Definitie van keramiek?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Definitie van keramiek?

Hallo allemaal,

..zoals het onderwerp al doet vermoeden: wat maakt een keramiek tot een keramiek?

Ik heb definities gevonden als 'anorganisch, niet metallisch materiaal' ..maar klopt dit?

Bedankt!

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Definitie van keramiek?

keramieken zijn inderdaad anorganisch en niet metallisch.

Keramieken zijn combinaties van metallische en niet-metallische elementen (meestal oxides, nitrides en carbides). Hieronder valt ook glas, klei mineralen (porselein) en cement. De materialen zijn over het algemeen zowel warmte- als electrisch isolerend. Tevens zijn keramieken bestend tegen extreme omstandigheden.

Een groot nadeel van keramieken is de breekbaarheid (denk aan glas). Dit komt omdat de atomen vrijwel perfecte kristalroosters vormen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Definitie van keramiek?

Deze site kan je ook aan veel informatie helpen:

http://www.keramiek.nl/newpages/wat.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Definitie van keramiek?

Bart schreef:keramieken zijn inderdaad anorganisch en niet metallisch.

Keramieken zijn combinaties van metallische en niet-metallische elementen (meestal oxides, nitrides en carbides).
'anorganisch niet metallisch' zocht ik in de stoffen waaruit een keramiek bestaat... maar als ik het goed begrijp gaat dat over de binding; niet over de stof zelf (het metaal). Daarmee bedoel ik dat ongeacht met materiaal; je zult geen metallische binding aantreffen in een keramiek.

Mag je zeggen dat keramieken altijd uit een metaal en (een) niet-metaal(en) bestaan? ..als ik mijn lijstje hier eens doorneem, lijkt dat op te gaan.

De rest van de eigenschappen (hardheden tot 5000 Vickers, thermisch enorm te belasten, etc.) waren mij bekend.. ik kon alleen geen eenduidige definitie aan het begrip 'keramiek' verbinden.

Bedankt, ook K. Jansen!

Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Definitie van keramiek?

Mrtn schreef:'anorganisch niet metallisch' zocht ik in de stoffen waaruit een keramiek bestaat... maar als ik het goed begrijp gaat dat over de binding; niet over de stof zelf (het metaal). Daarmee bedoel ik dat ongeacht met materiaal; je zult geen metallische binding aantreffen in een keramiek.

Mag je zeggen dat keramieken altijd uit een metaal en (een) niet-metaal(en) bestaan? ..als ik mijn lijstje hier eens doorneem, lijkt dat op te gaan.


Correct.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Definitie van keramiek?

Thanks!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer