[Natuurkunde] Energie en arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[Natuurkunde] Energie en arbeid

Twee vragen hier omtrent.

1) Ik heb potentiaalcurve uitgezet + curve van de krachten die inwerken op twee moleculen. Nu moet ik aan de hand van deze curves berekenen wat de kinetische energie nodig is om zo'n molecule te onttrekken.

Ikzelf had in gedachten: Etot = Epot + Ekin

Nu hangt Epot af van de kracht. Aangezien de kracht nul is bij het ontrekken is:

Etot = Ekin. Klopt dit?

EDIT : Ik dacht dat de totale energie negatief kon zijn nee? En de kinetische energie is alleen positief. Dus ik vermoed dat dit niet kan kloppen...

2) Ik moet aantonen dat de arbeid door de wrijvingskracht afhankelijk is van de afgelegde weg en dit door de arbeid te bereken van deze kracht.

Ikzelf had in gedachten dat de arbeid gelijk is aan de integraal van het scalair product van krachtvector en plaatsvector over een bepaald interval.

Uiteindelijk bekom ik dan: W =-(zwaartekracht) * (wrijvingscoef) * (s1 - s0)

waarin s1 en s0 het interval bepalen. Aan deze formule te zien is de arbeid enkel afhankelijk van begin en eind en niet van de afgelegde weg. Kan iemand mij dus op weg helpen om dit aan te tonen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Energie en arbeid

Ikzelf had in gedachten dat de arbeid gelijk is aan de integraal van het scalair product van krachtvector en plaatsvector over een bepaald interval.  

Uiteindelijk bekom ik dan: W =-(zwaartekracht) * (wrijvingscoef) * (s1 - s0)  

waarin s1 en s0 het interval bepalen. Aan deze formule te zien is de arbeid enkel afhankelijk van begin en eind en niet van de afgelegde weg. Kan iemand mij dus op weg helpen om dit aan te tonen?
Je hebt het zelf al over een integraal. Je gaat je weg dus indelen in kleine stukjes, voor elk klein stukje ga je die berekening uitvoeren. Voor elk infinitesimaal klein stukje klopt die vergelijking aan de hand van plaatsvectoren dus wel. En als je dan je totale "s" bepaalt, moet je er wel even rekening mee houden dat die "s" staat voor afgelegde weg (de integraal van al die (s1-s0)-etjes), en niet voor groter dan infinitesimale verschillen in plaats.

Anders krijg je een redenering dat de omtrek van een cirkel 0 is. Pak de cirkelfunctie maar, begin maar op een bepaald punt te meten en je komt op hetzelfde punt uit. Plaatsverschil tussen begin en eind dus 0 :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer