Springen naar inhoud

[Religie] Het grote religie topic

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2004 - 16:15

Om de versplintering van diverse onderwerpen te voorkomen in dit technisch-wetenschappelijke forum is er besloten een topic te openen speciaal voor religie. Even een paar regels:

- Respecteer mening en geloof van anderen ook al ben je het niet met hen eens.
- Citeer niet grote stukken tekst van een voorganger, kort het in.
- Lok geen reacties uit door middel van provocatie.
- Probeer een opbouwende discussie te voeren.

Succes

Het Beheer.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 06 december 2004 - 18:37

maar dat offer dat hij volgens jou gemaakt heeft is dan toch niet genoeg geweest want mensen doen er niks opuit en voeren nog oorlogen enz.

uitleg hierover vind je in het stukje over het kindsoldaat:
http://www.wetenscha...c=4389&start=20

Goh .....
wat een liefdevolle god die het ene dodelijke virus en pathogeen na de andere ontwerp en los laat ....
( aids is dus toch een straf van god ? de pest was dat ook ? Sars ? misschien de ziekenhuisbacterieen ( multiresistente streptococcus aureus strains )Creuzfeld-jacob , rondspringende prionen , kankercellen die prachtige voorbeelden zijn van perfekte ontwerpen en zelfs resistent worden tegen allerlei chemotherapieeen .... etc ... etc ... )

Je hebt mensen die aan een natuurlijke doods oorzaak ten onder gaan,
en je hebt mensen die aan een onnatuurlijke doods oorzaak ten onder gaan.

We leven in de natuur, en God hoort ook bij de natuur.
De natuurwetten blijven gelden. Zo ook natuurrampen, bacterieen enz.
Je zou kunnen stellen,
dat als er geen virussen zouden zijn geweest dan zou het leven nu hier niet hebben bestaan.
Als er geen straling was geweest, was er ook geen genetische variatie en mutaties onstaan, dus zou het leven nu hier niet hebben bestaan.

We leven in de natuur, als God alle virussen zou laten verdwijnen, is er geen leven meer.
als God alle straling zou laten verdwijnen, is er geen leven meer.
als God alle wind zou laten verdwijnen, is er geen leven meer.

Het is een feit dat ieder mens ooit sterft, maar de ziel blijft bestaan.

God is de wetenschap van het gevoel.

tsjok45

tsjok45

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2004 - 02:03

onnatuurlijke doods

Geef eens een voorbeeld van een "onnatuurlijke" dood ...
Volgens mij is elke dood natuurlijk ; want je kan namelijk altijd vaststellen of iemand al dan niet dood is : m.a.w. het is altijd waarneembaar en derhalve volmaakt natuurlijk ....

Of bedoelt u een "bovennatuurlijke " dood ?

We leven in de natuur, en God hoort ook bij de natuur.

Ja , ik kan daar zeer goed inkomen ....
Misschien is god = natuur ?
De beide namen zijn slechts metaforen / analogons van elkaar
of is dit een ietwat te verre gaand pantheisme ?

Volgens mij is het begrip god gelijk stellen of aan materie/energie of aan natuur , een zuiver semantische kwestie ;

Tenzij je natuurlijk aan het begrip god een aantal invulligen (eigenschappen ) gaat toekennen

---> ik vraag me echter af hoe je deze toe te schrijven eigenschappen kunt konstateren ( waarnemen , meten ) , terwijl men zich ( initieel ) alleen maar kan uitspreken dmv verbale definities : hebt u een aanwijzende definitie ? Of hangen ze er alleen maar als los zand bij ?

Het is me ook bekend dat velen tegenwoordig weigeren god te identificeren ( de ID-ers bijvoorbeeld ) en sommigen hebben het over
een superieure intelligentie of over een " iets "

In beide gevallen spreken ze echter over een bovennatuurlijke entiteit die buiten het heelhal staat ....

Voor natural pantheists is dit overbodig
zie hierover ;
-----> http://www.pantheism.../paul/index.htm

• Gast

Geplaatst op 07 december 2004 - 08:44

Het is een feit dat ieder mens ooit sterft, maar de ziel blijft bestaan.

Ik" geloof "dus iets anders .....

