Kromme tenen van steenkolenengels?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Kromme tenen van steenkolenengels?

Het 'steenkolenengels' van Nederlanders is slechter dan ze zelf denken. Vooral Noordamerikaanse toehoorders blijken zich - meer dan Britten en Australiërs - aan de gemankeerde uitspraak te storen.

Lees meer ... Kennislink

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

Mischien komt dat omdat noord-amerikaners wereldvreemd zijn en geen flauw idee hebben wat het betekend om een tweede taal te spreken.

Berichten: 4.546

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

inderdaad, terwijl ze zelf engels flink kunnen vernaaien, je zou de engelsen soms eens over de amerikanen moeten horen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

inderdaad, terwijl ze zelf engels flink kunnen vernaaien, je zou de engelsen soms eens over de amerikanen moeten horen :)


Maar dat betekent niet dat de amerikanen het fout hoeven te gebruiken. Jij klaagt toch ook niet over het Zuid-Afrikaans, omdat na een aantal eeuwen het zulk 'slecht' Nederlands is geworden?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.546

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

dat hoor je mij ook niet zeggen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

Nee maar je zegt wel dat je vind dat de Amerikanen hun engels 'vernaaien' terwijl ze gewoon doen wat bij Amerikaans hoort en niet bij Engels. (Amerikaanse breezer sletjes daargelaten uiteraard)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.546

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

wel als je het vergelijkt met het origineel, maar wat ik ermee bedoel is dat zij het ergste klagen en dat britten minder klagen. maar zoals DPW al zei: ze hebben geen flauw idee hoe het is om een 2de taal te spreken, die hebben ze niet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

wel als je het vergelijkt met het origineel, maar wat ik ermee bedoel is dat zij het ergste klagen en dat britten minder klagen. maar zoals DPW al zei: ze hebben geen flauw idee hoe het is om een 2de taal te spreken, die hebben ze niet.
tientallen cq honderd miljoen Amerikanen spreken prima Spaans als tweede taal. Een bais spaans wordt zelfs op veel basisscholen al gegeven. En als je zelf de meest gebruikte taal spreekt is dat ook minder noodzakelijk.
wel als je het vergelijkt met het origineel,
Hehe en dat is precies mijn punt, dat is een irreele vergelijking, vergelijkbaar met dat wij zouden klagen over Zuid-Afrikaans.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

Als je onder prima spaans, mexicaans met veel amerikaanse woorden verstaat, ja. over 100 miljoen zou ik het niet willen hebben, 30 miljoen vindt ik plafond. Dit zijn dus de 'mexicanen' die naar amerika zijn geemigreert en vaak niet eens kunnen schrijven, laat staan correct spaans spreken, laat staan correct engels spreken.

Zuid afrikaans is geen Nederlands, maar van het nederlands afgeleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Kromme tenen van steenkolenengels?

Zuid afrikaans is geen Nederlands, maar van het nederlands afgeleid.
Dat snap ik natuurlijk wel, dat is ook precies mijn punt. Amerikaans is ook van Engels afgeleid en is een eigen leven gaan leiden, net zo ver van Engeland als ZA van Nederland is.

Ik weet geen statistieken, ik ben niet overal in Amerika geweest, de paar vrienden die ik heb verspreid door Amerika, en de reis die ik daar gemaakt heb (van oost naar west en van noord naar zuid) gaf mij die impressie. Het wordt iig wel ruim op scholen gegeven.

Misschien ageer ik tegen de algemene klachten tegen Amerikanen die wij zelf ook niet waar kunnen maken. Zoals dat Amerikanen denken dat Nederland in Amsterdam ligt, vraag voor de grap eens aan een willekeurige Nederlander wat de hoofdstad van Utah of Washington is, dan weten ze dat ook niet.

Ik erger mij ook kapot aan het gebrekkige engels van de Nederlanders, zeker omdat ze er zo prat op gaan dat we internationaal zo mooi over de grens praten, dat is echt voorbij die tijd. Aan de andere kant moeten zij ook niet zeiken als in ieder geval iemand zijn best doet om zijn taal te spreken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer