waarom natuurkunde studeren?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

waarom natuurkunde studeren?

ik ben een laatstejaars student in het middelbaar onderwijs, en ik zou graag volgend jaar natuurkunde gaan studeren

ik twijfel alleen nog omdat ik niet weet wat mijn mogelijkheden zijn na die studies, als je weet dak ik lesgeven niet echt zie zitten

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: waarom natuurkunde studeren?

Je kan Natuurkunde kiezen als de volgende termen bij je passen.
  • Veel huiswerk, er is altijd meer huiswerk, als natuurkundige heb je een honger naar kennis die niet te stillen is.
  • Weinig sociaal leven, zie ook term één, je kunt gewoon moeilijk in een bar over de Heizenberg vergelijking praten. Laat staan de navier-stokes-vergelijkingen oplossen voor een vloeistof door een sproeistuk.
  • Ook na dat je bent afgestudeerd moet je doorleren. Je weet namelijk nooit alles, en omdat je dat wel wil, leer je altijd maar door.
  • Je wordt vroeg kaal, dat schijnt er bij te horen. Ik weet niet waarom.
  • Je kunt geweldig kaart lezen.
  • Problemen oplossen wordt een van je specialiteiten. De uitspraak 'ik zie het probleem niet' zul je vaak moeten uiten.
  • Ben bereidt altijd maar de vraag te beantwoorden wat een natuurkundige doet. Dit is namelijk niet makkelijk uit te leggen, het komt op dit neer: "Een natuurkundige lost problemen op.".
  • Je gaat pas meer verdienen als een econoom, als je ook daadwerkelijk een van de beste bent. Je kan dan extra inkomsten uit patenten halen, en dat kan wel wat opleveren. Maar voordat, verdien je niet veel in vergelijking met je opleiding.
  • Natuurkunde is zo breedt, je bent overal inzetbaar. Van IT naar Werktuig en van chemie naar electro.
Kan iemand deze lijst nog aanvullen? 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: waarom natuurkunde studeren?

Aanvullen:
  • Het geeft een leuk effect als mensen in de trein over je schouder mee (proberen te) lezen over relativiteits theorie en dergelijke.
  • Je wordt keer op keer weer verbaast.. Erg afwisselende stof..
  • Professoren moedigen je aan als je het Binas verbrandt..
  • Er is meer dan lesgeven na natuurkunde.
  • veel meer.. te veel om nu op te noemen..
Aanpassen:
  • Huiswerk? Dat is iets dat ik eigenlijk niet zoveel gezien heb na de middelbare school.. Alleen voor tentamens e.d. ff wat meer leren.. Maar echt 'maak' werk heb ik niet zoveel gehad, alleen af en toe als ik tijdens de werkcollege's iets niet af kreeg..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: waarom natuurkunde studeren?

Het veranderd je wereldbeeld een aantal keren op een fundamentele en zeer ingrijpende manier.

Je leert om problemen te versimpelen en dan op te lossen. Je leert analytisch denken en krijgt een opsporend vermogen voor oorzaken van problemen. En deze eigenschappen zijn van onschatbare waarde in het berdrijfsleven en niet alleen bij R&D* afdelingen maar ook bij managmentfuncties.

!!!Bonus!!!

Je leert broodje aap verhalen op verjaardagen te ontmaskeren. (dit is in ieder geval mijn ervaring als sterrenkunde student)

!!!Bonus!!!

*Research and Development

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: waarom natuurkunde studeren?

DvR schreef:...

Aanpassen:

- Huiswerk?  Dat is iets dat ik eigenlijk niet zoveel gezien heb na de middelbare school.. Alleen voor tentamens e.d. ff wat meer leren.. Maar echt 'maak' werk heb ik niet zoveel gehad, alleen af en toe als ik tijdens de werkcollege's iets niet af kreeg..
ik weet niet waar jij naar school bent geweest maar bij ons op de Hogeschool voor technische natuurkunde lag het gemiddelde van wat er per week aan school werd besteet tussen de 50 en 60 uur per week. Iets wat toren hoog boven de rest van de hogeschool opleidingen uitstak.

(ik bedoel, ik ken bepaalde iemanden die recht studeren en die hebben er een part-time baan bij. Maar een bijbeentje dat moet je toch echt naar een minimum gaan terug dringen anders kun je niet meer uitgaan, en da zou echt jammer zijn.)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: waarom natuurkunde studeren?

Nou, op het moment ben ik tweede jaars natuurkunde student in Utrecht.. Ik heb elke vrijdag vrij, en op dinsdag en donderdag een halve dag..

Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik het afgelopen jaar wel zowat elke dag van 9 tot 5 colleges en werkcolleges had..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: waarom natuurkunde studeren?

Dat kaal worden in onzin. De meeste professoren bij ons zijn niet kaal.

Maar in plaats van lesgeven kan je ook het onderzoek in gaan, dit vindt meestal plaats op een universiteit. Wordt je erg goed, dan vragen ze je misschien zelfs als docent daar, wat niet zo erg is als een middelbare school, want als docent op een universiteit heb je over het algemeen te maken met gemotiveerde studenten, die je niet hebt op een school.

Je kan ook het bedrijfsleven in gaan. Het bedrijfsleven heeft behoefte aan mensen die logisch denken, en willen daarom graag natuurkundigen, want die hebben tijdens hun studie geleerd logisch nadenken (hoor ik vaak als student natuurkunde bij loopbaanorientatie). Je kan dan ook natuurkunde onderzoek doen, maar er zijn ook natuurkundigen die bij tijdschriften als uitgever terecht komen.

Over dat laatste gesproken, je kan ook wetenschappelijk journalist worden.

Berichten: 73

Re: waarom natuurkunde studeren?

gast(peter) schreef:oftwel.....

-Je leert erg veel, en blijft maar leren, waardoor je wel slim wordt

-je verneukt je sociale leven, geen lekkere vriendin en bier drinken met je vrienden, maar suf boeken lezen en veel proefjes doen

-Je verdient pas veel als je een goeie baan hebt, in de economie heb je bijvoorbeeld veel meer kans op een goeie baan.

-je wordt door iedereen als een nerd gezien
Voor ik commentaar geef toch voor de duidelijkheid even zeggen dat ik geen natuurkunde studeer, maar bio-ir :wink:

Ok, hier gaan we: als je echt geïnteresseerd bent dan is dat "achter de boeken zitten" geen marteling, maar iets wat je graag doet en waar je hoopt later in verder te kunnen gaan.

Dat bier drinken dat kan je doen nadat je die proefjes gedaan hebt of je verslagen hebt afgewerkt. Ik ken nauwelijks studenten die der zo erg aan toe zijn dat ze der geen sociaal leven aan overhouden (ik vraag mij trouwens ook af of je het dan wel een paar jaar zou kunnen volhouden)

Je verdient altijd pas veel als je een goede baan hebt, wat je ook gaat studeren, dat is bij ons niet anders hoewel er van de daken geschreeuwd wordt dat der te weinig zijn (wat ik dus moeilijk kan geloven)

Je wordt door iedereen als nerd gezien... Dat is misschien zo als je in een vriendenkring rondhangt waar er weinigen studeren, maar na verloop van tijd ga je met je studiegenoten een nieuwe vriendenkring opbouwen waar er, naast over de leerstof, over hele andere dingen gesproken wordt en waar het woordje "nerd" zelden of nooit valt :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: waarom natuurkunde studeren?

saaie studie is het....ik ken mensen die het doen

nooit tijd voor een biertje, nooit een vriendin, altijd leren, altijd maar slimmer willen zijn

daarnaast worden ze ook gewoon als nerds gezien

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: waarom natuurkunde studeren?

gast(peter) schreef:oftwel.....

-Je leert erg veel, en blijft maar leren, waardoor je wel slim wordt

-je verneukt je sociale leven, geen lekkere vriendin en bier drinken met je vrienden, maar suf boeken lezen en veel proefjes doen


Nou nee, als je vrienden het niet kunnen accepteren dat je maar 1, soms 2 keer uitgaat in de week dan zijn dat geen vrienden.

Verder heb ik de laatste 8 jaar altijd wel een vriendin gehad. Er zit verschil tussen altijd tijd hebben en nooit tijd hebben, niemand kan zonder sociaal leven, ook natuurkundige niet. 8)
-Je verdient pas veel als je een goeie baan hebt, in de economie heb je bijvoorbeeld veel meer kans op een goeie baan.


dat is dus ook niet zo. Natuurkundige hebben en zullen altijd uitzicht hebben op een goede banenmarkt. Toen ik met mijn studie begon stonden er voor elke afstudeerder 4 bedrijven te wachten. En dat kan je bij economie niet zeggen. Je verdient alleen wat minder, maar je kunt makkelijk een goede baan krijgen.

Een natuurkundige kan als geen ander zijn eigen baan maken, door een uitvinding te doen bijvoorbeeld.

:shock:
-je wordt door iedereen als een nerd gezien
Dat is een mode beeld in Nederland. Andere landen waar ik ben geweest hebben de mensen altijd enorm veel respect voor me als ik over mijn studie vertel. Dat is in Nederland ook wel zo, maar dan moet ik eerst vertellen wat ik nou precies allemaal doe, en alle vooroordelen van natuurkunde eerst omver werpen.

Natuurkunde is een vak wat niet wordt begrepen in Nederland.

Re: waarom natuurkunde studeren?

Ik studeer nu voor mijn derde jaar natuurkunde techniek, maar ze hebben wel gelijk:

Ik heb nooit een vriendin (alleen een keer een lelijke scharrel)

Ik heb nooit tijd voor mijn vrienden, vanwege verslagen en bergen leerwerk, enz.

Ik word uitgescholden voor nerd, en andere dingen.

Maar daar tegenover staat, dat ik (geen eigendunk) wel slim ben, en erg makkelijk dingen kan oplossen.

Over het vinden van een goede baan, is het maar net hoe je het ziet.

Ik denk dat er heus wel kans is op een goede baan voor natuurkunde techniek studenten zegmaar....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: waarom natuurkunde studeren?

Ik heb verschillende posts verwijderd. Hou het wetenschappelijk of anders gaat de thred op slot.

Het Beheer.

Berichten: 33

Re: waarom natuurkunde studeren?

Kunnen jullie een beetje specifiëren wat jullie bedoelen met veel werk?

Re: waarom natuurkunde studeren?

Het is waar dat je meestal als NERD wordt aangezien want meer dan 80% die samen met mij de opleiding Technische Natuurkunde volgt is het ook. :shock:

Er is niets mis met mijn persoonlijke sociale leven, ik ga uit wanneer ik wil. De hoeveelheid werk die je eraan moet besteden val echt mee. Ik leer eignelijk alleen kort voor tentamens. De stof die je moet leren is meer "begrijp stof". Als je het begrijpt, en dan bedoel ik niet die formules uit de kop stampen, dan valt het reuze mee.

Ik zit nu in het laatste jaar, en leer ook nog steeds nieuwe en vooral leuke dingen. Het vakgebied is zoo breed dat je zowat overal aan de slag kan. Voor mij is het echt een super studie, zou niets anders willen.

PS: houd er wel rekening mee er zeker een gedeeltevan je klas sociaal minder begaafd zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: waarom natuurkunde studeren?

Mischien kan deze enquete meer informatie bieden. De enquete is gehouden onder 500 ingenieurs die Technische Natuurkunde op de HBO hebben gehaald.

http://www.nikhef.nl/~ed/NNV/hborap.html

Reageer