[Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Ik vroeg me af hoe je ethanol kan aantonen in water?

[edit door Miels: 1 vraagteken is al genoeg]

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Waarvoor wil het weten?

Als een ja/nee antwoord goed genoeg is kun je erachter komen door gewoon te ruiken.

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Ik moet het weten voor een praktische opdracht van scheikunde. Ik moet water onderzoeken op de aanwezigheid van ethanol en alleen ruiken is niet voldoende, want ik moet zeker weten dat het hier ethanol betreft en geen andere alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Ik denk dat je dit met een HPLC wel kan bepalen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

En wat moet ik me daarbij voorstellen? [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

Ik moet het weten voor een praktische opdracht van scheikunde. Ik moet water onderzoeken op de aanwezigheid van ethanol en alleen ruiken is niet voldoende, want ik moet zeker weten dat het hier ethanol betreft en geen andere alcohol.
Ethanol ruikt heel anders dan methanol, propanol of butanol. Dus het zou wel kunnen. Maar ruiken is natuurlijk niet de methode. Stel dat het geen ethanol is wat je opsnuift...

HPLC is een optie, maar HPLC is in feite een scheidingstechniek. Je hebt een detector nodig om te zien wat je hebt. En als dat een UV-detector is zul je weinig zien: ethanol absorbeert nauwelijks UV-licht. Bovendien zul je de oplossing die je hebt moeten vergelijken met een standaard, dus een oplossing waarvan je al weet dat er ethanol in zit.

Als je weet dat er alleen ethanol in zit (en niet nog een heel stel andere stoffen) zou je de oplossing kunnen destilleren en kijken bij welke temperatuur dit gebeurt. Over de kookpunten van water/alcoholmengsels is een hoop terug te vinden.

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Ethanol in water aantonen

GLC wordt vaak gebruikt voor ethanol-bepalingen. In ziekenhuislabs bijvoorbeeld is het gehalte ethanol in serum of urine met een eenvoudige voorbewerking en zeer nauwkeurig te bepalen. GLC staat voor Gas Liquid Chromatography en in het eerste-de-beste schoolboek over analytische chemie is er een hoop over te vinden.

Reageer