Kun je uitleggen waarom je gelooft dat de "ziel" ___indien die al bestaat in de klassieke betekenis die eraan gegeven wordt ___ blijft bestaan ...
Of is dat alweer iets dat gewoon moet worden gelooft / dat wil zeggen : als absolute waarheid aangenomen ....
of
is de definitie van "ziel " alweer louter een " talige " kwestie van uitsluitend verbale konstruktie ? en/of het invullen van een gegeven uit de perceptie d.m.v. wensdenken ?

Jij maakt hier een claim ... het is aan jou om dat te " bewijzen " ...

• Gast

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:13

Jij maakt hier een claim ... het is aan jou om dat te " bewijzen " ...

Ach nee ik maak hier helemaal geen claim ; ik zeg alleen maar dat ik iets anders kan " geloven " dan wat jij beweert en waarschijnlijk gelooft een derde en een vierde ( enzovoort ) alweer iets anders ...

---> zo zijn er velen die beweren dat de ziel niet verder bestaat uit zichzelf na de dood
---> anderen betwisten dan weer het voortbestaanvan een ziel , of zelfs van een ziel die iets anders is (= een bovennatuurlijke geest of stof ) dan een ( tijdelijke ) emanatie van de hersenen en de stoffelijke hersenwerkingen ...
----> volgens sommigen is de "ziel " bloed ....
----> of een door god geschapen "geest " die als "vis vitalis" is ingeblazen in de mens ....

Ik vraag u gewoon waarop jij je steunt opdat (en waarom )jouw voorstel /uitspraak ( wat je dus met grote stelligheid claimt als misschien zijnde "algemeen geweten " of " gegeven " ? )
"

.... maar de ziel blijft bestaan....."

moet worden gekozen als de " waarheid " ....

Wat ik of anderen daarover "geloven" doet hier toch niets terzake ... jij hebt deze claim gemaakt ... de bal ligt iin uw kamp ....

Waarom is uw geloof ( onder andere in dit item ) waarachtiger dan het mijne ? Presenteer gewoon uw argumentatie .... Je tracht al vooraf elke
diskussie te vermijden ? .... Ik vraag gewoon uitleg ...

Indien je dat dus niet wilt doen ... stopt meteen alle verdere diskussie : want dan heeft dit hoeganaamd geen zin meer ---> ik vraag gewoon om een verduidelijking van uw stelling en van een onderbouwing daarvan ( voor zover u daar iets over weet ) dat is alles ...

Het is gewoon een vraag om lmeer informatie .... Ja ?

• Gast

Geplaatst op 07 december 2004 - 13:47

Geef eens een voorbeeld van een  "onnatuurlijke" dood ...

moord

Misschien is  god = natuur ?

God is een deel van de natuur. Anders zouden we zelf en de natuur ook God zijn. je kunt God beter zien als een natuurwet. (door sommige mensen nog niet ondekt, en nog niet wetenschappelijk bewezen)

---> ik vraag me echter af  hoe je deze  toe te schrijven  eigenschappen kunt konstateren ( waarnemen , meten )  , terwijl  men zich ( initieel )  alleen  maar  kan  uitspreken   dmv  verbale definities  : hebt u een aanwijzende  definitie ? Of hangen ze er alleen maar als los zand bij ?

Ja God kun je wel constateren.
waarnemen:
* door geluk gevoel
* God geeft wat je graag wil, je hoeft niet aan God te vragen wat je wil, hij weet namelijk al wat je wil.
* God communiceerd via mens en natuur.
* Je zal merken dat mensen je verassen met uitspraken die hun zelf verbazen
* je zult het verschil zien tussen onvolwassen mensen en volwassen mensen.
* je kunt God constateren in je gevoel.
* ik heb God direct gevoeld
* God geeft subtiele aanwijzingen via mens en natuur

Door aan God te vragen of hij je bewijs wil geven van zijn bestaan, dan zul je die van hem krijgen, echter zal je dit bewijs op een non-verbale/ onzichtbare manier krijgen. Maar je zal zijn bestaan opmerken. En als je dan zijn bestaan kent, dan is het voor jou net zo moeilijk als voor mij nu om andere zijn bestaan aan te tonen.

Het is me ook bekend dat velen tegenwoordig weigeren  god  te identificeren ( de ID-ers bijvoorbeeld ) en sommigen hebben het over
een superieure  intelligentie of over een " iets "

ja, zoiets is inderdaad moeilijk, ik heb God gevoeld, maar hoe omschrijf je zoiets. kijk naar de geloven in de wereld, ze proberen allemaal het zelfde te omschrijven. God valt haast niet in woorden te omschrijven. De bijbel probeerd het wel.

