diagnosestelling

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

diagnosestelling

Een vraag met een persoonlijk tintje maar die algemeen beantwoord kan worden:

Gisteren is er ADD bij mij vastgesteld door een psychiater van de Riagg.

De diagnose kwam op basis van vragen -die m.i. erg makkelijk gemanipuleerd kunnen worden- aan de hand van een paar tests (waaronder deze) in een uurtje tijd.

Nu ben ik wel blij met de diagnose -in die zin dat ik eindelijk de mogelijkheid krijg om effectief mijn problemen aan te pakken en het beestje nu een naampje heeft waardoor dingen op hun plek vallen-, maar had eigenlijk verwacht dat de diagnostisering minstens een aantal sessies in beslag hadden genomen waarin ook bronnen werden geraadpleegt buiten mij om (denk aan rapporten, interview met familieleden, etc.).

Ook had ik tests verwacht die één en ander zouden uitsluiten.

De vraag is dan ook: wat zijn de gebruikelijke voorwaarden waaraan een goede diagnosestelling moet voldoen, zijn er uberhaupt minimale voorwaarden of mag een psychiater hier zelf invulling aan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: diagnosestelling

Ik vind het onzorgvuldig, enkele neuropsychologische testen door een neuropsycholoog om het te objectiveren zijn zo te lezen nagelaten. Diagnosen als add, adhd kun je alleen zorgvuldig stellen na uitgebreider onderzoek, niet na een gesprek van een uurtje met één lijstje...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 991

Re: diagnosestelling

De vraag is dan ook: wat zijn de gebruikelijke voorwaarden waaraan een goede diagnosestelling moet voldoen, zijn er uberhaupt minimale voorwaarden of mag een psychiater hier zelf invulling aan geven?
deze diagnose zal in ieder geval onaanvaardbaar zijn voor officiele instanties die zich bezighouden met ondersteuning van gehandicapten. bvb interessant om eens door te nemen wat de mogelijkheden (en/of adressen) zijn

http://www.vlafo.be/handinfo/docs/handinfo.txt

in belgie kan de echte en correcte diagnose enkel door erkende centra gebeuren. die werken zoals je het zelf aanhaalt enkel met een multidisciplinaire aanpak. uitgebreide testen, interviews met familie, evtl. eeg's etc.

Dit om misbruik tegen te gaan.

Belgie en Nederland kennen gelijkaardig systeem. Wie wat of hoe zul je voor Nederland wel zelf moeten opzoeken.

Deze test is/was leuk maar kan enkel als startpunt/indicatie dienen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: diagnosestelling

Omdat ik zelf ook nogal verbaast was over de nogal snelle vaststelling heb ik gevraagd of dit een officiele diagnose betrof in die zin dat wanneer ik bijvoorbeeld weer een opleiding ga doen, ik aan de hand van deze diagnose bij die betreffende onderwijsinstelling een extra pakketje kan aanvragen.

De psychiater (van de Riagg!) bevestigde dit, het gaat dus om een diagnose die ook door andere instanties als zodanig erkend zou worden. (Tenzij de psych liegt dat hij barst natuurlijk...)

Berichten: 991

Re: diagnosestelling

Hallo Jdr

Controleer de documenten die je van het Riagg gekregen hebt.

Dit soort officiele documenten zijn normaal gezien van codes voorzien voor aanvragen allerhande. A002 is in belgie bvb de verwijzing naar het multidisciplinair verslag.

Heeft jouw Riagg zoals elk erkend diagnostisch centrum de molen voor de officiele erkenning in gang gezet (standaardprocedure)?

afgezien hiervan werpt een "officiele" diagnose bij jou toch een aantal vragen op.

als ik het goed begrijp heeft men je niet onderworpen aan een medisch onderzoek? geen uitpluizen van je verleden? geen uitgebreide IQ- of andere testen (neemt in dergelijke centra doorgaans een uur of 5 in beslag)? Wie zit er allemaal in het team (psycholoog, arts, ...) dat jouw diagnose besproken heeft? Vraag eens na hoe jij in het profiel van de DSM IV valt en hoe jouw psychiater dit onderbouwt?

enkel vragenlijst is qua argumentatie onvoldoende omdat ervaring leert dat evtl. kandidaten altijd kantjes hebben waar ze niet over willen praten en die ze verstoppen uit bvb schaamte. Niet abnormaal maar daarom zijn bvb ouders/andere naasten praktisch onontbeerlijk bij correcte diagnosestelling.

Berichten: 43

Re: diagnosestelling

Ik heb als kind een diagnose dyslexie etc... gehad en daar ben ik een ongeveer een jaar om de zoveel tijd voor op concultatie moeten komen...

Paar jaar geleden heb ik er nog een diagnose autismespectrumstoornissen bij gekregen...

Onderzocht nadat de therapeut dacht dat ik ADD had. Door een multidisciplinair team en dat nam ook ongeveer een half jaar in beslag.
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Berichten: 13

Re: diagnosestelling

Psychiaters moeten diagnoses stellen voor allerlei instanties, waar de "patiënt" bekend is en die er soms om vragen. Dat wil niet zeggen dat zo'n diagnose ook echt overeen komt met de kern van de zaak, waar iemand mee zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: diagnosestelling

Mijn jongste zoon is licht autistisch (PDD-NOS), je wilt niet weten hoeveel formulieren we in de loop van de tijd ingevuld hebben! Daarna is de diagnose nog zeer voorzichtig gesteld. Dus 1x een uurtje een vragenformulier invullen?!?

Voordeel is inderdaad dat er dan een stempel op zit en er hulp en geld is. Nadeel is dat als de diagnose niet zorgvuldig gesteld is, de hulp misschien niet adequaat is, of dat je op plekken terecht komt waar je niet hoort.

Heel moeilijk allemaal.

Veel succes en sterkte!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 43

Re: diagnosestelling

jdr, heb je ook overwogen je vragen betreffende de diagnose aan die psych voor te leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: diagnosestelling

OMFG!! [rr]

Het is me vanmorgen allemaal helder geworden...

Het gesprek met de betreffende psych raakte nogal de filosofische toer op en kreeg daarmee een blik op de denkbeelden van mijn psychiater.

Hij heeft een nogal bijzondere kijk op de werkelijkheid, hij noemde het Westen een maatschappij die verstikt zit in de 'mechanistische' leugens van de wetenschap.

Als ik 'what the bleep do we know' zou gaan kijken zou het me allemaal duidelijk worden!!

Over gedachten zei hij dat deze niet van mij waren maar in de ruimte zweven, ik moest maar eens opletten of ik 'rare' gedachten kreeg in aanwezigheid van andere mensen en eens navragen waar zij op dat moment aan dachten.

Hij had het in andere woorden over een universeel bewustzijn.

En om van 1 + 1 = 2 te maken: hij beweert dat de werking van medicijnen nooit meer voor 20% aan het medicijn te danken is, de rest is denkkracht; geloof.

Nu kan ik het met hem eens zijn dat placebowerking een sterke factor is, maar hij kon niet meegaan in mijn wetenschappelijke argumentatie voor placebowerking.

Ik vermoed nu dat het de psychiater niet veel uitmaakt welke diagnose hij had gemaakt zolang ik er zelf maar achter kan staan zodat mijn geloof in Ritalin het essentiele verschil uit zou maken in de behandeling.

Wel een bijzondere man, maar of ik hem nog erg serieus kan nemen??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: diagnosestelling

Lijkt me geen correcte gang van zaken.

Klinkt meer als een kwakzalver met een eigen part-time praktijkje dan een main-stream Riagg/Altrecht-hulpverlener. Ik zou een second opinion aanvragen en binnen de organisatie eens proberen of je een klacht (?) kan neerleggen over de psychiater in kwestie.

Wat me rest is een mededeling over het doel van dit topic. Wat mij betreft laten we het hierbij (om het persoonlijke verhaal niet te ver door te trekken) en open je desgewenst een (nieuw) topic over een normaal pad dat tot een diagnose leidt, mocht je daar meer van willen weten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: diagnosestelling

Je hebt gelijk, ik ging bewust al niet in op de vragen van persoonlijke aard, maar kon het niet laten nog een mogelijke verklaring te geven voor de onzorgvuldige gang van zaken betreft de diagnosestelling.

Mijn hoofdvraag is wat mij betreft beantwoord en een slotje lijkt me dan ook een prima idee.

Gesloten