Springen naar inhoud

[Scheikunde] Mol berekenen

• Log in om te kunnen reageren

djim

djim

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 23:02

In mijn chemie boek staat als voorbeeld proefwerk opgave de volgende opgave:

Mest bevat ammoniak. Als te veel ammoniak in et milieu terecht komt is dit erg slecht. Daarom mag mest niet al te veel ammoniak bevatten.
van een hoeveelheid mest gaat theriza het massapercentage van ammoniak bepalen. Zij gaat daarbij als volgt te werk.
Ze weegt 6,512 gram mest af en voegt hieraan ongeveer 100 mL water toe. ze roert goed zodat de ammoniak uit de mest kan oplossen. ze filtreert het mengsel en vult het volume aan met water tot 250 mL. van deze oplossing brengt ze 25 mL in een erlenmeyer en voegt broomthymolblauw als indicator toe. zij laat deze oplossing reageren met 0,2508 M zoutzuur. Hiervan heeft zij 8,75 gram nodig. de dichtheid van deze oplossing is 1,00 g/mL

Vraag:
Bereken het massapercentage ammoniak in de mest.

ik kom zover:

dichtheid zoutzuur = 1,00 g/mL
gewicht zoutzuur = 8,75 g
Molairiteit zoutzuur = 0,2508
Volume zoutzuur is dus 8,75 mL
Molaire massa zoutzuur = 0,2508 * 8,75 = 2.195 mmol
de verhouding is 1:1 tussen ammoniak en zoutzuur
dus ammoniak is ook 2,195 mmol

vanaf hier zou ik het molaire massa om moeten rekenen naar gewicht dmv kruistabel.

alleen er wordt hiertussen nog een stap gedaan:
ik citeer uit het antwoordenboekje: " Aangezien de verhouding in mol 1:1 is, is ook NH3 2,195 mmol. deze hoeveelheid bevindt zich in 25,00 mL. In de maatkolf is aanwezig 4 * 2,195 = 8,778 mmol ammoniak."

waarom keer 4? het heeft iets te maken met de verdunning, maar * 4 snap ik niet

alvast bedankt voor diegene die mij dit uit kan leggen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2006 - 23:17

Ik snap hem ook niet. Ik zou hier liever lezen:

" Aangezien de verhouding in mol 1:1 is, is ook NH3 2,195 mmol. deze hoeveelheid bevindt zich in 25,00 mL. In de maatkolf was aanwezig 250 mL van deze oplossing  , en dus 10 * 2,195 = 21,95 mmol ammoniak." dit betekent dat 6,512 g mest 21,95 mmol ammoniak bevat.

NB: antwoordenboekjes stikken aan alle kanten van de fouten. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures