Opwaartse kracht = zwaartekracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 164

Opwaartse kracht = zwaartekracht

'k heb zonet het volume & het zwaartepunt van een zeppelin berekent, en nu luidt de (volgende) vraag:

"Uitgaande van de bereking die je gemaakt hebt (heb ik dus gedaan) kan je, als je de samenstelling van lucht kent, zelfs de totale massa bepalen die de ballon kan dragen.

ter informatie: lucht bestaat uit 78%N2, 21%O2, 1%Ar en er heerst atmosferische druk bij 20°C"

Misschien met de wet van Archimedes ?! F=ro * 9.81 * V

en uit: atmosferische druk= ro * 9.81 * h = 1013hPa haal ik de ro (massadichtheid dus)

Maar dan houd ik toch geen rekening met de Helium in de ballon & de temperatuur... ook de samenstelling van de lucht komt niet aan bod...



groeten

Willem

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Opwaartse kracht = zwaartekracht

1 mol of 2 gram Helium neemt in standaardomstandigheden 22,4 l in. Zo kan je met wat uitrekenen de "massadichtheid" van helium, en ook alle andere gassen, bepalen.
???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Opwaartse kracht = zwaartekracht

Als die ballon op een bepaalde hoogte drijft, is de totale massa van die ballon (inclusief inhoud) dus gelijk aan de massa van de verplaatste lucht op die hoogte.

Je hebt zoals je zegt het volume van de ballon al uitgerekend, nu moet je uitrekenen wat de massa wordt gevuld met helium, en de massa van de verplaatste lucht. Het verschil is de massa die de helium kan "optillen", dus de lege massa van de ballon plus eventuele lading.

NB: die 22,41 L/mol is geldig bij 273,15 K en en 101,325 kPa. Omrekenen naar 293,15 K (20°C) via algemene gaswet!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer