knikker in gat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

knikker in gat

Hallo,

wanneer ik een gat zou graven van hier tot aan de andere kant van de aardbol en daar een knikker in laat vallen, komt deze dan aan de andere kant eruit of niet? en hoe kan dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: knikker in gat

Ik denk dat hij de trip door de kern van de aarde niet overleefd...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: knikker in gat

wangkil schreef:Hallo,

wanneer ik een gat zou graven van hier tot aan de andere kant van de aardbol en daar een knikker in laat vallen, komt deze dan aan de andere kant eruit of niet? en hoe kan dat dan?
In theorie wel. Dit is dan een simpele oscillator. Best leuk om dat een keer uit te rekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: knikker in gat

In theorie wel. Dit is dan een simpele oscillator. Best leuk om dat een keer uit te rekenen.
Hier ben ik het niet mee eens, de knikker zal als je de wrijving verwaarloost op en neer blijven gaan, van het ene uiteinde van de aardkorst tot de andere. Verwaarloos je de wrvijving niet dan zal de knikker na verloop van tijd in het midden blijven hangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: knikker in gat

Hier ben ik het niet mee eens, de knikker zal als je de wrijving verwaarloost op en neer blijven gaan, van het ene uiteinde van de aardkorst tot de andere. Verwaarloos je de wrvijving niet dan zal de knikker na verloop van tijd in het midden blijven hangen.


Dat is precies wat een dan wel of niet gedempte oscillator doet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: knikker in gat

Dat is precies wat een dan wel of niet gedempte oscillator doet.
Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: knikker in gat

Zijn beweging is te beschrijven aan de hand van een sinus (of was het nu cosinus, maakt al niets uit trouwens...)

Berichten: 683

Re: knikker in gat

Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?
De knikker blijft zonder wrijving heen en weer (trilling) door de aarde vallen.
Zijn beweging is te beschrijven aan de hand van een sinus (of was het nu cosinus, maakt al niets uit trouwens...)
In het geval van de knikker door de Aarde is het een cosinus, want de val begint bij het aardoppervlak.

Berichten: 142

Re: knikker in gat

Dat is precies wat een dan wel of niet gedempte oscillator doet.
Wat is precies een Oscillator, ik heb op wikipedia gekeken, maar hier staat dat het een apparaat is dat trillingen voortbrengt. Maar hoe moet ik dat zien bij een knikker die door een gat valt?
een oscillator zit ook in je pc bij je processor, deze geeft om de tijd een hoog signaal, zodat de processor "geklokt" te werk gaat,

de vertaling naar een knikker die door de aarde valt als oscilator zie ik als volgt: de knikker word aangetrokken naar het midden, maar door een soort van "overshoot" schiet hij door naar de andere kant van de aarde (omdat hij een hoge snelheid heeft gekregen), vervolgens word hij weer aangetrokken naar het midden, gaat weer terug en schiet weer door naar de andere kant.

dit op en neer gaat kan je ook oscileren noemen, echter zal de knikker (zoals Bart beschrijft) steeds minder overshoot hebben dus is hij gedempt en zal uiteindelijk (geen idee hoe lang dat dat duurt) in het midden blijven "plakken"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: knikker in gat

dit op en neer gaat kan je ook oscileren noemen, echter zal de knikker (zoals Bart beschrijft) steeds minder overshoot hebben dus is hij gedempt  en zal uiteindelijk (geen idee hoe lang dat dat duurt) in het midden blijven "plakken"
Ik denk dat de knikker smelt :wink:

Maar even serieus. Ik denk dat je dit goed kunt vergelijken met een massa aan een veer.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: knikker in gat

Ik denk dat je dit goed kunt vergelijken met een massa aan een veer.
zeker en vast :wink:
overshoot
inertie of traagheid zou ik het noemen

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: knikker in gat

Dit is een gokje hoor, maar zal de knikker op ten duur niet door de draaing van de aarde de rand van het gat aantikken?
I'm a man of few words and a thousand obsene gestures...

Reageer