In beide gevallen  spreken ze echter over een bovennatuurlijke entiteit die  buiten het heelhal staat ....

God zit overal. maar God is onzichtbaar als entiteit.

Voor   natural pantheists is dit overbodig  
zie hierover ;
----->http://www.pantheism.../paul/index.htm

sorry, dat laatste lees ik vanavond op me gemak.

dit was ff snel
groetjes

• Gast

Geplaatst op 07 december 2004 - 19:24

Tsjok45, zou jij me een beetje kunnen uitleggen wat "natural pantheists"
precies inhoud,
ik heb het een beetje snel door gelezen,
ik begrijp dat het zoiets betekend als mens eenheid vormen met de natuur,
klopt dat?

alvast bedankt
groetjes

• Gast

Geplaatst op 07 december 2004 - 21:41

Laat ik duidelijk zijn .....
ik ben geen theist

Verder
Ik dacht dat er evenveel verschillende soorten " natural "pantheisten , bestaan als verschillende merken " christenen "
.....
bijvoorbeeld ...
Dat gaat van agnosten met atheistische inslag tot en met welzijn-maffiosi en new-age en para-bussiness goeroes ....

En net zoals bij alle religie is ook hier de uitgangsbasis "verwondering " en "bewondering" van het grootste mysterie van allemaal
"waarom is er uberhaupt iets en waarom kan het niets , niet bestaan ? "

Als de natuur = god
dan is de integratie in de natuur , vereniging met god ... toch ?

Ik vrees dat deze soort "uitleg " , zowel talige interpretatie als een omschrijving van het persoonlijke mystiek beleven is /mogelijk maakt ....

Vervang gewoon het woord god door het woord natuur en omgekeerd ...
Ach t'is allemaal een kwestie van codes ...

Overigens heb ik ook maar oppervlakkig kennis gemaakt met wat op die site allemaal aan bod komt ...

Het lijkt daar allemaal duidelijk wat "filosofisch " aangelegd te zijn , maar ik vraag me af , of er ook niet een flinke scheut bijkomstige "new-age brol " in deze cocktail zit gemengd .....

Ikzelf ben eigenlijk veeleer een scepticus ...
en ik zweer voornamelijk bij methodologie

• Gast

Geplaatst op 08 december 2004 - 00:08

let it snow, let it snow..

Niemand is perfect, toch? En ik val niet over een spel foutje.

interresant verhaal,
Deze bewijzen heb ik al van God ondervonden:
* God kan mensen beinvloeden
* God kan je gedachte beinvloeden
* God geeft je gevoel
* God helpt je met de goede keuzens maken.
* God weet wat je graag wil.

Ik hoop nog bewijs te krijgen dat God de natuur kan beinvloeden.
Ik weet dat God het wel kan, maar bewijs heb ik nog niet gehad.

Met God moet je ook geduld hebben.
Ik dank God voor alle dingen die ik reeds al van hem gekregen heb.

Ik hoop dat jullie ook allemaal het bewijs zullen ondervinden.

Ik blijf God danken, voor het geluk wat ik van hem krijg.

hier kun je wonderen mee beleven:
http://www.arnolkox....spreekt_10.html

De wonderen zijn vaak subtiel, maar erg duidelijk, en komen onverwachts.
theoretisch gezien kan het op toeval gebasseerd zijn. En is het niet op toeval gebasseerd, dan kan men er vast wel een verklaring of theorie voor verzinnen.

Geduld is een schone zaak. Meld eens je resultaat. en dank ook God een keertje, het doet je geen kwaad.

Dank u God.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 03:11

Weet je welk wonder ik eens graag zou zien? Dat er bijvoorbeeld op een stralende dag in de wolken boven Vlaanderen en Nederland staat te lezen,

Beste inwoners van Vlaanderen en Nederland. Op deze wijze wil Ik, de God die jullie kennen uit het Oude en Nieuwe Testament, die Vader Zoon en H.Geest ben, jullie even te kennen geven dat Ik - in tegenstelling tot wat jullie de laatste eeuwen schijnen te denken - wel degelijk besta.
Ik begrijp dat jullie misschien een beetje sceptisch staan tegenover zomaar een tekstje in de wolken, sommige ongelovigen zouden bijvoorbeeld kunnen denken dat dit een grap van superintelligente aliens is. Daarom zal Ik om Mijn woorden kracht bij te zetten even een subtiel wondertje laten gebeuren, waarvoor Ik Mijn goddelijke hand niet verder hoef om te draaien dan om water in wijn te veranderen. Morgenmiddag om twaalf uur stipt (CET) zal Ik voor een paar seconden de zwaartekracht van het bolletje dat Ik voor jullie geschapen heb uitschakelen. Gelieve op dat moment niet met de wagen te rijden om ongevalletjes te voorkomen.

