spieren groeien

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

spieren groeien

ik vroeg mij gewoon af hoe spieren kunnen groeien?

ik heb eens iets gehoord dat er scheuren in je spier zouden komen of zo.

maar ik begreep het niet, dus graag uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: spieren groeien

Ehm, zover ik weet groeien spieren gewoon door extra celdelingen. Meer cellen = grotere spier.
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: spieren groeien

Misschien bedoel je het volgende:

Als je traint of opeens een dag veel van je spieren vergt (verhuizen ofzo), laat je je spieren weten dat ze eigenlijk onder de maat zijn voor wat je van ze vraagt. Dit zet je spieren aan tot groeien..

Als je dit proces overdrijft, krijg je spierpijn (je krijgt spierpijn van het overbelasten, niet van het groeien). Spierpijn = scheurtjes in je spieren.

Om te voorkomen dat de spieren zich moeten herstellen en groeien tegelijkertijd (kunnen ze dit?), is spierpijn iets wat je niet wilt als je maximale spierontwikkeling wilt. Tegen spierpijn aan is dan het beste want dan hoeven je spieren zich niet bezig te houden met herstellen; alleen maar met groeien.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: spieren groeien

Mrtn schreef:Misschien bedoel je het volgende:

Als je traint of opeens een dag veel van je spieren vergt (verhuizen ofzo), laat je je spieren weten dat ze eigenlijk onder de maat zijn voor wat je van ze vraagt. Dit zet je spieren aan tot groeien..

Als je dit proces overdrijft, krijg je spierpijn (je krijgt spierpijn van het overbelasten, niet van het groeien). Spierpijn = scheurtjes in je spieren.

Om te voorkomen dat de spieren zich moeten herstellen en groeien tegelijkertijd (kunnen ze dit?), is spierpijn iets wat je niet wilt als je maximale spierontwikkeling wilt. Tegen spierpijn aan is dan het beste want dan hoeven je spieren zich niet bezig te houden met herstellen; alleen maar met groeien.


Overigens niet verwarren met verzuring. :shock: Dat is als er melkzuur in de spieren wordt aangemaakt vanwege energie tekort. Als dat optreed kan je het beste je spieren licht in beweging houden zodat het melkzuur kan worden afgebroken...
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...

Re: spieren groeien

Spieren groeien niet door extra celdelingen. In spierweefsel vindt niet of nauwelijks celdeling plaats. Ook niet bij het trainen. Wat er dan gebeurd is alleen maar een toename van het volume van de cellen.

Berichten: 12

Re: spieren groeien

kan iemand het verder toelichten?

Ben wel benieuwd eigenlijk.

Berichten: 65

Re: spieren groeien

Maar hoe kan het dan dat je spierpijn (meestal) kan voorkomen d.m.v warm houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: spieren groeien

volgens mij kon je spierpijn niet voorkomen door warm te houden, maar ik weet het niet zeker.

ik dacht dat je stijfheid kon tegen gaan door te bewegen of anders gezegd warm te houden. maar dat helpt alleen bij stijve spieren.

Berichten: 7

Re: spieren groeien

spieren aanmaken is een ingewikkeld proces.. Om spiermassa aan te zetten heeft de spier een `prikkel` nodig. Daarom gaan mensen trainen. Door te trainen overbelast je je spieren waardoor je ze stimuleerd te groeien. Dat gebeurt door `beschadiging`van de spier.Heel grof bekeken zijn spieren dus litteken weefsel.

Je spieren hebben eiwitten nodig uit voeding om nieuw spierweefsel aan te maken. Over het algemeen repareert je lichaam zich terwijl je slaapt. Dus als je spiermassa wil aanzetten is een goed dieet bestaande uit hoogwaardige eiwitten en een goede nachtrust aan te bevelen.Spierpijn is dus vaak een teken van groei en kan versneld worden door veel eiwitten en supplementen als creatine en aminozuren te gebruiken,het warm houden van de spier stimuleert ook de versnelling.Spierpijn is dus onvermijdelijk bij spiergroei.Na verloop van tijd zal het afnemen omdat je lichaam gewent raakt.als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het graag :shock:

mvg,

jeffrey
-luctor et emergo-

Berichten: 209

Re: spieren groeien

Spierpijn is dus vaak een teken van groei en kan versneld worden door veel eiwitten en supplementen als creatine en aminozuren te gebruiken
Onze voeding bevat meestal voldoende eiwitten om in die behoefte te voorzien. Wat vaak vergeten wordt is dat koolhydraten ook bij het opbouwen van spiermassa erg belangrijk is. Tijdens trainingen zijn het voornamelijk koolhydraten die verbruikt worden. Zonder de juiste energie, geen effectieve workout. Om terug te komen op de eiwitten. Een spier bestaat voornamelijk uit vocht en voor ca. 22% uit eiwitten en ca. 8% uit vet. Dit maakt de hoeveelheid energie die de spier bezit op ca. 1600 Kcal. Verder zijn er ca. 6 kcal. nodig om 1 gram spiermassa op te bouwen.

wanneer men 1,5 kg spiermassa per week wil opbouwen heb je dus 3250 kcal/week nodig. Dit is een kleine 500 kcal per dag, wat neerkomt op 125 gram. Uit onderzoek is verder gebleven dat een hogere consumptie dan 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht de spiergroei kan tegenwerken.

Eiwitten zijn essentieel voor het functioneren en spiergroei. Maar meer eiwitten dan 'voldoende' zal de eiwitsynthese niet versnellen.

Belangrijk is ook de verhouding van de voedingsstoffen. 60% koolhydraten, 20% eiwitten en 20% vetten is een goeie standaard waarmee gevarieerd kan worden natuurlijk.

