Springen naar inhoud

[Modellen] Voor blok gezet door mijn docent wtb


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sandjew

    Sandjew


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 17:57

Hallo allemaal,

Ik ben net flink voor blok gezet door een docent. Hij vroeg me namenlijk het volgende: Wanner komt een eindige elementenmodel (EEM) niet overeen met de werkelijkheid?

ALs VB: Overslagkraan. Een overslagkraan, met een maximale vervorming van 5 meter, hoewel STABIEL en in evenwicht, zal in werkelijkheid toch problemen geven.

Ik kon er maar 1 verzinnen: De materiaaleigenschappen, zoals lineair gedrag of niet lineair gedrag spelen een rol. In EEM worden deze eigenschappen niet meeberekend. de kraan zal mogelijk door vermoeiing toch bezwijken.

Goed en toen zat ik dan met een mond vol tanden :shock: , ik vergeet in ieder geval 1 hele belangrijke. Volgens die docent, ben ik niet ingenieur-waardig, indien ik die niet weet. ESSENTIE van werktuigbouwkunde! ;)

Iemand enige idee? Ik zit al nu uren te piekeren... ;) Het schijnt een hele belangrijke te zijn, een 'must-to-know' !!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2004 - 18:01

Misschien heel simpel maar FEM (of EEM zoals jij het noemt) is en blijft een model (dus een benadering) van de werkelijkheid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#3

Bert

    Bert


  • >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 18:33

Hallo allemaal,

Ik ben net flink voor blok gezet door een docent. Hij vroeg me namenlijk het volgende: Wanner komt een eindige elementenmodel (EEM) niet overeen met de werkelijkheid?

ALs VB: Overslagkraan. Een overslagkraan, met een maximale vervorming van 5 meter, hoewel STABIEL en in evenwicht, zal in werkelijkheid toch problemen geven.


Het lijkt mij evident dat een overslag kraan geen 5 meter mag vervormen ook al gaat hij dan volgens het FEM model niet kapot en ik vermoed dat hij gewoon dat bedoelt. Je kunt het antwoord nog uitbreiden door te bedenken wat voor problemen dat oplevert. Je docent bedoelt denk ik: blijf wel je gezond verstand te gebruiken en ga niet blindelings uit van een berekeningsmodel.

#4

Eowyn

    Eowyn


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2004 - 19:54

Eens met Bert, een vervorming van 5 m is gewoon belachelijk natuurlijk mits je het over ene kraan hebt van 5000m wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt. Dus gewoon je gezonde verstand gebruiken en wat het model ook mag beweren. Dit gaat gewoon stuk....
Master of Doom by Doom mastered....

#5

Sandjew

    Sandjew


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2004 - 12:34

Hallo Allemaal, bedankt voor jullie reactie.

Ik weet zelf ook, dat de kraan bij een vervorming(uitwijking) van 5 meter, naar alle waarschijnlijkheid zal bezwijken. Maar de vraag blijft waarom? :shock: Zijn het alleen de knikkrachten? Plastische deformatie?

#6

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2004 - 17:04

Volgens die docent, ben ik niet ingenieur-waardig, indien ik die niet weet. ESSENTIE van werktuigbouwkunde!


Als hij zo'n opmerking maakt bedoeld hij niet iets specifieks van knikkrachten of wat dan ook, want werktuigbouwkunde is meer dan EEM in materiaalkunde. Zoals gezegd is een model een vereenvoudiging, sommige aspecten worden niet meegenomen en andere worden vereenvoudigd (lineariseren en derg.). Een model komt dus nooit overeen met de werkelijkheid. En werktuigbouwkunde draait om modellen maken met in het achterhoofd het model niet overgecompliceerd te maken zodat er altijd een onnauwkeurigheid is, lijkt me dus redelijk essentieel.

Ik weet zelf ook, dat de kraan bij een vervorming(uitwijking) van 5 meter, naar alle waarschijnlijkheid zal bezwijken. Maar de vraag blijft waarom?  Zijn het alleen de knikkrachten? Plastische deformatie?


