Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Ontleden krachten

• Log in om te kunnen reageren

sjekkeboel

sjekkeboel

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2006 - 23:54

Opgave 16 Gea knoopt drie koortjes in één punt aan elkaar, waarna zij de koordjes spant. Omdat Gea maar een krachtmeter heeft kan zij alleen voor koordje A aflezen hoe groot de spankracht is. Die is 4,2 Newton.

16aGa na hoe Gea de spankrachten in de koordjes B en C toch te weten is gekomen. Welke waarden zal zij voor deze krachten hebben gevonden?

16bAls koortje B plotseling los zou schieten, wat gaat de krachtmeter dan kort daarna aanwijzen: 4,2N, meer dan 4,2N of minder dan 4,2N

Geplaatste afbeelding

de stippellijn heb ik er zelf bij bedacht
Ik kom er echt niet uit!!!!! en ik moet het morgen toch echt begrijpen....
Dank u voor uw antwoord. Groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2006 - 00:10

Het knooppunt beweegt niet, m.a.w. op het knooppunt werkt een nettokracht 0. Dat wil zeggen dat de componenten van B en C over de werklijn van A samen een even grote kracht leveren als A
Ontbind dus de krachten B en C elk in krachten lángs de werklijn van A, én in krachten loodrecht op die werklijn.

zie verder: http://www.wetenscha...showtopic=41633
hoofdstuk 4: ontbinden van een kracht.

als je dat schetsje van je netter tekent (met de correcte hoeken voor de werklijnen van B en C, en de juiste lengte voor A) kun je het grafisch opmeten, en anders kun je het goniometrisch uitrekenen, want je hoeken zijn gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures