Vergelijking computers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

Vergelijking computers

Hallo ik wil graag een PC kopen die eigenlijk zware spellen kan spelen, met hoge eisen... welke van deze 2 zou bete rmoeten zijn:

MULTIMEDIA PC

Packard Bell iMedia 9460

Processor : Intel Pentium D Processor 820 DUAL CORE

Harde schijf (GB) : 300

Intern geheugen (MB) : 1024

Grafische kaart : nVidia GeForce GE 7300 SE

Monitor : Niet inbegrepen

of

COMPUTER

HP Pavilion T3640

Processor : Intel Pentium 4 524 (3.00 Ghz)

Harde schijf (GB) : 250

Intern geheugen (MB) : 1024

Grafische kaart : nVidia GeForce 7300LE Turbocache

Monitor : Niet inbegrepen

ik kom er echt niet uit...

TNX

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Vergelijking computers

Buiten de videokaart zijn ze allebei wel ok lijkt me. Als je echt zware spellen wil spelen en ook toekomstige spellen dan kan je videokaart niet zwaar genoeg zijn. Misschien met het oog op de toekomst het geheugen verhogen naar 2GB.
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vergelijking computers

Die GeForce 7300 is beslist geen supersnelle kaart. "Turbocache" is trouwens een term die leuk klinkt, maar dat niet is: dit houdt in dat de videokaart normaal geheugen gebruikt (shared memory) i.p.v. eigen videoram. Is dus een nadeel.

Aangezien je het over zware spellen hebt, zou ik voor een 7600 of hoger gaan. Kost wat meer, heb je ook meer.

Verder zou ik voor een Core Duo of Core 2 Duo processor gaan (want snel, en veel "performance per euro").
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Vergelijking computers

Heb je ook aan een AMD gedacht?

Aangezien je zware games gaat spelen!

Misschien links en rechts wat op game forums kijken aangaande dit onderwerp. Zelf speel ik Halflife2 op mijn 1800+ en 128MB videokaart zonder problemen.

Wat de videokaart betreft geheugen zegt niet alles, kijk vooral naar de kloksnelheid van dat geheugen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 3.165

Re: Vergelijking computers

Enorm belangrijk is in ieder geval dat je er voor zorgt dat je nog zo veel mogelijk kan upgraden. Ik zou in ieder geval er op letten dat je er wanneer je dat wenst nog extra RAM-geheugen in kan stoppen (toch minstens tot 2048). 1024 MB RAM is nu de standaard, hoe meer RAM-geheugen hoe sneller het spel laadt. Ik heb zelf 512 MB RAM en een middenklasse grafische kaart (MSI Ati Raedon 9600 met 128 MB, toen zo'n 170 euro denk ik) van 1 jaar oud en ik kan zonder problemen de nieuwe spellen spelen. Ik speel Need for speed most wanted op de middelste instellingen (zelfs nog iets beter maar ik kan helaas niet alles maximaal zetten zonder haperingen), dan is de framerate nog ok, ik speel GTA SA op de zware instelling. Halflife 2 heb ik helaas nog niet. De makers hebben het spel blijkbaar goed beveiligd want er waren problemen om dat te copiëren :)

Mijn processor is overigens 2,4 gHz wat op dit moment nog overkill is. De bottleneckfactoren op mijn PC zijn:

- geen uitbreidingsmogelijkheid RAM-geheugen, ik zit vast aan 512 MB (ouderwetse verbinding). Binnen een paar jaar ga ik de nieuwe spellen dus niet meer kunnen spelen :)

- ouderwetse verbinding op het moederbord voor de grafische kaarten. Hierdoor zit ik vast aan de inferieure grafische kaarten die trager communiceren met het moederbord.

Basically is mijn grootste PC-probleem dus dat het moederbord veroudert is.

Eigenlijk is dan ook de interessantste PC die waarbij je alle componenten (inclusief het moederbord en de processor) makkelijk kan vervangen wanneer ze verouderd zijn maar ik zou bij god niet weten hoe ik daar aan zou kunnen komen.

Ik raad je aan om een middenklasse grafische kaart te kopen. Niet een goedkope (is maar rotzooi) maar ook niet een dure van honderden euro's. Op dit moment kan je naar mijn mening het beste zo tussen de 150 en de 200 euro besteden aan een grafische kaart.

Waarom? De grafische kaarten staan nog in de kinderschoenen. Er is enorm veel innovatie in. De dure grafische kaarten zijn over 2 jaar de standaardklasse. Het is dan mi verstandiger om genoegen te nemen met een standaardklasse grafische kaart waarmee je jarenlang de nieuwste spellen tegen goede instellingen kan spelen en dan na een paar jaar weer een standaardklasse grafische kaart te kopen dan wanneer je honderden euro's (zelfs boven de 500 euro) besteed en de standaardkwaliteit over 3 jaar toch alweer beter is.

Als je de dure klasse koopt dan betaal je in feite heel veel meer voor een beetje extra. Je hebt dat beetje extra helaas wel nodig om de nieuwe spellen met goede graphics in de beste grafische instelling te kunnen spelen. De meeste spellen zijn ook heel goed speelbaar tegen de middelste grafische instellingen als je het een beetje slim doet.

Ook ik zou de duo-core processor nemen :wink:

In de nabije toekomst gaat een dubbelde processor standaard worden (misschien nog wel meer dan 2) omdat de computer dan aan parallelle verwerking kan doen itt de huidige seriële verwerking. De computer kan dan dus multitasken en bijvoorbeeld één processor gebruiken voor enkel de graphics of de physics engine zonder dat het spel er trager van word.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Vergelijking computers

Hou er bij de videokaart ook rekening mee met of het een AGP of een PCI Express kaart is. En uiteraard moet je moederbord AGP danwel PCI Express wel ondersteunen... Bij grafisch zware games moet je vooral letten op de videokaart (hoeveel geheugen zit er op de kaart, welke grafische mogelijkheden heeft hij, enz). Snelheid van processor is relatief gezien van minder belang, dat zit tegenwoordig wel snor. Hoeveelheid geheugen: hoe meer hoe beter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat met 2x zoveel geheugen het spel ook 2x zo snel laadt. Ook van belang is de snelheid van de harde schijf, maar ik denk dat de meeste harde schijven inmiddels standaard 7200 rpm zijn (i.t.t. 5400 rpm). Nog een laatste tip: kijk in de winkel/zoek op internet eens van een aantal spellen die je wil spelen de aanbevolen of optimale systeemeisen (dus niet de minimum systeemeisen), en maak een lijstje met wat de meeste van die spellen nodig hebben.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 1

Re: Vergelijking computers

De 1e is vere uit het beste :)

dual core is zowieso sneller

en de videokaart is prima voor de nieuwe games

omdat er nieuwe technieken op zitten :)

die tubocache moet je iig niet hebben want die vreet je computer geheugen op!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Vergelijking computers

Ik wil niet vervelend zijn, maar weet je zeker dat je voor Intel gaat?

Hier nog een interessante test met Quake4 in de hoofdrol:

http://www.firingsquad.com/hardware/quake_...pu_performance/

En dit leuke artikel:

http://www.firingsquad.com/guides/building...dget_gaming_pc/

Veel succes!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 8

Re: Vergelijking computers

AMD is lange tijd beter geweest ,ongeveer 3 jaar ,maar sinds kort is Intel weer aan zet Met hun dual core .

Intel is dus op dit moment beter als amd ,maar amd heeft nu wel sterk hun prijzen laten zakken ,ongeveer gehalveert in 6 maanden .

Hier een paar goedkope hardware onderdelen

AMD 4000 s939 voor 110 euries

Huntkey 500 watt voeding

een snelle 19 inch voor weinig geld

Of beter nog ,even in de tweakers pricewatch kijken of in hun best buy.

http://tweakers.net/pricewatch

http://tweakers.net/reviews/652/2

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Vergelijking computers

AMD is lange tijd beter geweest ,ongeveer 3 jaar ,maar sinds kort is Intel weer aan zet Met hun dual core .


Misschien moet je het artikel bij de aangehaalde link lezen (oktober 2005)!

Hier wordt juist AMD64 met de Intel DualCore vergeleken.

Qua gaming (en daar ging de vraag om), dus een AMD.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 8

Re: Vergelijking computers

In oktober 2005 was de situatie veel anders dan nu ,heb de laatse 6 jaar alleen AMD computers gebouwd (ongeveer 20 gebouwd en verkocht aan familie en vrienden)en zal ook bij AMD blijven ,maar ik hoor overal om me heen dat intel AMD heeft ingehaald .

http://tweakers.net/nieuws/43759/Gametest:...en-het-uit.html

http://tweakers.net/reviews/652/4

http://tweakers.net/nieuws/43470/Introduct...n-het-stof.html

Ik ben ook voor AMD ,maar intel is echt beter volgens de meeste ,helaas.

Ondanks dat, zal mijn volgende pc zal toch weer een amd worden .

Reageer