Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 43

Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Hoi,

Beetje rare vraag:

Ik ben op zoek naar het verschil tussen 'fantasie' en 'verbeelding'.

Ik zou het echt willen vatten...

Dus als iemand er dan maar iets over weet...

Alvast bedankt!
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Berichten: 17

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Verbeelding is het visuele aspect van fantasie

Berichten: 43

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Waarom ik dit zo graag wil weten.

Ik heb fantasie met hopen maar volgens mijn diagnose heb ik problemen met verbeelden, dat vond ik zeer raar.

Dus er is een verschil. Ik heb er eergisteren over nagedacht en uitgezocht.

Verbeelden het synoniem voor fantasie

maar dat het woord verbeelding ook kan gebruikt word in de zin;

Verbeelding: puur cognitieve operatie: informatie toevoegen aan wat je via de zintuigen letterlijk waarneemt waardoor je het de juiste betekenis kunt geven of in de juiste context kunt plaatsen...
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Berichten: 329

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

'Verbeelden' is een werkwoord dat je gebruiken kunt in de zin: "verbeeld je nu eens dat je je opgroeide in de tijd van Plato en met Socrates op het marktplein in gesprek kwam over Parmenidus'opvatting van het Zijn".

In die zin kun je "verbeelden" niet door "fantaseren" vervangen. Fantaseren is freewheelen, op gevoel, volgens verlangens, wensen.

Verbeelden is jezelf heel precies in een situatie X plaatsen, om een reden, met een doel.

Zo zou ik het verschil aangeven.

Dikke kus, Curious
just curious

Berichten: 43

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Ik zie me al zitten. Of ik veel zou zeggen is een andere vraag. Luisteren zeer zeker en achteraf tot de vragen komen die ik had willen stellen. Dus het zit er hem niet in dat ik me niets kan voorstellen. Ik heb een voorstellingsvermogen.

Lacon beschrijft imaginary als de bron van alle illusies... samen met het symbolische, de wereld van woorden, (woorden creëren dingen).

In de context waar ze tegen mij zeggen dat ik een stoornis in de verbeelding heb is dat ik problemen heb, het geen ik waarneem aan de juiste informatie te koppelen...

----------

Nu het is niet zo dat ik geen betekenis kan geven aan het geen ik waarneem. Maar wel dat ik eerst 'letterlijk' denk en dan analyseer alle mogelijke betekenissen die maar mogelijk zouden kunnen zijn. Daar kies ik dan iets uit of twijfel ik... Het gaat dus niet automatisch ik zie geen coherent geheel maar detail. De eerste betekenis die ik geef is het letterlijke dan ga ik bewust verder zoeken naar een juistere betekenis...

Ik beleef de dingen als puzzelstukjes, die ik probeer te vatten en dan samenvoeg om tot een geheel te komen...

Eigenlijk wel logisch dat ik door al die details andere verbanden ga leggen, andere stappen neem waardoor ik me niet kan inleven omdat ik me richt op details... Of emoties ook allemaal details die soms een chaotische soep zijn moet proberen te analyseren...

-----------------

dus je hebt verbeelden en verbeelden en verbeelden... :)
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

curious schreef:'Verbeelden' is een werkwoord dat je gebruiken kunt in de zin: "verbeeld je nu eens dat je je opgroeide in de tijd van Plato en met Socrates op het marktplein in gesprek kwam over Parmenidus'opvatting van het Zijn".

In die zin kun je "verbeelden"  niet door "fantaseren" vervangen. Fantaseren is freewheelen, op gevoel, volgens verlangens, wensen.

Verbeelden is jezelf heel precies in een situatie X plaatsen, om een reden, met een doel.


Maar bij beelddenkers bestaat de fantasie toch grotendeels uit verbeelding? Het is ook opmerkelijk dat we hoofdzakelijk in beelden dromen en dat die juist gepaard gaan met bepaalde gevoelens.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Ik zit me af te vragen of dit niet meer een topic is over semantiek dan over psychologie...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 43

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Het gaat over het verschil tussen de fantasie en verbeelding als menselijk handelen, niet over het verschil tussen die twee woorden in de taal, dus gaat het niet over semantiek (tenzij je elke in taal gevoerde discussie als een semantische wenst te zien).

Berichten: 43

Re: Kent iemand het verschil tussen fantasie en verbeelding...

Ik zit me af te vragen of dit niet meer een topic is over semantiek dan over psychologie...
Dag Windsurver,

dit gaat waarnemen, en intrepreteren, illusies, koppelen, etc... Over details en gehelen zien, verbanden leggen etc...

(alhoewel dat semantiek ook te maken heeft met intrepreteren, waarnemen etc)

---------------------

Dit is wat ik gelezen had toen ik me deze vraag ging stellen:

WERKGESPREK RITSONLINE 05/05 :

MET PETER VERMEULEN, autisme vlaanderen.

(deel 1).

http://www.cargoweb.org/forum/viewtopic.php?t=150

WERKGESPREK RITSONLINE 05/05 :

MET PETER VERMEULEN, autisme vlaanderen.

(deel 2).

http://www.cargoweb.org/forum/viewtopic.php?t=149
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'

Gesloten