Beste groeten aan al diegenen die van goede wille zijn en tot ziens in de hemel,

God.

Uiteraard zou het voor God een koud kunstje zijn om deze tekst over heel de wereld in wolkjes aan de hemel te zetten in een taal die ze daar begrijpen en zou hij zijn belofte nakomen. Misschien kun jij mijn voorstel aan God doorgeven, je schijnt nogal nauw contact met hem te houden?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:30

Uiteraard zou het voor God een koud kunstje zijn om deze tekst over heel de wereld in wolkjes aan de hemel te zetten in een taal die ze daar begrijpen en zou hij zijn belofte nakomen. Misschien kun jij mijn voorstel aan God doorgeven, je schijnt nogal nauw contact met hem te houden?

Stel dat God dat zou doen,
zou dit dan als resultaat hebben dat alle mensen volgens het goede gaan leven?
zou dit dan betekenen dat de mensen God kennen?
zou dit dan betekenen dat de mensen het verschil tussen goed en slecht gaan inzien?

• Gast

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:41

Misschien kun jij mijn voorstel aan God doorgeven, je schijnt nogal nauw contact met hem te houden?

Iedereen staat in nauw contact met God.
dus je kunt het zelf ook doen.
je zal dan wel merken dat God je op een andere manier zal antwoorden.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 12:24

Stel dat God dat zou doen,
zou dit dan als resultaat hebben dat alle mensen volgens het goede gaan leven?
zou dit dan betekenen dat de mensen God kennen?
zou dit dan betekenen dat de mensen het verschil tussen goed en slecht gaan inzien?

Is dat dan misschien het resultaat van de "subtiele wonderen" die misschien ook door toeval of door natuurlijke fenomenen kunnen verklaard worden, waar jij getuige van was? Vast en zeker niet, maar een wonder van de orde als dat wat ik vroeg maakt op zijn minst een kans.

De belangrijke ingredienten voor een beetje deftig wonder zijn:
- Voorspellen wat er wanneer gaat gebeuren (dus niet achteraf zeggen: "En dat was nu een wonder, zie."
- De volledige wereldbevolking moet het wonder en de voorspelling empirisch kunnen waarnemen. Liefst ook met meettoestellen, in dit geval weegschalen.
- Het moet een gebeurtenis zijn die absoluut niet natuurlijk verklaard kan worden en liefst duidelijk in tegenspraak met één of enkele natuurwetten.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 08 december 2004 - 22:02

Is dat dan misschien het resultaat van de "subtiele wonderen" die misschien ook door toeval of door natuurlijke fenomenen kunnen verklaard worden, waar jij getuige van was? Vast en zeker niet, maar een wonder van de orde als dat wat ik vroeg maakt op zijn minst een kans.

nou, het wonder ging bij mij zo, doordat arnol een spreuk in mijn oor zei: kwam er een vraag in mijn gedachten op. daarop heb ik Ja geantwoord, (ook in mijn gedachten). opdat moment voelde ik iets groots via mijn ziel. het was heel sterk, en bijzonder. de ziel is iets waar je normaal niks van merkt, maar toen heb ik echt goed gevoeld. Via mijn ziel voelde ik God. Hoe dat voelt kun je overal wel lezen.

het feit is nu:
punt 1: Hoe kan het dat een onverstaanbare spreuk, een vraag in mijn gedachte kan opleveren.
punt 2: Wat kan het geluks gevoel veroorzaakt hebben.
punt 3: Hoe kan het komen dat ik opdat moment snapte hoe de natuur werkt.
punt 4: Hoe kan het komen dat ik opdat moment besefte dat we een eeuwig leven hebben.
punt 5: Ik besefte en voelde dat God bestaat.

Dit kan niet zomaar verklaard worden:
Een gedachte kan niet zomaar spontaan in me op komen, (door onverstaanbare woorden).
Een ziel voelen, een gevoel dat ik nog nooit eerder had gekend, en daarna nooit meer heb gehad.

