endocriene functie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

endocriene functie

De pancreas heeft een endocriene functie waarbij het 2 hormonen produceert: insuline en glucagon.

Maar heeft de maag ook een endocriene functie?

En heeft cholecystokinine ook iets te maken met de maagsapsecretie? ik dacht van niet maar wil toch zeker zijn :)

alvast merci

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: endocriene functie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinine

En inderdaad: twaalfvingerige darm, niet de maag.

Volgens mij is de maag geen klier en per definitie kan hij dan niet endocrien (of exocrien) zijn.

Of er stoffen worden uitgescheiden door de maag(wand), dat natuurlijk wel.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3.165

Re: endocriene functie

chloep schreef:De pancreas heeft een endocriene functie waarbij het 2 hormonen produceert: insuline en glucagon.

Maar heeft de maag ook een endocriene functie?

En heeft cholecystokinine ook iets te maken met de maagsapsecretie? ik dacht van niet maar wil toch zeker zijn :)

alvast merci
De maag scheidt verschillende hormonen af dus heeft de maag een endocriene functie.

CCK wordt niet gesynsthetiseerd door de kliercellen van de maag maar werkt er wel op in, mogelijk dat je daarmee in de war was.

Als je op de link van Mrtn kijkt klik dan eventjes op de Engelstalige versie, deze is uitgebreider met plaatje.

Berichten: 6

Re: endocriene functie

Oki bedankt allebei nu ben ik een stuk verder.

Sorry misschien voor de domme vraag maar men handboek is soms toch wel moeilijk waardoor ik sommige dingen niet goed snap.

Berichten: 3.165

Re: endocriene functie

Vragen zijn niet erg, ook niet als ze al dom zouden zijn. :wink:

Tip: wikipedia.

De Engelstalige versie zou ruimschoots moeten volstaan voor jou (ik zie dat jij verpleegkunde studeert) om alle informatie makkelijk te kunnen vinden zonder dat je jezelf door hele lappe tekst moet ploeteren.

Hoe meer je er gebruik van maakt hoe handiger je ermee word.

Reageer