hysteresis in een éénfasige Transfo

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

hysteresis in een

Kan iemand uitleggen hoe de hysteresis in een transfo ongeveer werkt? Is dit fenomeen zowel in DC als in AC merkbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: hysteresis in een

Is er een vorm van hysterese in een trafo dan? Ben zelf ook benieuwd hoe dat dan werkt.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 142

Re: hysteresis in een

Is er een vorm van hysterese in een trafo dan? Ben zelf ook benieuwd hoe dat dan werkt.
idem...

maar misschien bedoeld Bertje een geschakelde voeding (heb op dit moment nog geen idee hoe dit werkt)

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: hysteresis in een

Met trafo's heeft dit volgens mij niets te maken. Daarbij DC en Trafo gaan niet goed samen.

Een geschakelde voeding zou wel wat verklaren, maar of daar Hysteresis nu een goede term voor is? Een geschakelde voeding schakelt echt aan en uit, volgens mij, en dan heb je dus geen echte hysteresis.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: hysteresis in een

Hysteresis heeft te maken met het gebruikte kernmateriaal van de trafo.

De Hysteresis-kromme geeft het verband aan tussen B (magnetische inductie) en H (veldsterkte). Hierin is de mate van magnetiseerbaarheid van het kernmateriaal af te lezen.

We ondescheiden: magnetisch hard materiaal: moeilijk te magnetiseren en moeilijk te demagnetiseren. Ideaal voor "permanente" magneten,

en magnetisch zachte materialen: makkelijk te magnetiseren en makkelijk te demagnetiseren. Ideaal voor kernmateriaal.

Magnetisch zachte materiaal is dus te gebruiken voor trafo's, omdat door de aangelegde wisselspanning (alleen AC dus!) het magnetisch veld in het kernmatriaal voortdurend van richting moet veranderen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: hysteresis in een

Is dit fenomeen zowel in DC als in AC merkbaar?


Uit bovenstaande kun je dus opmaken dat je voor wisselende velden (AC)(trafo's) je magnetisch zachte materialen gebruikt (in de praktijk: weekijzer). Dat geldt dan ook voor elektromagneten met gelijkstroom (DC), die hun magnetisme zo snel mogelijk moeten verliezen. Permanente magneten maak je dan met harde materialen en gelijkstroom. Als ik het allemaal goed begrijp.

Berichten: 226

Re: hysteresis in een

We ondescheiden: magnetisch hard materiaal: moeilijk te magnetiseren en moeilijk te demagnetiseren.
M.a.w. dezelfde veldsterkte levert niet steeds dezelfde fluxdichtheid op. Dit manifesteert zich als een lus in de functie B=f(H) .

De oppervlakte van deze lus is een maat voor het energieverlies per periode door hysteresis.

Re: hysteresis in een

kan iemand mij een sturing voor een elektromagneet bezorgen. het zou moeten dienen voor een ferro-metaal op te warmen. ik weet dat dit een hoog frequente aansturing moet zijn. maar ik ken niet erg veel van elektronika. gelieve dit even door te mailen naar XXXXXXXXXXXXXX

alvast bedankt.

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Re: hysteresis in een

Weet iemand wat het gedrag is van een geschakelde voeding? Ik ben ooit eens verteld dat het inductief zou zijn. Is dit zo? Ik heb een 50V AC voeding op een coax-kabel ( C-3 van ca. 100 meter) met een paar geschakelde voedingen achteraan. Ik wil graag proberen achter te komen wat die voedingen voor invloed hebben op het geheel.

Zij zetten de 50V om naar 24V gelijkspanning. Als ik ze belast worden met weerstanden van telkens ca. 100 Ohm krijg ik een behoorlijke toename in de stroom. Hoe kan ik dat tegen werken? Kan dit met behulp van condensatoren? Is dit mogelijk? :shock:

Alvast bedankt

donha

Reageer