Het is maar 1 wonder, 1x gebeurd, maar ik vergeet het niet.
voor mij is dit inderdaad:
een gebeurtenis die absoluut niet natuurlijk verklaard kan worden en liefst duidelijk in tegenspraak met één of enkele natuurwetten.

je zou ook kunnen stellen dat God, een nog niet door de wetenschap ondekte natuurwet is.

Het bovenstaande wonder heeft inderdaad het gewenste resultaat opgeleverd. Doordat ik ben gaan beseffen dat onze ziel blijft bestaan, is het van belang om hier toch wel goede dingen te doen.

de andere ingredienten:

- Voorspellen wat er wanneer gaat gebeuren (dus niet achteraf zeggen: "En dat was nu een wonder, zie."

Ik weet niet of toekomst voorspellen bestaat. Daar ben ik nog niet overuit.
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet in waarzeggers enzo. Ik heb nog nooit echt een toekomst voorspelling concreet gezien.

- De volledige wereldbevolking moet het wonder en de voorspelling empirisch kunnen waarnemen. Liefst ook met meettoestellen, in dit geval weegschalen.

Heb ik nog nooit meegemaakt. Denk ook niet dat zoiets zal gebeuren.
De natuur is opzichzelf is wel een wonder.

Maar ik zie in mijn leven nog wel andere wonderen. Deze wonderen zijn dan voor een wetenschapper niet groots of duidelijk. maar voor mij zijn deze wonderen wel groots, en soms ook erg duidelijk.

God helpt mij met mijn leven. En sorry dat ik het met zoveel overtuiging zeg.
ik zal er eentje proberen te vertellen:

mijn auto was versleten. ik en mijn ex wilde een nieuwe auto gaan kopen. Overal hadden we gekeken en gezocht, maar we konden niks fatsoenlijks vinden. Auto's kopen is gewoon een ramp. Opdat moment kochten we ipv een auto een huis. dat huis was echt in slechte staat, daar moest ik veel aan gaan doen. na 3 maanden hard werken, ging het uit met mijn ex.
opdat moment had ik een huis in puin, en een auto op instorten, en geen vriendin meer.
Ik zat echt in mijn hoofd met de zorgen over mijn auto. want als ik geen auto meer had, kon ik niet naar mijn werk, en ook niet mijn huis opknappen. Veel geld voor een auto had ik ook niet meer.
En toen hielp God me een handje. De buurman van een goede kennis was overleden. Deze man had een goede auto. De buurvrouw had aan de kennis gevraagd of hij iemand wist aan wie hij de auto kon verkopen.
Enzo kon ik die auto (met trekhaak) voor weinig kopen. Het is een hele goede auto, ik rijd hem nu al 7 jaar, en gekocht voor fl 4000,-
Voor mij kwam deze auto als een geschenk uit de hemel.

Dit wordt door de wetenschap als toeval beschouwd. Ik zie het echter niet zo. Zo zijn al de wonderen van God weer moeilijk wetenschappelijk te maken.

Ik denk dat iedereen wel dit soort ervaringen heeft. jammer dat de meeste mensen het als toeval beschouwen en vergeten. het is juist mooi om zulke ervaringen te koesteren.

• Gast

Geplaatst op 08 december 2004 - 23:31

onverstaanbare spreuk,

" Drui bade bam de labedomkis meklojo " is een andere onverstaanbare spreuk : wat voelt u nu daarbij ? of was het een andere onjuiste spreuk ? ( ik heb bij het aanhoren van deze spreuk
( uitgesproken in 1962 door de bekende Geelse profeet Fies Hole ) , in alle geval l ook iets voelen jeuken ... )

Kun je de onverstaanbare maar desalniettemin belangrijke echte spreuk ( de jouwe . ) misschien opschrijven ... of vraag het nog eens aan arnol, of dat hij het eens op een briefje meegeeft .... of gewoon eens zelf op deze site komt schrijven ...

Ik hoop dat het nog gaat : de man is toch nog in leven ?

Doordat ik ben gaan beseffen dat onze ziel blijft bestaan

jazeker , alleen
Hoe en door wat ben je gaan beseffen dat .... enzovoort ....
Was het een soort van "openbaring" misschien ?

Via mijn ziel voelde ik God.

Dat wil ik ook wel eens beleven ......
Daarom ----> post maar gauw die " spreuk " of gun je me dat niet
broeder ?

Blessings

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures