opzegging contract

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

opzegging contract

Ik zit midden in een sollicitatieprocedure. Ga as maandag al mijn 3e gesprek in vrijwel direct gevolgd door een arbeidsvoorwaarden gesprek. Dus het is redelijk serieus deze baan.

Nu is mijn huidige situatie het volgende:

Ik werk al ruim 6 jaar voor dezelfde baan op basis van een oproepbasiscontract/ 0-uren contract. Ik maak dus uren naar gelang er werk is. Prima contract als student natuurlijk zowel voor bedrijf als werknemer.

In die 6 jaar heb ik gemiddeld tussen de 20 en 40u per week gedraaid.

Laatste 3 maanden 40-50 u per week. Genoeg werk, te weinig personeel.

Nu weet ik dat voor werknemers geldt dat je recht hebt op het gemiddeld aantal uren over de laatste 3 maanden genomen zodat je werkgever je er niet zomaar uit kunt zetten.

Maar nu wil ik natuurlijk zsm aan mijn nieuwe mogelijke baan gaan beginnen.

Standaard heeft iedere werknemer een opzegtermijn van 1 maand.

Geldt dit nu ook voor oproepkrachten ? Kan ik nu zeggen sorry maar jullie kunnen mij niet meer (volledig) oproepen ? En kan dit per direct of na 2/3 weken ?

Of kan een werkgever me ook verplichten het gemiddeld aantal uren te maken over de afgelopen 3 maanden ?

in het kort :) .

Kan ik per direct weg ?

En omdat ik er natuurlijk al 6 jaar zit en ook met plezier gewerkt heb zeg ik niet 'houdoe en bedankt' maar wil ik ook niet tot 1 januarie verplicht daar vast zitten voor die 40-50u in de week :) .

wie o wie kan mij hiermee helpen ?

Ik kan er namelijk nog niets concreets vinden op internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: opzegging contract

JE hebt een 0-uren contract, dat betekent 2 dingen. Aan de ene kant heb jij geen zekerheid dat je werk hebt, aangezien je werkgever er voor kan kiezen om jou niet op te roepen. Met als gevolg dat jij geen werk en dus geld hebt. Tegenover deze onzekerheid voor jou staat jou recht om alleen te werken wanneer jij dat wil. Dus de onzekerheid die jij hebt, heeft jou werkgever evengoed. Je kan dus gewoon opbellen om te zeggen dat je niet meer komt vanaf een bepaalde datum. Dat recht heb jij. Een opzegtermijn is dus niet van toepassing. Je hebt geen verplichtingen hieromtrent tegenover je werkgever.

Het feit dat je laatste maanden zo veel hebt gewerkt doet daar niets aan af. Je contract zegt het namelijk: '0-uren' contract. Je bent dus niet gehouden om een aantal uren per week/maand te werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: opzegging contract

Het feit dat je laatste maanden zo veel hebt gewerkt doet daar niets aan af. Je contract zegt het namelijk: '0-uren' contract. Je bent dus niet gehouden om een aantal uren per week/maand te werken.
Ik heb nu even geen tijd om het op te zoeken, maar het staat me bij dat je als je en bepaalde periode een gemiddeld aantal uren per week gewerkt heb, je dan mag spreken van een soort "gewoonterecht", dat vooral richting het voordeel van de werknemer werkt.

Volgens mij gaat je stelling dus niet geheel op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: opzegging contract

Het gewoonterecht waar jij het over hebt zal gaan over de onredelijkheid om eerst jarenlang veel uur per week te werken, en vervolgens van de ene op de andere dag te vertrekken. Contractueel gezien is dit mogelijk, maar moreel gezien zal de rechter misschien enige waarde hechten aan het feit dat je het de werkgever behoorlijk lastig maakt.

Het zou bijvoorbeeld niet netjes zijn om een uur voordat je moet werken, je contract op te zeggen. Maar wanneer je dit een aantal dagen van te voren doet zou er niets aan de hand moeten zijn, het is en blijft een 0-uren contract.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: opzegging contract

Nee, dat was het niet, het staat ergens vermeld in de een of andere richtlijn. Ik zal het binnenkort eens opzoeken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: opzegging contract

Gevonden:
Nulurencontract

U gaat aan het werk als u wordt opgeroepen.

U heeft een doorlopend arbeidscontract, maar er is geen afspraak over het aantal uren dat u werkt.

De werkgever betaalt u alleen loon voor de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan.

Bovenstaande afspraak geldt alleen voor de eerste zes maanden van de arbeidsrelatie. Na die zes maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als er geen of minder werk is, tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in uw cao. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.
Bron: Postbus 51
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: opzegging contract

Bovenstaande quote (van Ger) beslaat zijn vraag niet echt. Dit geeft alleen aan dat de werkgever je niet zomaar op straat kan zetten. De persoon in kwestie wil graag weten of hij zelf zo maar weg kan gaan. Dus we moeten nog even verder zoeken om een gedegen antwoord te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: opzegging contract

Klopt, maar ik reageerde meer op je stelling dat een nul-urencontract per definitie nul uren is en je niet gehouden bent aan een aantal uren. Treffender in dat kader is trouwens deze quote, van dezelfde site:
Postbus51 schreef:Wanneer verandert mijn oproepcontract in een vast dienstverband?

Een oproepovereenkomst kan overgaan is een vast dienstverband als er een vast arbeidspatroon ontstaat. Wanneer u drie maanden lang elke week, of minimaal twintig uur per maand werkt, ontstaat een zogeheten ‘rechtsvermoeden’ van een arbeidsovereenkomst.

Oneens met werkgever over dienstverband

Dit betekent dat u een vast dienstverband bij uw werkgever kunt afdwingen. Uw werkgever moet aantonen dat het rechtsvermoeden niet juist is door te bewijzen dat het gaat om tijdelijk meerwerk. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van schriftelijke afspraken of een dienstrooster. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.
Interessant in het kader van de topicstart: Artikel 672 van het Burgerlijk Wetboek 7, Titel 10, Afdeling 9
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer