[Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Hi allemaal,

Wie kan mij vertellen hoe ik op een eenvoudige wijze de snelheid van een bewegend object kan meten. Ik denk hierbij aan een voetbal, honkbal ed.

Groetjes stormkraai

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Als hij met een eenparige snelheid beweegt (dus: hij versnelt niet en remt ook niet af), dan kan je gewoon meten hoeveel tijd het object erover doet om een bekende afstand af te leggen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 510

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Hoe nauwkeurig wil je je meting hebben? Als het niet al te nauwkeurig hoeft te zijn kan je de afstand die een voetbal aflegd delen door de tijd die je daar over doet v.b. voetbal doet over 10 meter 2 seconden, snelheid is 5m/s. Alleen erg nauwkeurig zal je antwoord niet zijn.

Berichten: 142

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

hoe doen ze dat bij tenniswedstrijden? daar zie je toch ook altijd hoe snel de bal geslagen word?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Waarschijnlijk met een Doppler-radar systeem of zoiets. Er zijn zat nauwkeurige methodes, maar die zijn niet zo makkelijk om zelf te implementeren.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 142

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Waarschijnlijk met een Doppler-radar systeem of zoiets. Er zijn zat nauwkeurige methodes, maar die zijn niet zo makkelijk om zelf te implementeren.


ja, daar zat ik ook meteen aan te denken (we hebben er 2 jaar geleden een bijna werkend gekregen bij een project op school) maar dit lijkt me voor een voetbal totaal niet te doen, een auto die rechtdoor rijd is nog wel te doen

Berichten: 510

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

hoe doen ze dat bij tenniswedstrijden? daar zie je toch ook altijd hoe snel de bal geslagen word?
Volgens mij doen ze dit door sensoren te plaatsen, deze meten de tijd die de bal erover doet, en de afstand die je nog nodig hebt om de snelheid uit te rekenen is de lengte van het tennisveld.

Berichten: 683

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Met een stroboscoop en een lang belichte foto kun je ook naukeurig de snelheid van een object bepalen.

Berichten: 158

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Je kan ook d.m.v. minstens twee videocamera's (misschien zelfs webcams) een object in de gaten houden, en dan aan de hand van de beweging van het object op het beeld (automatisch) de positie op elk tijdstip, en dus de snelheid berekenen. Afhankelijk van de snelheid van hetgeen je wilt meten, moet je misschien camera's hebben met meer beeldjes per seconde, zodat je geen informatie mist.
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

Berichten: 398

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Het komt er in alle gevallen op neer dat je twee tijdstippen moet hebben (minstens) en het tijdsverschil ertussen.

ds

--- = v(gem)

dt

met honkbal en voetbal moet je dus zorgen dat je goede foto's kan maken waarbij je dus ook goed de afstand kan meten op de foto. Met andere woorden, je moet zorgen dat de bal alleen beweegt in een richting die je op de foto kan zien en niet ook nog eens naar achter ofzo want dan klopt het natuurlijk niet meer.

Berichten: 24

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

je sluitertijd op je fototoestel zo instellen dat je van een bal een streep ziet. die streep in afstand omzetten en de sluitertijd van je diafragma ook omzetten.

zo zou het moeten lukken denk ik
BRM

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Hoe snelheid van bewegend object meten?

Frekkel schreef:je sluitertijd op je fototoestel zo instellen dat je van een bal een streep ziet. die streep in afstand omzetten en de sluitertijd van je diafragma ook omzetten.

zo zou het moeten lukken denk ik


Dan moet je ook nog de afstand tot het object weten, want met de streep alleen heb je enkel de hoek die het object heeft afgelegd.

Reageer