Springen naar inhoud

[Wiskunde] Complexe getallen

• Log in om te kunnen reageren

KriKKe

KriKKe

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 18:57

Ik heb hier een oefening waar ik eigenlijk niet veel van snap. Het is totaal anders als de andere oefeningen bij dit hoofdstuk van complexe getallen.

Bij deling van de veelterm x + x^5 + x^7 + x^11 + x^13 + x^17 + x^19 + x^23 + x^29 door de veelterm x-1 is er een rest. Bepaal de getalwaarde van die rest voor x = 2.

Ik weet wel de oplossing: de getalwaarde van die rest voor x = 2 is 18.

Ik vind dit wel vreemd, aangezien je deelt door (2)-1, en als je de veelterm uitwerkt en deelt door 3 heb je een geheel getal.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 november 2006 - 19:14

Ik heb hier een oefening waar ik eigenlijk niet veel van snap. Het is totaal anders als de andere oefeningen bij dit hoofdstuk van complexe getallen.

Bij deling van de veelterm x + x^5 + x^7 + x^11 + x^13 + x^17 + x^19 + x^23 + x^29 door de veelterm x-1 is er een rest. Bepaal de getalwaarde van die rest voor x = 2.

Ik weet wel de oplossing: de getalwaarde van die rest voor x = 2 is 18.

Ik vind dit wel vreemd, aangezien je deelt door (2)-1, en als je de veelterm uitwerkt en deelt door 3 heb je een geheel getal.

Ga uit van F(x)=(x-1)Q(x)+R(x)
R(x)=ax+b, a en b nog te bepalen, want F(x) moet een lineaire functie zijn. Weet jij, waarom?
Vul nu in x=1 en x=-1 en los daarmee a en b op!

Opm: complexe getallen blijven hier 'verborgen'!

KriKKe

KriKKe

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 19:54

Ok, heb het gevonden, bedankt!

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 november 2006 - 21:21

Ok, heb het gevonden, bedankt!

OK! Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures