[geschiedenis] Actualiteitstaak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[geschiedenis] Actualiteitstaak

Ik moet een opdracht maken voor geschiedenis waarbij ik een artikel over het verleden moet samenvatten en de kern daarvan toepassen op de actualiteit. Nu weet ik blijkbaar iets te weinig over de actualiteit en heb ik er moeilijkheden mee, dus vraag ik hier 'ns om mij wat op weg te zetten.

Het artikel gaat over belgie in de jaren 50 (een artikel uit Reflector) en ze behandelen daarin volgende punten:

- De mensen waren ongelofelijk bang voor een nieuwe oorlog, onder andere de Koude Oorlog tussen de VS en de USSR.

- Enkele maanden na de 2e WO zijn de nucleaire wapens uitgevonden en men had erg veel schrik dat de volgende oorlog een kernoorlog zou worden.

- Europa was voor de oorlog het centrum van de wereld, maar verloren die positie door de schade van de oorlog en het verliezen van kolonies. Eerste stappen naar europese eenmaking.

- Na de oorlog is een nationale verzoening nodig, want de oude vijanden moesten terug met elkaar rond de tafel gaan zitten. Voor en tegenstanders binnen Vlaamse beweging (collaboratie) en voor en tegenstanders voor Leopold III (walen tegen, vlamingen voor). Door collaboratie was vlaamse autonomie een tijdlang onbespreekbaar, daarna kwas de Volksunie.

- Ook was er intense modernisering en vernieuwing, de ideeen uit de jaren 50 zouden pas in de jaren 60 doordringen, maar dankzij de oorlog zijn we van enkele traditionele zekerheden af. Zo trok met de nationale grenzen in twijfel wat leidde tot de oprichting van de Verenigde Naties. De Europese Unie ontstond, en begon met een economische samenwerking, later zouden ze alsmaar meer bevoegdheden krijgen (wat dus ook de bedoeling was). De VN legde autosnelwegen aan die elke europese grootstad met elkaar zou verbingen en Belgie werkt hard aan een verkeersnet voor expo58.

- De tv doet zijn intrede als propaganda-instrument voor de oude structuren, maar dit mislukt helemaal en de kijkbuis wordt een amusementstoestel.

Moest iemand van bepaade punten de actualiteitswaarde inzien, je zou me er erg mee helpen!

Voor de schrik voor kernwapens heb ik al de situatie met Noord-Korea, ik hoop dat het ietwat klopt.[/u]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [geschiedenis] Actualiteitstaak

Beste Hond, zou je alsjeblieft als je voortaan in huiswerk wat vraagt, het vak in blokhaken voor je vraag kunnen doen? Alle andere topics hebben dat ook, ik heb het nu voor je gedaan. Het helpt jou in die zin dat het minder lastig is voor mensen om te zien in welk topic ze kunnen bijdragen en zo zullen ze effectiever kunnen helpen. Bedankt.

Ik zou de angst voor de kernoorlog vergelijken met het huidige terrorisme probleem. De kloof tussen sommige moslim groeperingen en de westerse wereld. Of je zou kunnen kijken waarom we nu allemaal zo bang zijn voor Noord-Korea, die zo een tweede kernproef gaat doen, en onder een dictator geregeerd wordt.

De angst die na de kernproeven ontstond zou je misschien met 9/11 kunnen vergelijken, als je een duidelijk punt zoekt waar mensen bang voor zijn en waar de wereld verandert is.

De opkomst van de TV is nu aan de gang met de opkomst van het internet. Het was een paar maanden geleden in het nieuws dat Al Quaida veelal internet gebruikt voor haar propaganda doeleinden, en dat dit heel moeilijk uit te roeien is. Er worden nu zelfs pear2pear netwerken gebruikt (je weet wel Kazaa, Napster enz.) om virus updates te doen namens de virus schrijver, ik kan me voorstellen dat zo'n medium ook prima voor propaganda doeleindes kan gebruikt worden. Internet radio en internet tv die filmpjes laten zien van Taliban strijders die Amerikanen aanvallen.

Noord-Korea klopt opzich wel redelijk in je vergelijking, maar kernwapens zijn een stuk minder onbekend nu voor de mensen, en het is nu niet zo dat er 2 grootmachten tegenover elkaar staan. Het is de wereld versus Noord-Korea, en dat maakt het 'iets' minder eng. Rusland had nog flink wat kunnen doen, maar als NK met z'n paar wapens gaat dreigen, dan boycot IEDEREEN NK en dan hebben ze niets, gaan ze failiet en kapot. Daarnaast kunnen de landen met kernwapens NK in een oogwenk enkele duizenden malen vernietigen. Maar het blijft eng natuurlijk. Misshcien dat de terrorisme dreiging iets universeler aanwezig is, en weer die twee grootmachten symboliseert. Nu niet Rusland tegen de VS, maar de moslim wereld tegen de westerse wereld (uiteraard gechargeerd).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 26

Re: [geschiedenis] Actualiteitstaak

Bedankt :)

Berichten: 402

Re: [geschiedenis] Actualiteitstaak

Het is misschien al iets aan het afnemen, maar de afgelopen jaren zijn mensen ook banger geworden voor een nieuwe oorlog. Dit komt door de terroristische aanslagen, de oorlog in Irak en dergelijke zaken.

Wat betreft de kernwapens en de relatie tot de huidige situatie in Noord-Korea denk ik dat je aardig goed zit.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Reageer