Springen naar inhoud

[optica] Regenboog

• Log in om te kunnen reageren

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2006 - 21:03

Waarom is het binnengedeelte van een regenboog lichter dan de buitenzijde.
Het eerste wiel was echt niet rond

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2006 - 21:07

Heb je een foto of zo om het effect te laten zien. Zoiets heb ik toch nog nooit opgemerkt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2006 - 23:03

De mate waarin kleuren gebroken worden in een druppel verloopt niet lineair. In het violetgebied is de toename van brekingsindex per toename van frequentie vrij groot. Zo wordt de violette band vrij breed.

Dan denk ik (met de nadruk op denk ik):
1) dat violet niet zo opvalt op de blauwgrijze achtergrond van de regenbui waarin de regenboog ontstaat, en neem je dat gedeelte van de boog dus eerder waar als een licht-blauwgrijze kleur dan als violet.
2) dat de kegeltjes in je ogen niet zo gevoelig zijn voor violet, de algemene-zwartwit staafjes in je ogen worden relatief sterk aangesproken. Je krijgt dus meer een wit-licht effect
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2006 - 18:56

Heb je een foto of zo om het effect te laten zien. Zoiets heb ik toch nog nooit opgemerkt.

Op de foto zie je het waarschijnlijk niet, maar je kan het met het blote oog zien.
Het eerste wiel was echt niet rond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures