Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.502

Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Ik lees en bekijk vaak (met andere deskundologen) vragen over coordinaatbepaling in een 2D(planair!)vlak en 3D (ruimtevlak).Als deze vragen terug te brengen zouden zijn in een schets op een basis-ruimteraster zoals mijn schets (wel te maken via een CAD-deskundoloog) ;zou dan de problematiek voor vragen en antwoorden niet veel eenvoudiger worden.

Elke geinteresseerde zou dat basisplan kunnen downloaden (copieren) en gebruiken voor vragen en antwoorden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Hij is opzich wel mooi, alleen je hebt de y en z as in dezelfde dimensie gegooid. Daarnaast kan ik niets zien van wat ik beneden de nul heb getekent of achterin, omdat het nul rooster in de weg ligt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Ik trok niet alle rasterlijnen door;de bedoeling is drie transparante vlakken- een x-vlak,y-,en z-vlak waarop met dunne lijnen een raster is getekend;als moderator had je de bedoeling moeten snappen (als ik zo vrij mag zijn).

Je kunt dan op deze basis een ruimtecoordinaat aangeven met een klein beetje inspanning;je zou ook de hele ruimte kunnen vullen met kleine kubusjes,maar dan zie je door de kubusjes het systeem niet meer!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

oktagon schreef:Ik lees en bekijk vaak (met andere deskundologen) vragen over coordinaatbepaling in een 2D(planair!)vlak en 3D (ruimtevlak).Als deze vragen terug te brengen zouden zijn in een schets op een basis-ruimteraster zoals mijn schets (wel te maken via een CAD-deskundoloog) ;zou dan de problematiek voor vragen en antwoorden niet veel eenvoudiger worden.

Elke geinteresseerde zou dat basisplan kunnen downloaden (copieren) en gebruiken voor vragen en antwoorden.
Helemaal duidelijk is het (voor mij) (nog) niet.

Is het de bedoeling dat dit toegevoegd wordt aan de mogelijkheden om te antwoorden of moet je het apart 'downloaden' en invoegen en hoe gebruik je het dan?

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

De vragensteller kan het copieren/downloaden en steeds opnieuw gebruiken,een beantwoorder idem.Alleen is dit een handgemaakt prentje,zou door een CAD-deskundoloog exact gefabriceerd kunnen worden,ik neem aan dat er onder de bezoekers van dit forum wel snelle jongens/meisjes zijn die dat beheersen en een beetje van hun vrije tijd eenmalig willen offeren om een CAD ruimtematrix (ruimteraster) in elkaar te draaien!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

als moderator had je de bedoeling moeten snappen (als ik zo vrij mag zijn).
Oh ja dat is waar ook, er is ergens een lijst met dingen die ik MOET snappen. Je hebt een behoorlijk vaste mening over wat mensen moeten snappen. Middelbare scholieren moeten bepaalde dingen kunnen en ik nu ook. (sorry maar daar is al eens eerder over gesproken, en dit schiet me wat in het verkeerde keelgat)

Ik vind het namelijk een mooi idee, zoals ik al zei. Volgens mij wil je een vast grid hebben dat mensen kunnen downloaden en waar mensen in kunnen werken. Dit om de soms vage grafiekjes te voorkomen die je hier wel eens ziet. Toch?

Het enige wat ik opmerkte was dat de y en z coordinaten in dezelfde vlak liggen bij jouw tekening, en dat als het helemaal transparant was dat het dan duidelijker was, omdat ik nu niets in de negatieve quadranten kan zien.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Sorry dat ik je zieltje raakte Strange Quark,ik had je te hoog ingeschat.Ik meende dat je opleiding je zodanige capaciteiten had gegeven dat je je kon veroorloven om middelbare scholieren het goede pad te wijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Zullen we stoppen met de persoonlijke aanvallen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Ik maakte een verkeerde inschatting,waarvoor mijn excuses;vrede op dit forum met u allen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Nu ja, iig moet je toch x en y lijnen in dezelfde dimensie plaatsen als je ruimtecoordinaten wil bepalen?

Zoals hier (maar deze heeft alleen maar positieve coordinaten):

Afbeelding

Edit: Bron: http://perce.de/LaTeX/pst-vue3d/vue3d-de.pdf
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Nog zeven oktanten erbij en een beetje transparante en dan ben je er!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Nog zeven oktanten erbij en een beetje transparante en dan ben je er!
Nee, het plaatje komt niet van mij. Gisteren kon ik het PDF bestand waar het vandaan komt niet zo gauw vinden, maar heb inmiddels de link geplaatst (overigens m.i. best een interessant documentje voor de (La)TeX liefhebbers).

Omdat je zelf geen gecorrigeerd plaatje plaatste als uitgangspunt voor de CAD "deskundoloog" (de nullen weggummen en de juiste assen aangeven) leek het me handig om te visualiseren wat Strangequark aankaartte, nl. dat je dus niet kunt praten over een x, y en z vlak, maar dat je te maken hebt met een xy vlak (2D) plus twee z vlakken. (3D) .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 4.502

Re: Ruimteraster tbv 2D en 3Dvragen

Jij wijst idd naar de goede weg,dit kan voor beide zijden van een probleemstelling verduidelijkend werken en dan ook nog perspectivisch getekend.Dat moet weer eens een perfectionistische duitser zijn die dat uitknobbelt. Bij nader inzien zou het idee ook frans of engels kunnen zijn en doet me denken aan een oud MATHCAD-programma dat ik tien jaar geleden eens in bezit kreeg en daar wat op uitprobeerde op ruimtelijk/perspectief figuren;was echter te hoogwiskundig voor me.

Ik hoop dat meerdere deskundologen (met CAD-ervaring)daaruit een makkelijk 2d- en 3D raster kunnen "copieren"of er door op een goed idee gebracht worden!

Nog een beeldje via MATHCAD :

Afbeelding

Reageer