Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

laatst hoorde ik iemand beweren dat de as waar de aarde omdraait, zijn eigen draaingsas dus, niet altijd onder dezelfde hoek staat. Dit was bewezen aan de hand van het volgende feit:

De egyptenaren bouwden pyramides volgens sterrenkundige principes (bekend) nu kloppen sommig punten waarvan men weet hoe ze hadden moeten staan niet met de huidige sterrenhemel. Dat betekent dus dat de aarde onder een andere hoek is komen te staan in die tijd. 10 graden in 10000 jaar om precies te zijn.

Ik heb op internet wat rondgekeken en heb o.a. gevonden dat de aarde in 26000 jaar een volledige verdraaing van de spin axis ondergaat

http://fuliginouspalaver.tripod.com/coming...light/id16.html

ben benieuwd of jullie hier iets van bekend is. Ik begreep dat het heeft te maken met het feit dat het gewicht van de aarde niet uniform over zijn inhoud verdeeld is en derhalve een verstoring oplevert ten gevolge van optredende centrifugale krachten. Ook las ik iets over een meteoor die een moment veroorzaakt bij de inslag en daardoor een verdraaing bewerkstelligt.

Groeten,

Eowyn
Master of Doom by Doom mastered....


Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Dit heet precessie, hetzelfde fenomeen als bij een ronddraaiende tol.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Oke, interessant. Dat verhaal van die egyptenaren kan dan heel goed kloppen. Wel, bedankt in ieder geval...

Eowyn
Master of Doom by Doom mastered....

Berichten: 510

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Ik heb op internet wat rondgekeken en heb o.a. gevonden dat de aarde in 26000 jaar een volledige verdraaing van de spin axis ondergaat
Dus over 24000 jaar hebben we geen seizoenen meer? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Ik heb op internet wat rondgekeken en heb o.a. gevonden dat de aarde in 26000 jaar een volledige verdraaing van de spin axis ondergaat
Dus over 24000 jaar hebben we geen seizoenen meer? :shock:


Dit is niet wat het artikel zegt. Deze zegt dat de periode van de precessie (wat een harmonische beweging is) 26000 jaar is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Afbeelding

Dus als bij dit plaatje de gele hartlijn weer op de zelfde plek staat is er 26.000 jaar voorbij?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Dus als bij dit plaatje de gele hartlijn weer op de zelfde plek staat is er 26.000 jaar voorbij?


Correct.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Heeft idd weinig tot geen invloed op seizoenen denk ik, maar zou het wel invloed hebben op de evenaar of op het klimaat ?? door een verandering van golfstroming ??
Master of Doom by Doom mastered....

Berichten: 226

Re: Verdraaiing van de "spin axis" van de aarde

Er is nog een beweging, die heet nutatie. De hoek, die de as met het baanvak maakt, verandert periodiek. Dat is wel van invloed op de seizoenen.

Reageer