fotosynthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

fotosynthese

wat is het verschil tussen een cam3 en een cam4 plant

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: fotosynthese

AAAAAAAAAAH....Ik heb het geweten......geef me een dag, morgen weet ik het! Ik heb er thuis een artikel over liggen, maar ik weet het zo niet uit m'n hoofd :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 62

Re: fotosynthese

Een beetje engels en een beetje van Google:

In temperate regions is the rather low light intensity decisive for the disadvantage of C4 plants. C3 plants have an advantage due to their low rate of photorespiration and because they need no energy for the previous fixation of CO2. (J. R. EHRLICHER, 1978).

http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-onlin...ine/e24/24b.htm

:wink:

en nog en linkie...

http://www.vcbio.science.ru.nl/public/pdf/.../leaves_ned.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: fotosynthese

misschien wat handige (nederlandse) aanvulling op de bovenstaande engelse links;

Fotorespiratie-ongevoelige planten (mais) heten C4-plant. Dit omdat het eerste product dat CO2 bevat bij deze planten, 4 C-atomen bezit. Fotorespiratiegevoelige planten (zoals tabak)die worden aangeduid met C3-plant, hebben 3 C-atomen.

C4 planten vertonen in aan- en afwezigheid van zuurstof dezelfde CO2-opname. Ze kunnen onder warme, droge omstandigheden leven.

CAM planten zijn trouwens Crassulaceae Acid Metabolisme planten, letterlijk vertaald: 'vetplanten zuur metabolisme', de huidmondjes zijn bij deze planten overdag gesloten.

CAM en C4 is dus niet helemaal tzelfde, je hebt CAM planten, en C4 of C3 planten. verschillende indelingen zijn t dus.

Verschil tussen CAM en C4 plant:

- Het gevormde C4 zuur, wordt in C4 planten getrransporteerd naar andere cellen en daar gelijk verwerkt (schieding in plaats van fixatie en reductie)

- in CAM planten wordt het appelzuur 's nachts opgeslagen, voor later gebruik (overdag) in dezeflde cellen (scheiding in tijd van fixatie en reductie)

(Bron = Bouw en fysiologie van Planten, Leerstoelgroepen plantencelbiologie en plantenfysiologie wageningen)

Reageer