meer over wetenschap leren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

meer over wetenschap leren

Heey allemaal (nieuw hier),

Ik ben 16 jaar, en volg een maatschappelijk profiel met scheikunde in de vrije ruimte. Wetenschap heb ik altijd al essentieel gevonden, alles wat eronder valt. Ik besef mij dat er duizenden boeken over wetenschap zijn geschreven, vandaar dat ik aan jullie vraag: Welke boeken over wetenschap vinden jullie aanraders?

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, en kreeg vele hits maar die betroffen allemaal boeken over specifieke takken van de wetenschap. Ik zoek meer een soort alomvattend werk.

Mijn 'eisen' aan het boek zijn dat het in bibliotheken te vinden is en dat religie geen rol speelt in het boek. Geen leidende tenminste. Taalniveau speelt geen enkele rol. Misschien wat vaag omschreven, maar wie heeft aanbevelingen?

Ik wens jullie een fijne avond toe,

Sophistication.
Darwin is mijn god.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: meer over wetenschap leren

Ik zou eens een kleine geschiedenis van bijna alles proberen, een lijvig boek, maar wel goed geschreven en zeer interessant.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: meer over wetenschap leren

Een boek over wetenschap in het algemeen is vrij lastig. Je zal toch op specifieke takken van de wetenschap uitkomen.

Je zou wel het basisprincipe van wetenschap kunnen proberen te doorgronden. Denk hierbij aan Popper e.a.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: meer over wetenschap leren

m.i.f. zij het al: een kleine geschiedenis van bijna alles, geschreven door Bill Bryson is een aanrader.

[boek]9045014742[/boek]
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: meer over wetenschap leren

Lala schreef:m.i.f. zij het al: een kleine geschiedenis van bijna alles, geschreven door Bill Bryson is een aanrader.  

[boek]9045014742[/boek]
Dit is echt een absolute aanrader.

Verder nog:

- de Kijk / Quest / Natuur & Wetenschap lezen

- goed opletten op school

- lees de krant, je zal het misschien niet verwachten maar daar komen echt veel wetenschappers aan het woord.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 2

Re: meer over wetenschap leren

Dankjewel voor jullie reacties :) Ik heb het boek 'een kleine geschiedenis van alles' hier naast me en ik heb de proloog gelezen, doet me denken aan een stukje uit Maya van Jostein Gaarder. Bevalt me nu al [rr] ...

Dankjewel voor jullie reacties, aanraders zijn altijd welkom. Als vanzelfsprekend zal ik niet de enige zijn die wat aan dit topic heeft.
Darwin is mijn god.

Berichten: 34

Re: meer over wetenschap leren

nu we het hier toch over boeken hebben heb ik ook eens een vraag:

mss iemand dat goede psycho/sociologische boeken kent?

Heb erg veel interesse in psychologie en sociologie.

Als iemand zeer goede boeken kent waar echt heel

goede dingen instaan, laat het me weten. thx

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: meer over wetenschap leren

Technofreak,

in Eos magazine van november staat op bladzijde 103 een boekbespreking van:

Psychologie, een inleiding,

door Marc Brysbaert,

Academia Press Gent,

900 paginas,

55 euro,

ISBN 9038209037
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: meer over wetenschap leren

nou er zijn natuurlijk veel boeiende psychologieboeken... ik heb er eentje gelezen: psychologische functieleer door dr. J. van Leyden Sr. is wel leuk en er staat een hoop interessants in, bovendien is het goed te lezen en in het nederlands. Helaas wel een oud boek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: meer over wetenschap leren

De vraag is natuurlijk ook of je puur tekst wil of ook formules, of zelfs afleidingen?

Berichten: 2.589

Re: meer over wetenschap leren

mss de fishbane? Physics for scientists and engineers with modern physics.

Wel in het engels geschreven maar geeft wel een grondige inleiding in van alles en nog wat, wat te maken heeft met fysica.

Niveau ik denk wel mits wat moeite dat je er langzaam moet kunnen doorsleuren voordeel van dit boek is ook dat men beoogt geen geschiedenis te geven maar wel uit te leggen hoe men aan de concepten komt met wat afleidingen maar niet uitermate veel en men je eigenlijk alles vertelt wat je moet weten (kwa achtergrond).

Isbn 0-13-035299-3

Suc6 er mee groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: meer over wetenschap leren

Als je een boek over wetenschap wilt, maar nogal 'alomvattend', dan kan je misschien iets lezen over wetenschapsfilosofie, interessant!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer