[Elektrostatica] Experiment dat niets mag kosten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Elektrostatica] Experiment dat niets mag kosten

Hallo allemaal,

Als opdracht voor school moet ik een eigen "experiment" voorbrengen voor de klas. Je moet het met materiaal kunnen uitvoeren dat volledig gratis is. Het moet iets van de elektrostatica aantonen. Het moet niet te moeilijk uit te leggen zijn (leerlingen van 15-16 jaar). De proefjes met de ballon en de plastic buis zijn natuurlijk allemaal al achterhaald. Misschien weten jullie nog iets tofs en creatiefs, of sites waar je mij naar door kan verwijzen...

Alvast bedankt.

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektrostatica] Experiment dat niets mag kosten

Hoe splits je zout van suiker door middel van elektrostatica? (vond ik zelf wel tof om eens te zien).

Neem een ballon, wrijf die wat tegen je haar of pull ofzo en ga dan over de mengeling van suiker en zout hangen. Het zout zal naar de ballon, het suiker niet. Het suiker is te zwaar om door de zwakke elektrostatische kracht aangetrokken te worden en daardoor blijft het ook liggen. Het is een heel mooie proef om aan te tonen hoe 'sterk' die elektrostatische krachten zijn.

Natuurlijk is het wel met een ballon, maar ik blijf het origineel vinden hoor :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektrostatica] Experiment dat niets mag kosten

Misschien zou je, maar dat is wellicht vrij ingewikkeld kunnen aantonen (voortbordurend op Cycloons idee) wat de verhouding tussen zwaartekracht en electrostatische kracht is. Maar dan moet je wel met afstanden gaan meten. Als je bijvoorbeeld een centimeter boven het zout hangt en dat het dan pas omhoog gaat. Dat je kijkt wanneer de zwaartekracht voor het gewicht van het korreltje gelijk is aan de kracht van de electrostatica. Maar dat is wel ingewikkeld omdat je de statische lading dan moet berekenen volgens mij. Mmmh, wel vet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 6

Re: [Elektrostatica] Experiment dat niets mag kosten

Hey,

Een beetje een late reactie ik weet het, maar deze uitleg heb ik er van gemaakt:

Door het wrijven met de ballon komt er een negatieve lading op de ballon.

Door de ballon naar het zout en suiker te brengen gan er een deel van de negatieve ladingen van de suiker en het zout naar de andere kant zodat de kant bij de ballon licht possitief geladen word en zo word aangetrokken door de ballon.

Enkel bij de suiker gebeurt dit niet omdat de zwaartekracht (m*g) nog steeds groter is dan de veldsterkte.

Nog enkele vraagjes, hoe komt het dat de zwaartekracht groter is???

En klopt de rest ongeveer of hoe zouden jullie het uitleggen?

Groeten...

Reageer