Kwantumgetallen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kwantumgetallen

Er zijn vier kwantumgetallen: hoofd-,neven-,magnetisch- en spinkwantumgetal. Wat is het verband tussen deze en wat betekenen ze precies? Vooral magnetisch en spinkwantumgetal begrijp ik niet zo echt

Berichten: 74

Re: Kwantumgetallen


Berichten: 3

Re: Kwantumgetallen

Gebruik gewoon eens google!!
-> sorry. :shock:

magnetisch kwantumgetal begrijp ik nog steeds niet:

- Bijvoorbeeld het magnetisch kwantumgetal van krypton: de formule is 2l+1, als ik deze formule gebruik voor alle subniveau's kom ik 18 uit. Moet ik dit nog eens vermenigvuldigen met 3? (of zit ik volledig verkeerd ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Kwantumgetallen

een atoom heeft toch nooit een kwantom getal. Kwantum getallen zijn toch enkel voor elektronen.

Nu, of het ligt aan mij,of aan u. Maar ik versta uw vraag niet, Reetman.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kwantumgetallen

Een atoom (of een molecuul) heeft wel degelijk een set quantumgetallen die erbij horen hoor!

Als je een n-electron golffunctie samensteld uit n verschillende 1-electron golffuncties, dan kan je de quantumgetallen bij elkaar optellen. (Afhankelijk van de gekozen quantizatie-as en de commutatierelaties tussen de individuele 1-electron golffuncties hoeft het niet een eenvoudige lineaire optelling te zijn...)

Simpel voorbeeld: Pr3+: Dit is een zwik volle schillen (een Xe-kern) met daaromheen nog twee 4f electronen. Als je naar deze schil kijkt, dan zie je dat er 7 ml waardes mogelijk zijn: ml=3,2,1,0,-1,-2,-3. Stel nu dat je de electronen met gelijke spinrichting ("omhoog") plaatst in de ml=2 en ml=-3 micro-niveaus. Dan heb je voor deze gezamelijke toestand een totale spin S=1/2 + 1/2 = 1 en een totaal baanmoment van L+2+-3=-1. Zo kan je een hele hoop verschillende |S,M> golffuncties maken, en in het algemeen hebben deze verschillende energieen. Alleen de toestand met de laagste energie kan je eenvoudig bepalen (Hund's rule), voor de andere heb je heel erg ingewikkelde berekeningen nodig.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 74

Re: Kwantumgetallen

Een subschil is een verzameling van elektronenbanen waarop zich elektronen met dezelfde energie bevinden. Ze vertonen enkel een verschil als men ze in een magnetisch veld brengt. Dit verschil wordt bepaald door het magnetisch kwantumgetal. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kwantumgetallen

magnetisch veld


Of een electrisch veld. Zoals in een kristal: door de ladingen van de omringende atomen splitsen een hoop van de |M,S> niveaus op en krijgen ze verschillende energieen.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 3

Re: Kwantumgetallen

Bedankt voor de antwoorden :shock: , maar is men voorbeeld met krypton juist?

Krypton:

- 36 elektronen, 36 protonen, 47 neutronen

- elektronenconfiguratie: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6

- magnetische niveau's: 18 (1+1+3+1+3+1+5+3)

Berichten: 5

Re: Kwantumgetallen

er zijn 4 kwantumgetallen

hoofdkwatumgetal n

nevenkwantumgetal l = 0- n-1

magnetisch kwatumgetal ml

en spinkwantumgetal ms

als l=0 heb je een s orbitaal

als l =1 heb je een p orbitaal

als l = 2 heb je een d orbitaal

als l = 3 heb je een f orbitaal

voorbeeld

n =2

dan is l = 0 s orbitaal ml = O beschrijving : 2s ( kunnen 2 elektronen )

dan is l = 1 p orbitaal ml = 1,0,-1 beschrijving : 2px , 2py , 2pZ

als je een atoom hebt in jouw geval krypton met atoomnummer 36 moet je de orbitalen vullen volgens :1s, 2s , 2p , 3s , 3p , 4s , 3d , 4p , 5s , 4d , 5 p , 6s , 4f

Kr :36

dus je hebt de orbitalen juist gevuld !!!

je kon ook al zien dat 4p de laatst gevulde orbitaal zou zijn door Kr in het periodiek systeem te bekijken !

groetjes

stefanie

Reageer