Dat ligt eraan hoe de kraan is geconstrueerd maar uiteindelijk is het terug te voeren dat het materiaal plastisch deformeert en z'n maximale treksterkte nadert, vervolgens gaat insnoeren en dus zal breken.

#7

Bert

    Bert


  • >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2004 - 17:20

Hallo Allemaal, bedankt voor jullie reactie.

Ik weet zelf ook, dat de kraan bij een vervorming(uitwijking) van 5 meter, naar alle waarschijnlijkheid zal bezwijken. Maar de vraag blijft waarom?  :shock: Zijn het alleen de knikkrachten? Plastische deformatie?


Wat dacht je van ongewenst dynamisch gedrag ten gevolge van de slapheid van de constructie. Maar afgezien van de sterkte heb ik medelijden met de kraan machinist die in zo'n geval moet werken. Die krijgt niet een last op de juste plaats en zal bij het manouvreregen vooral schade aanrichten aan het schip waar hij zijn last uithaald.

#8

Boaz

    Boaz


  • >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2004 - 12:44

Houdt het pakket ook rekening met zwaartekracht? Een overhellende kraan krijgt meer krachten te verwerken dan alleen zijn last. Zwaartepuntsverschuiving kan een probleem geven...?

Het is 6-7 jaar geleden dat ik voor het laatst met een FEM pakket gewerkt heb (Ansys), die hield daar geen rekening mee.

#9

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2004 - 17:14

Ook Ansys houdt daar rekening mee, mischien niet in versie 0.1 maar sinds dien altijd. Je kunt natuurlijk bij Ansys geheel instellen waar hij wel en geen rekening mee moet houden, maar ik weet zeker dat zwaartekracht er gewoon bij staat.

#10


  • Gast

Geplaatst op 29 maart 2005 - 16:33

Beste Sandjew

Je mag de forumbezoekers wel bedanken.

Voor de andere forumbezoekers:
het ging erom dat je de werkelijkheid vereenvoudigt met een model en dus niet alles (kan of wil) modeleren.


bij dit specifieke geval (die 5 meter doorbuiging van de kraan) zorgt de geometrische linearisatie door het EEM model voor een fout antwoord.
Sandjew ging er in zijn lineaire model dus vanuit dat de krachten op zijn kraan model de geometrie niet wezenlijk veranderen, maar bij 5 meter doorbuiging gaat dat natuurlijk niet op.

Voorbeeld:
een hengel (buigt zover door dat je het niet meer als een buigbalk kan zien)
oplossing: niet-lineair rekenen (kan ook)

voorbeeld (geometrisch) lineair FEM model:
http://www.coengineering.nl/bulkhead/
(naknikgedrag is weer niet lineair)

voorbeeld niet lineair FEM model:
http://www.coenginee...cs/home_NL.html
niet-lineairiteiten:
. Contactpunt pantograaf (stroomafnemer) verplaatst over de bovenleiding
. Aandrukkracht pantograaf verhoogd trekspanning in stroomdraad


de docent

#11

Elmo

    Elmo


  • >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 18:04

voorbeeld (geometrisch) lineair FEM model:
http://www.coengineering.nl/bulkhead/
(naknikgedrag is weer niet lineair)


Helaas werkt deze link bij mij niet.
Never underestimate the predictability of stupidity...

#12

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 18:24

Helaas werkt deze link bij mij niet.


deze wel: http://www.coenginee...ad/home_NL.html

echt gave stuff. :shock:
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#13

Sandjew

    Sandjew


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2006 - 16:26

Een beetje late reactie.. :P .maar iedereen bedankt voor de hulp! :roll:

#14

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 maart 2007 - 11:07

Ik antwoordde snel,doch de verbinding viel ineens weg.

Een kraan met een arm van (veel) 50 meter mag m.i. 1/100 doorbuigen ofwel 50 cm.

Bij 5 meter is de vervorming dmv.instorten al in actie!

De gegevens bij de vraagstelling deugen m.i. niet!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures