[scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

hallo! :)

Voor een practicum voor school moet ik een chemische werkwijze bedenken om nauwkeurig het massapercentage waterstofperoxide te bepalen in een oplossing van Bocasan zoals deze wordt gebruikt voor het spoelen van de mond. Wie kan mij een idee geven hoe ik dit moet aanpakken?! :)

mvg,

Renske

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

Allereerst welkom isnice!, leuk dat je er bent. Ten tweede en voordat ik een poging ga doen om je te helpen. Zou je alsjeblieft de vaknaam in blokletters voor je onderwerp kunnen zetten (heb ik nu voor je gedaan), zoals je ziet is dat bij alle andere topics ook zo.

Twee dingen bedenk ik me nu. Is een liter H2O2 niet zwaarder dan een liter water, ik weet niet of het zoveel meer ruimte inneemt dat molecuul, en ten tweede kan ik me voorstellen dat je kan kijken hoeveel lichter je oplossing is, als je de O's laat vervliegen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

oke! sorry, wist niet dat dat moest.. zal het in het vervolg doen! :)

ik las ook dat waterstofperoxide vanzelf ontleedt: 2 H2O2 --> 2 H2O + O2.. dus zoals jij zei vervliegen de O's. Dan kunnen we aan de hand van de afname van de massa van het mengsel het aantal O's en daarmee het aantal deeltjes H2O2 en uiteindelijk het massapercentage vinden? Waarschijnlijk wel met behulp van een katalysator aangezien de ontledingsreactie nogal lang schijnt te duren.. goed idee?! :)

bedankt voor de moeite!

mvg

Berichten: 200

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

Ik zou eerder gebruik maken van redoxreacties? Kijk maar eens in je binas daar staat waterstofperoxide wel bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

Waarschijnlijk wel met behulp van een katalysator aangezien de ontledingsreactie nogal lang schijnt te duren.. goed idee?! :)  
Ik weet nog wel dat ik vorig jaar in de vijfde klas een kwartier lang buiten heb gestaan met een reageerbuisje met waterstofperoxide.

De katalysator voor waterstofperoxide is namelijk zonlicht. Als ik het me goed herinner waren er ook nog andere katalysatoren (of is het katalysators?). Ik denk aan iets van bruinsteen.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 288

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

een titratie? vb met kaliumpermanganaat in aanwezigheid van zwavelzuur

http://www.chemistry.usna.edu/manual/SC111...20Titration.pdf


Berichten: 4

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

oke! bedankt voor de reacties! :) een titratie lijkt mij wel een goed idee! in ieder geval proberen! [rr]

Berichten: 4

Re: [scheikunde] waterstofperoxide in Bocasan

hoi

we hebben nu ipv een titratie de O2's opgevangen die vervliegen bij de toevoeging van de katalysator bruinsteen. Maar om nu een nauwkeurig antwoord te krijgen moet ik weten of er in leidingwater maximaal zuurstof is opgelost of dat daar ook nog een deel van het reactieproduct is opgelost. Ik kan alleen nergens vinden wat het percentage zuurstof is in leidingwater. Wie kan mij helpen?!

groet

Reageer