Groetjes Robjee

Berichten: 7

Re: spieren groeien

jouw informatie is puur gebaseerd op research, de mijne op ervaring. Al jaren lang word beweerd dat extra eiwitten slecht zijn.Dit is gewoon een fabeltje.Bodybuilders doen het al jaren op deze manier, het is alleen dat bladen als men`s health dit soort onzin post.Wie hard trained heeft wel degelijk eiwitten nodig, de vraag was hoe spieren gemaakt worden niet hoe je fit word.In onze voeding zit inderdaad genoeg eiwit voor iemand die alleen maar sport om fit te blijven, niet voor iemand die spiermassa wil aanzetten.Een dieetist zal het ook nooit eens zijn met mijn dieeten. Een ideaal dieet voor SPIEROPBOUW bestaat uit een goede k/e/v verhouding.

(koolhydraten) 450-500 gram per dag.

(eiwitten) 200-210 gram eiwit per dag.

(vetten) 85-90 gram vet per dag.(essentieel voor spieropbouw)

(cals.) ongv.4000 cals. per dag.

Dit noemen we ``bulken`` je neemt meer voedingsstoffen dan lichaam kan verwerken. Hierdoor zul je spiermassa aanmaken maar ook een laagje vet. Dit doe je ongeveer 8 maand lang.

Na die 8 maand begint de cut, het doel van de cut is om droog te worden en het lichaamsvet (bf%) naar beneden te brengen. buikspieren zijn pas te zien bij +- 10% bf.. een ideaal streven is ongv. 7-8% bf voor ideale definitie. Met cutten bedoelen we, minder eten dan je lichaam verbruikt. hieronder een cut schema K/E/V.

(koolhydraten) 210-220 gram koolhydraten per dag.

(eiwitten) 180-190 gram eiwitten per dag. (*)

(vetten) 40-45 gram vet per dag.

(cals) ongv. 2000 cals. per dag

(*) eiwit inname blijft hoog om spierverlies tegen te gaan.



ik hoop het hiermee duidelijk te hebben uitgelegd, neem nooit iets zomaar over uit boekjes.Spreek met mensen die er verstand van hebben, en dat is een blad als men`s health zeker niet.
-luctor et emergo-

Berichten: 209

Re: spieren groeien

Hallo,

Ook ik heb persoonlijke ervaring met massatraining.

En ik baseer mijn mening niet enkel op verhalen uit men's health!! (waar overigens wel kennis aanwezig is betreft sommige onderwerpen).

Adviezen in men's health zijn veelal niet geschikt voor jou omdat je buiten de doelgroep valt!!

Dat moet je dan niet vertalen naar gebrek aan kennis.

De eiwitbehoefte is trouwens goed te meten aan de hand van het meten van het stikstof verlies!

Wat is bij jou veel eiwit? En wat is daarbij jou energie-behoefte?

Je schema geeft denk ik jou eigen verhoudingen weer.

De grammen zijn afhankleijk van de individuele energie-behoefte.

Ik ontken niet dat je meer eiwit nodig hebt als je spiermassa op wilt bouwen. Dat heb ik eerder ook uitgelegt. En natuurlijk moet er een positieve energiebalans zijn om het bulken mogelijk te maken.

Nadeel van een eigen ervaring is dat het niet wetenschappelijk is. Een arts zal zijn voorschrift niet baseren op persoonlijke ervaring maar op degelijk wetenschappelijk onderzoek. Dat wil niet zeggen dat de praktijk niet belangrijk is!!

Heel goed dat het voor je werkt daar niet van!!

Maar hoe kun je concluderen dat zoveel eiwitten werkelijk nodig zijn geweest? Er zijn veel factoren die meespelen, wat zelfs voor wetenschappers moeilijk is. Voor de een is 300 gram eiwitten te weinig, voor de ander teveel! Naarmate de spiermassa groter wordt, gaat ook de eiwitbehoefte omhoog.

Waar basser je eigenlijk op dat extra eiwitten slecht zijn een fabeltje is?

Je zit met je eigen schema trouwens op 23% eiwitten.

Dat is gewoon netjes en helemaal niks teveel hoor!!

Aangezien je in de cutting-fase een negatieve energiebalans hebt, zal een gedeelte van je eiwitten als brandstof gerbruikt worden.

Getallen zeggen echter weinig wanneer je de individuele behoefte niet kent.

Uit de meest recente Voedsel Consumptie Peiling van 98 kwam onze gemiddelde eiwitconsumtie op ca. 40 energie%!!!

Maar we dwalen af van het onderwerp.

Bij bodybuilders treedt er echter wel hyperplasie op.(welliswaar in mindere mate)

Volgens mij zitten we redelijk op 1 lijn, alleen verschilt onze interpretatie :shock:

Groetjes Robjee

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: spieren groeien

Er is al zeer veel over dit onderwerp gezegd, ik wil daar nog even dit aantoevoegen.

Spierweefsel wordt tot je 20e (geloof ik) aangemaakt. Daarna wordt het afgebroken. Dit afbreek proces wordt gestopt door trainen, en dan wordt er weer weefsel aangemaakt. Als men stopt met trainen is men dan de spieren ook zo weer "kwijt"

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 7

Re: spieren groeien

uiteraard was mijn schema een persoonlijk voorbeeld. Niet iedereen heeft een energie behoefte van 4000 cals. per dag. Maar ik poste het om mijn verhaal te onderbouwen. En dat we redelijk op 1 lijn zitten kan ik wel inkomen, gelukkig heeft iedereen een eigen mening
-luctor et emergo-

Reageer