafwijkingen en een kleine waarde geeft dus een grote precisie, of moet het toch omgekeerd zijn omda je anders met grote waardes te maken hebt?
En dan wat accuraatheid betreft... is een grote waarde slechter dan een kleine waarde of omgekeerd? Ik dacht dat bij de t-test voor accuraatheid de kleinste waarde de beste was...

Kunnen jullie mij nog eens helpen daarmee??? :-)

Dank je

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures