bacterieleven in zoute oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

bacterieleven in zoute oplossing

Ik ben bezig met een vergistingsproces waarbij glycerine wordt omgezet in biogas (mengsel van CH4 en CO2).

Dit gebeurt in een waterige oplossing en er blijft waarschijnlijk alleen de natriumacetaat over die zich in de glycerine bevindt.

Ik vraag me echter af of het bacterieleven in stand blijft als de hoeveelheid natrriumacetaat in het medium toeneemt?

Wie kan hier iets over zeggen?

Roy

Berichten: 590

Re: bacterieleven in zoute oplossing

Natriumacetaat ioniseert tot Na+ (aq) en CH3COO- (aq), de acetaat is een geconjugeerde, zwakke, base. Grote PH schommelingen zijn denk ik niet te verwachten.

Belangrijker is misschien het natrium-ion, die zal zorgen voor en verhoogde osmotische druk t.o.v. het cytoplasma van de bacterie, ergo, water wil zich vanuit de bacterie het medium in verplaatsen en de bacterie kan dan uitdrogen. Op die manier zou het kunnen dat er bacterien dood gaan, of het gewoon minder goed doen. Ik weet alleen niet precies hoe gevoelig bacterien zijn voor zout (pekelvlees geeft aan dat bacterien toch niet zo goed tegen zout kunnen, maar dan heb je veel zout nodig en niet iedere bacterie zal de dezelfde gevoeligheid hebben).

Berichten: 1

Re: bacterieleven in zoute oplossing

Alles hangt af van de zout-gevoeligheid van het betreffende organisme.

Halofiele organismen kunnen zelfs (extreem) hoge zout-concentraties weerstaan. De gevoeligheid voor een verhoogde osmoische druk is overigens ook (sterk) afhankelijk van de stof die gebruikt wordt om de osmotische druk te verkrijgen.

Bij de productie van zuurkool wordt bewust zout gedoseerd om zodoende een milieu te creëeren waarin (alleen) de gewenste microorganismen actief zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: bacterieleven in zoute oplossing

Royk schreef:Ik ben bezig met een vergistingsproces waarbij glycerine wordt omgezet in biogas (mengsel van CH4 en CO2).  

Dit gebeurt in een waterige oplossing en er blijft waarschijnlijk alleen de natriumacetaat over die zich in de glycerine bevindt.

Ik vraag me echter af of het bacterieleven in stand blijft als de hoeveelheid natrriumacetaat in het medium toeneemt?

Wie kan hier iets over zeggen?

Roy
Zoals gezegd zijn er bacterien die uitstekend kunnen leven bij hoge zoutconcentraties (denk aan zeewater), daarnaast kan er tijdens dit proces van methanogenese (dus waarbij methaan gevormd wordt) zogenaamde product inhibitie plaatsvinden waarbij het gevormde product (in dit geval methaan en acetaat) een negatieve invloed hebben op zowel groei als product vorming.

Acetaat kan trouwens ook dienen als substraat voor andere methanogene bacterien (het zijn eigenlijk Archaea maar dat terzijde), hierdoor zal de acetaat concentratie ook weer lager worden en er zal nog meer methaan gevormd worden. Als je de mogelijkheid hebt om het methaan te verwijderen uit de gasfase dan zul je waarschijnlijk ook de acetaat concentratie kunnen verlagen (mits je onder strikt anaerobe omstandigheden werkt natuurlijk)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 2

Re: bacterieleven in zoute oplossing

ok, bedankt.

Dat de acetaat omgezet wordt in methaan is denkbaar. Zal er dan natronloog gevormd worden?

En werkt dit ook als een zout?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: bacterieleven in zoute oplossing

nee er zal voornamelijk CO2 gas gevormd worden en dat werkt als een zuur dus voor natronloog hoef je niet bang te zijn
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer