Springen naar inhoud

[Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Stormkraai

    Stormkraai


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:16

Hi allemaal,

Wie kan mij vertellen hoe ik op een eenvoudige wijze de snelheid van een bewegend object kan meten. Ik denk hierbij aan een voetbal, honkbal ed.

Groetjes stormkraai

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:23

Als hij met een eenparige snelheid beweegt (dus: hij versnelt niet en remt ook niet af), dan kan je gewoon meten hoeveel tijd het object erover doet om een bekende afstand af te leggen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

#3

K. Jansen

    K. Jansen


  • >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:25

Hoe nauwkeurig wil je je meting hebben? Als het niet al te nauwkeurig hoeft te zijn kan je de afstand die een voetbal aflegd delen door de tijd die je daar over doet v.b. voetbal doet over 10 meter 2 seconden, snelheid is 5m/s. Alleen erg nauwkeurig zal je antwoord niet zijn.

#4

BakkerBart

    BakkerBart


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:38

hoe doen ze dat bij tenniswedstrijden? daar zie je toch ook altijd hoe snel de bal geslagen word?

#5

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:40

Waarschijnlijk met een Doppler-radar systeem of zoiets. Er zijn zat nauwkeurige methodes, maar die zijn niet zo makkelijk om zelf te implementeren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

#6

BakkerBart

    BakkerBart


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:42

Waarschijnlijk met een Doppler-radar systeem of zoiets. Er zijn zat nauwkeurige methodes, maar die zijn niet zo makkelijk om zelf te implementeren.


ja, daar zat ik ook meteen aan te denken (we hebben er 2 jaar geleden een bijna werkend gekregen bij een project op school) maar dit lijkt me voor een voetbal totaal niet te doen, een auto die rechtdoor rijd is nog wel te doen

#7

K. Jansen

    K. Jansen


  • >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2004 - 09:44

hoe doen ze dat bij tenniswedstrijden? daar zie je toch ook altijd hoe snel de bal geslagen word?

Volgens mij doen ze dit door sensoren te plaatsen, deze meten de tijd die de bal erover doet, en de afstand die je nog nodig hebt om de snelheid uit te rekenen is de lengte van het tennisveld.

#8

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 december 2004 - 10:00

Met een stroboscoop en een lang belichte foto kun je ook naukeurig de snelheid van een object bepalen.

#9

virtlink

    virtlink


  • >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 16:33

Je kan ook d.m.v. minstens twee videocamera's (misschien zelfs webcams) een object in de gaten houden, en dan aan de hand van de beweging van het object op het beeld (automatisch) de positie op elk tijdstip, en dus de snelheid berekenen. Afhankelijk van de snelheid van hetgeen je wilt meten, moet je misschien camera's hebben met meer beeldjes per seconde, zodat je geen informatie mist.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

#10

Olezgus

    Olezgus


  • >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 17:16

Het komt er in alle gevallen op neer dat je twee tijdstippen moet hebben (minstens) en het tijdsverschil ertussen.

ds
--- = v(gem)
dt


met honkbal en voetbal moet je dus zorgen dat je goede foto's kan maken waarbij je dus ook goed de afstand kan meten op de foto. Met andere woorden, je moet zorgen dat de bal alleen beweegt in een richting die je op de foto kan zien en niet ook nog eens naar achter ofzo want dan klopt het natuurlijk niet meer.

#11

Frekkel

    Frekkel


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 16:10

je sluitertijd op je fototoestel zo instellen dat je van een bal een streep ziet. die streep in afstand omzetten en de sluitertijd van je diafragma ook omzetten.
zo zou het moeten lukken denk ik
BRM

#12

aaargh

    aaargh


  • >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2007 - 17:55

je sluitertijd op je fototoestel zo instellen dat je van een bal een streep ziet. die streep in afstand omzetten en de sluitertijd van je diafragma ook omzetten.
zo zou het moeten lukken denk ik


Dan moet je ook nog de afstand tot het object weten, want met de streep alleen heb je enkel de hoek die het object heeft afgelegd.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures